Företag i fokus:

Ärkebiskop Benyamin Atas tilldelas hedersmedalj för betydande insatser

2022_05_benjamin

Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas hyllas för sina mångåriga insatser inom svensk ekumenik och tilldelas en medalj av H.K.H. Prins Carl Philip.

– Jag blev överraskad, stolt och hedrad när jag fick denna fina medalj, säger Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas.

Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas, Patriarkaliska ställföreträdarskapet för syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, prisas för sina fantastiska insatser.

Bland annat som ordförande för Sveriges Kristna Råd och för det sätt han i sitt ledarskap bekräftar sin kyrkas självklara roll som en integrerad del av det svenska samhället.

Benjamin Atas flyttade till Sverige 1981 med familjen för cirka 40 år sedan. 15 år senare, år 1996, vigdes han till H E Dioskoros Benjamin Atas av S:t Afrems Syrisk-ortodoxa domkyrka i Södertälje.

Där har han residerat sedan dess och i september 2021 hölls ett jubileum för Atas som firade 25 år vid ämbetet.

Kungl. Patriotiska Sällskapet framför att Atas engagerat sig för sin kyrkas etablering och konsolidering i Sverige och tillsammans med andra kyrkoföreträdare tagit till orda i de brännande frågorna om Mellanöstern.

I en debattartikel konstaterade han; – ”Krigen har polariserat och radikaliserat Mellanöstern. Den samexistens som funnits mellan olika etniska och religiösa grupper har nästintill utraderats.

Samtidigt uppmanade han kraftfullt att EU skulle hjälpa och rädda de mest utsatta kristna minoriteterna från IS-kontrollerade områden i Irak och Syrien.

Han är även en stark röst för kristna minoriteter, däribland syrianer, assyrier och kaldéer, som mördades under osmanska riket.

Massakern Seyfo i dagens Turkiet har erkänts som ett folkmord av flera länder och Ärkebiskop Atas har vid flera tillfällen uppmanat den turkiska staten och andra aktörer att bilda en sanningskommission för att slutgiltigt utreda dessa händelser.

Vi syrianer behöver gå vidare och förlåta, men för att fullt ut kunna förlåta måste vi också läka våra sår. Vi behöver bearbeta det trauma som folkmordet satt så djupt i oss och som blivit en del av vårt DNA.”, kommenterade han vid ett tillfälle.

Nu hyllas och hedras Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas med en hedersmedalj för sina betydande gärningar.

 – Jag blev överraskad, stolt och hedrad när jag fick denna fina medalj. Över att mina insatser och värderingar uppskattas. Jag är stolt över min kyrka och jag är också stolt över det syriansk-arameiska folkets integration i Sverige, säger Ärkebiskop Atas.

BILDEXTRA: Hedersgäster på plats när Ärkebiskop Atas firades – 25 år vid ämbetet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 maj 2022 00:00

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors