Företag i fokus:

Omsorgsbolaget Attendo kritiseras efter utredning – Följde inte rutiner

2022_05_attendo

Foto: Alex Ataseven.

En vårdnadshavare anmälde Attendo i fjol till IVO, Inspektionen för vård och omsorg, efter att sonen försvann från ett gruppboende och var borta i flera timmar.

Det var inte förrän en anmälan inkom till IVO som en utredning inleddes, och trots att händelsen kunde fått allvarliga följder skrevs inte en fullständig dokumentation.

Enligt anmälan inträffade händelsen förra året när en person från ett gruppboende i Södertälje försvann vid 19-tiden. Personalen märkte inte försvinnandet då han själv stängt av dörrlarmet.

När han ringde in några timmar senare och ville bli hämtad kunde de anställda inte hitta honom. Då beslutade personalen att avbryta sökandet utan vidare åtgärder framgår det i anmälan.

Personen hittades fem timmar efter försvinnandet, lättklädd vid en väg mitt i natten.

Kritiken mot Attendo avser att verksamheten inte följt rutiner vid försvinnandet samt att sökandet avbröts utan att kontakta chefer eller vårdnadshavare.

Enligt IVOs utredningen framkommer det även att liknande händelser har inträffat där brukare avvikit i verksamheten. Rutinen i dessa fall är att medarbetarna ska kontakta verksamhetschef, ringa polisen, dokumentera utförligt och skriva en avvikelserapport. Inget av detta påståtts ha gjorts i detta fall.

”Personalen kan enligt LSS-lagstiftning inte hindra brukarna från att ge sig iväg, men rutinen för om brukare avviker är att personalen försöker att följa efter för att motivera brukaren att komma tillbaka.” skrivs IVO i utredningen.

Nu kräver IVO att verksamheten inför kraftiga åtgärder för att förtydliga och säkerställa att likande situation inte uppstår igen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 maj 2022 00:00

Kommunanställd dömd i tingsrätten för Hitlerhälsning

Sodertalje-kommun-scaled

Montagebild: Alexander Isa

En man, som arbetar för Södertälje kommun har fällts i Stockholms tingsrätt för hets mot folkgrupp efter att offentligt ha gjort Hitlerhälsningar och skanderat ”sieg heil”.

(Annonslänk)

Den 4 mars 2024 meddelade Stockholms tingsrätt dom i målet mot en man skriven i Södertälje kommun. Han dömdes för hets mot folkgrupp, ett brott han begick i december 2022. Enligt domen uttalade Södertäljebon upprepade gånger ”sieg heil” och utförde nazisthälsningar mot flera personer i centrala Stockholm.

Trots att mannen under förundersökningen varken erkände eller förnekade gärningen, på grund av minnesförlust till följd av berusning, ansåg tingsrätten att vittnesmål och polisrapporter klart bevisade hans agerande. Detta ledde till att han fälldes för brottet.

Påföljden sattes till villkorlig dom och 40 dagsböter om 50 kronor vardera, totalt 2 000 kronor, samt en avgift till brottsofferfonden på 800 kronor. Tingsrätten motiverade sitt beslut med att brottets straffvärde inte motiverade fängelsestraff och att mannen inte dömts för liknande brott sedan gärningen begicks.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 01:08

Bryt tystnaden – Södertäljes medborgare förtjänar svar

Södertälje kommun

Arkivbild

Jag vill börja denna insändare med att tacka Telgenytt som valt att upplysa allmänheten om den betydande personalomsättning bland chefer inom Södertälje kommun medan andra lokala mediekanaler valt att vara tysta. Jag skulle däremot vilja tillägga några viktiga punkter till er lista. 

Det var inte länge sen som säkerhetschefen Anna Flink valde att lämna sitt uppdrag i Södertälje kommun efter att ha arbetat i Södertälje i 14 år. Som en ledande aktör i utvecklandet och implementeringen av PAX arbetet och den häxjakt som pågår i Södertälje just nu så var denna nyhet väldigt chockerande och kom helt utan förvarning. 

Kort därefter kommer nästa chock, Stefan Hollmark, Stadsdirektör, väljer att lämna enligt honom själv, sitt drömjobb för staden han brinner för, efter ca ett år. Stefan har arbetat i Södertälje sedan 1998 med ett par uppehåll. Efter Anna Flinks plötsliga avgång var det Stefan som tog över häxkvasten och på sociala medier stoltserar han sitt arbete med PAX och kampen mot den organiserade brottsligheten. 

När man börjat tro att det hela var en tillfällighet så smäller det i stadshuset, igen. Fast denna gång smäller det högt. 

Den 29 augusti kommer nyheten om att HR-direktören, Johan Lefverström. Han som har varit en av dem som drivit frågan och arbetet om att införa regelbundna bakgrundskontroller på anställda inom kommunen – som en del i arbetet mot organiserad brottslighet, Väljer att lämna sitt uppdrag efter 13 år i kommunen utan att ha ett nytt jobb och med ett, i min värld, osmakligt citat’’ jag kliver av när festen är som roligast’’ 

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S).
Foto: Shamash Oyal

Som medborgare i kommunen ser jag inte det roliga i detta. Men festen tar inte slut där. Den 30 augusti, dvs, dagen efter nyheten om att Johan Lefverström avgår kommer nästa smäll, exploateringschefen Sofia Cedergren tvingas gå efter 7 år på kommunen. Som LT redan rapporterat är det tydligt att hon fått skulden för den kritik som riktas mot verksamheten det senaste året. 

”Ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga.” 

Förutom de höga chefernas avgångar så har media under sommaren rapporterat om extrema personalomsättningar och skyhöga konsultkostnader. 

Man undrar ju naturligtvis vad detta beror på och man kan ju inte låta bli att ställa sig frågan om detta är ett desperat försök att mörka sitt misslyckande i hanteringen av enskilda individer som inte bara saknar grunder, utan är olagliga. 

Så Boel Godner, istället för att skicka fram, Kajsa De Vall, Områdeschef för tidiga skeden, som väljer att inte besvara en enda fråga om vad som faktiskt skett, så förväntar jag mig att du, Boel Godner, Kommunstyrelsens ordförande och folkvald att representera medborgarna i kommunen, berättar för Södertäljes medborgare om vad det är som faktiskt sker i Stadshuset som drivs under din ledning. 

Eller råder den tystnadskultur och Gestapo verksamhet som tjänstemän flaggar för i stadshuset även mot oss medborgare och skattebetalare i kommunen?

/ Bekymrad medborgare 

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 mars 2024 04:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors