Företag i fokus:

DEBATT: Varför så bråttom in i NATO? – Starka skäl att tillåta en folkomröstning

Bild/Foto: Flickr/Regeringen.

Svensk neutralitet har tjänat oss väl. Fram tills i år var alla överens om detta.

Tack vare neutraliteten har Sverige haft en obruten fred längre än något annat land i Europa. Endast det lika neutrala Schweiz kan mäta sig med Sverige.

Nu avser den politiska adeln från S till SD att kasta in Sverige i krigsklubben NATO utan att tillfråga det svenska folket i en folkomröstning.

Detta i en situation då hälften av väljarna är emot eller tveksamma till ett NATO-medlemskap.

”Starka skäl att tillåta en folkomröstning, men den politiska adeln tillåter inte detta”

Det finns mycket starka skäl att tillåta en folkomröstning, men den politiska adeln tillåter inte detta då medborgarna kan rösta fel och försöker därför pressa igenom ett beslut så snart som möjligt. Men de blottar bara sitt förakt mot oss medborgare och försvagar ytterligare tilliten mellan folket och de folkvalda.

Den som såg partiledardebatten i Agenda den 8 maj blev varse att ingen av de NATO-ivrande partiledarna har ett rimligt svar på varför vi inte ska ha en folkomröstning.

På fråga från programledaren hänvisar Magdalena Andersson till att vi har representativ demokrati i Sverige.

Det Magdalena Andersson ignorerar är det faktum att den riksdag som sitter idag var emot ett NATO-medlemskap och det är vad medborgarna röstat fram. Den nu sittande riksdagen har inte mandat att ta Sverige in i NATO-

”Kommer att påverka våra barn och barnbarns framtid och säkerhet.”

Ulf Kristersson uppger på samma fråga att han tror att medborgarna förväntar sig att den här riksdagen kan fatta beslut om säkerhetspolitik.

Men nej Ulf, vi medborgare förväntar oss inte, eller ens vill, att en riksdag som knappt kan enas om vem som ska vara statsminister ska fatta avgörande beslut om vår säkerhetspolitik som kommer att påverka våra barn och barnbarns framtid och säkerhet.

En folkomröstning eller åtminstone en ny riksdag är det enda sättet att brett förankra ett NATO-medlemskap, något som både Magdalena Andersson och Ulf Kristersson säger sig vilja ha.

Allt annat innebär bara att Sverige framstår som en demokratur.

”Är ett ryskt angrepp mot Sverige alltså så akut förestående att vi inte kan vänta fyra månader?”

Men, säger någon, det är bråttom med tanke på Rysslands invasion av Ukraina så vi kan inte vänta! Då är motfrågan, är ett ryskt angrepp mot Sverige alltså så akut förestående att vi inte kan vänta fyra månader?

Ryssland är upptaget i Ukraina och Sverige har fått säkerhetsgarantier av Storbritannien. Vad är det som är så bråttom?

Enligt samma resonemang måste Sverige börja evakuera barn från storstäder och kalla till allmän mobilisering. Varför görs inte detta om det är så bråttom? De är svaret skyldiga.

John

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:59

Nio personer åtalas för skjutningar och sprängningar

Polis.2

Skjutning mot en lägenhetsdörr i Södertälje i januari. Foto: Alexander Isa

Nio personer åtalas för bland annat sprängdåd i Stockholm och skjutningen mot en lägenhetsdörr i Södertälje. Två av de misstänkta personerna som nu åtalas är från Södertälje.

I januari skakades Stockholmområdet av flera sprängattacker, inklusive i områden som Akalla, Upplands Bro och Upplands Väsby. Dessa händelser kopplas till den ökande våldsvågen i regionen. Sammanlagt har polisen lyckats knyta och åtala ett antal personer, däribland medlemmar av Foxtrotnätverket och dess ledare Rawa Majid, även känd som ”Kurdiske räven.”

I det omfattande åtalet ingår även fallet med skjutningen mot en lägenhetsdörr på Astrabacken i Södertälje den 25 januari. Enligt uppgifter ska gärningsmannen ha skjutit mot fel dörr. Den tilltänkta måltavlan var, enligt källor, en av Sveriges mest kända rappartister – som går under pseudonym.

Polisen på plats efter skjutningen vid Astrabacken. Foto: Alexander Isa

– Jag bedömer att måltavlorna för sprängningarna och dörrskjutningen i det här åtalet har kopplingar till ett av de kriminella nätverken i Stockholm. De som åtalas har i olika utsträckning kopplingar till ett motstående nätverk, säger senior åklagare Alexandra Bittner.

De inblandade är samtliga män och befann sig i åldern mellan 17 och 30 år när brotten begicks. Bland dem finns två som är från Södertälje, en 27-åring och en 26-åring.

27-åringen åtalas för skjutningen mot lägenhetsdörren på Astrabacken. Han misstänks även för grovt olaga hot samt grovt vapenbrott mellan den 25–30 januari i Södertälje. Dessutom åtalas han för allmänfarlig ödeläggelse, där han misstänks tillsammans med en man i 30-årsåldern ha varit inblandad i sprängningen i Upplands Väsby den 29 januari.

26-åringen från Södertälje misstänks vara den som låg bakom skjutningen mot lägenhetsdörren i Södertälje och som tillhandahöll vapnet som användes av 27-åringen.Han åtalas för flera fall av anstiftan, inklusive skjutningen, grovt olaga hot, grov allmänfarlig ödeläggelse samt medhjälp till grovt brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor för sprängningen i Upplands Väsby. Enligt polisuppgifter till LT var sprängningen riktad mot Foxtrotnätverkets sprängexpert.

Natten mot den 1 februari – en vecka efter skjutningen vid Astrabacken – beskjuts ännu en lägenhetsdörr, denna gång på Storgatan, bara ett stenkast från platsen där den senaste skjutningen inträffade. På adressen är den åtalade 27-åringen skriven.

Läs även: – Två skjutningar mot lägenhetsdörrar – Skotten trängde igenom dörren

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 oktober 2023 07:30
Senast uppdaterad: 25 oktober 2023 12:37

Antranik gör sig redo för ännu en fredagstävling

antranik-khantarashi_653675e73c02a

Fotograf: Jakob Dahlström/TV4

I slutet av september belönades Södertäljebon Antranik Khantarashian med en guldbiljett i Idol. Nu är han kvar som en av nio tävlande artister.

Såväl tittarna som juryn visade ett starkt intresse för den 19-årige artisten. Efter att han bland annat har framfört låtar som ”Another Love” av Tom Odell, ”When We Were Young” av Adele och senast ”Jealous” av Labrinth under kvalfinalen, har Antranik lyckats kvalificera sig för nästa omgång.

– Jag är så tacksam över att ha kommit ända hit, topp 9 av 80 personer. Det är verkligen inte illa, säger Khantarashian till Telgenytt.

Han har dock befunnit sig i farozonen under några fredagsfinaler, som senast när han sjöng Miriam Bryants låt ”Black Car” och ställdes mot Emil Eriksson. Men han lyckades klara sig undan att åka ut, då tittarna ville se mer av Södertäljebon och röstade fram honom till helgens deltävling.

Nu gör han sig redo, som en av de nio tävlande, för ännu en fredagstävling i Idol.

– Vi har en ganska fullspäckad vecka med många inspelningar och övningar. Jag gör mitt bästa för att öva och ge mitt allt för att underhålla svenska folket varje fredag. Jag hoppas att jag kan fortsätta min resa med stöd från svenska folket, säger Antranik Khantarashian.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 oktober 2023 18:36
Senast uppdaterad: 24 oktober 2023 18:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors