Företag i fokus:

Ärkebiskop Benyamin Atas tilldelas hedersmedalj för betydande insatser

2022_05_benjamin

Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas hyllas för sina mångåriga insatser inom svensk ekumenik och tilldelas en medalj av H.K.H. Prins Carl Philip.

– Jag blev överraskad, stolt och hedrad när jag fick denna fina medalj, säger Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas.

Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas, Patriarkaliska ställföreträdarskapet för syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, prisas för sina fantastiska insatser.

Bland annat som ordförande för Sveriges Kristna Råd och för det sätt han i sitt ledarskap bekräftar sin kyrkas självklara roll som en integrerad del av det svenska samhället.

Benjamin Atas flyttade till Sverige 1981 med familjen för cirka 40 år sedan. 15 år senare, år 1996, vigdes han till H E Dioskoros Benjamin Atas av S:t Afrems Syrisk-ortodoxa domkyrka i Södertälje.

Där har han residerat sedan dess och i september 2021 hölls ett jubileum för Atas som firade 25 år vid ämbetet.

Kungl. Patriotiska Sällskapet framför att Atas engagerat sig för sin kyrkas etablering och konsolidering i Sverige och tillsammans med andra kyrkoföreträdare tagit till orda i de brännande frågorna om Mellanöstern.

I en debattartikel konstaterade han; – ”Krigen har polariserat och radikaliserat Mellanöstern. Den samexistens som funnits mellan olika etniska och religiösa grupper har nästintill utraderats.

Samtidigt uppmanade han kraftfullt att EU skulle hjälpa och rädda de mest utsatta kristna minoriteterna från IS-kontrollerade områden i Irak och Syrien.

Han är även en stark röst för kristna minoriteter, däribland syrianer, assyrier och kaldéer, som mördades under osmanska riket.

Massakern Seyfo i dagens Turkiet har erkänts som ett folkmord av flera länder och Ärkebiskop Atas har vid flera tillfällen uppmanat den turkiska staten och andra aktörer att bilda en sanningskommission för att slutgiltigt utreda dessa händelser.

Vi syrianer behöver gå vidare och förlåta, men för att fullt ut kunna förlåta måste vi också läka våra sår. Vi behöver bearbeta det trauma som folkmordet satt så djupt i oss och som blivit en del av vårt DNA.”, kommenterade han vid ett tillfälle.

Nu hyllas och hedras Ärkebiskop Dioscoros Benyamin Atas med en hedersmedalj för sina betydande gärningar.

 – Jag blev överraskad, stolt och hedrad när jag fick denna fina medalj. Över att mina insatser och värderingar uppskattas. Jag är stolt över min kyrka och jag är också stolt över det syriansk-arameiska folkets integration i Sverige, säger Ärkebiskop Atas.

BILDEXTRA: Hedersgäster på plats när Ärkebiskop Atas firades – 25 år vid ämbetet

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 20 maj 2022 00:00

Missad blindtarmsinflammation – Ledde till intensivvård

Sjukhus

Foto: Alexander Isa.

En patient på Södertälje sjukhus drabbades av en allvarlig vårdskada efter att blindtarmsinflammationen missats. En lex Maria-anmälan har lämnats in där det framgår att patienten fick intensivvård i fem dagar.

Det var i mitten av april som Inspektionen för vård och omsorg, IVO, mottog en lex Maria-anmälan efter en allvarlig incident på Södertälje sjukhus.

En patient hade först sökt akutmottagningen med buksmärta och kräkningar men skickades hem med diagnosen förstoppning. Vid det andra besöket förvärrades tillståndet och den brustna blindtarmen upptäcktes först vid det andra akutbesöket, efter 15 timmar av septisk chock.

Trots flera undersökningar och skiktröntgen hittades inte blindtarmsinflammationen tidigare. Efter stabilisering genomgick patienten en operation där den närmast brustna blindtarmen och bakterietillväxt i blodet upptäcktes. Patienten tillbringade totalt flera dagar på sjukhuset, varav fem dagar på intensivvårdsavdelningen och drabbades allvarliga vårdskadan som resulterade i lång återhämtningstid och kvarvarande trötthet.

Nu har IVO beslutat att utreda incidenten som inträffade på Södertälje sjukhus.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 juni 2023 10:32
Senast uppdaterad: 17 juni 2023 10:34

TV: Stor vattenläcka i centrala Södertälje

66EFCD9B-EA76-44C3-98E2-B8A7DE7726F2

Läsarbilder

En omfattande vattenläcka har inträffat i garaget till Luna kvarteret i centrala Södertälje. Läckaget upptäcktes strax efter 21:00 på fredagskvällen.

Under fredagskvällen uppstod en akut vattenläcka i garaget till Luna på Garvaregatan. Räddningstjänsten och flera tekniker befinner sig just nu på plats för att åtgärda problemet, men det är ännu oklart vad som orsakat den stora vattenläckan.

Enligt uppgifter till Telgenytt har en vattenledning spruckit på taket och fyllt garaget med flera centimeter vatten, vilket har runnit ned till våningarna nedanför. Det är för närvarande oklart om något fordon har kört på ledningen.

Enligt en källa kan orsaken vara rost och åldrande vattenledningar som har spruckit.

Texten uppdateras:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 19:47
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 21:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors