Företag i fokus:

Tällberg blir Scanias nya toppchef

2022_05_tallberg1

Foto: Pressbild Scania.

Hon lämnar H&M Group och tjänsten som Head of HR Business Tech för att ansluta sig till Scania.

Jeanna Tällberg blir koncernens nya personaldirektör och en ny medlem av Scanias verkställande ledning.

– Det känns bra att återse Jeanna på Scania och i vår verkställande ledning. Hon har en stor förståelse för vårt företag och industrin. Jag är övertygad om att hennes driv och strategiska arbetssätt kommer att gynna Scania, säger Christian Levin, VD och koncernchef som Jeanna rapportera till.

Jeannas karriär började redan 2003 när hon anställdes på Scania som HR Business Partner och har hunnits samla på sig stora erfarenheter inom HR sedan dess. Bland annat har hon varit HR Directot för Volkswagen i Sverige och Executive Vice President HR Haldex Group.

Tällberg har en kandidatexamen i socialt arbete och även i HR. Hon tillträder sin nya tjänsten den 1 oktober 2022 och tar över efter Helle Bay som lämnat Scania.

– Fordonsindustrin genomgår en väldigt viktig och spännande förändring, och jag ser fram emot att vara en del av den resan på Scania. Jag kommer också fortsätta att stärka People & Cultures roll och bidrag på denna resa. För mig beror vår potentiella succé som företag helt på människor. Sist men inte minst, mitt hjärta har alltid funnits på Scania, så jag är både glad och hedrad över att det nu är dags att komma hem igen, säger Jeanna Tällberg. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 maj 2022 00:00

Larm om rökutveckling från Södertälje sjukhus

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild: Alexander Isa

På måndagsmorgonen larmades räddningstjänsten om rökutveckling på sjukhusets fastigheter på Erik Dahlbersväg. Enligt uppgifter ska började det ryka från ett batteri.

Det var vid klockan 08:27 på måndagsmorgonen som flera räddningsenheter ryckte ut att SOS Alarm fått samtal uppgifter om en brand på Södertälje sjukhus, Hus 20. När räddningstjänsten väl kom till platsen visade det sig att det rörde sig om en rökutveckling i ett batteri.

– Det är rökutveckling i ett batteri i ett batteridropp som vi tagit ut från fastigheten. Varför det har blivit rökutveckling i batteri vet vi inte, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

För närvarande arbetar räddningstjänsten fortfarande på platsen för att vädra och säkra platsen, men ingen avdelning inom sjukhuset har drabbats av branden.

– Vi är fortfarande kvar på platsen. Det inträffade i ett teknikrum i ett av sjukhusets lokaler, men det är ett rum som är byggt för att ha batterier och el. Det är inte inne på en avdelning, säger räddningstjänsten

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:54
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 08:08

Hon blir sjukhusets nya chefläkare – ”Ska bli spännande”

Ahl

Foto: Södertälje Sjukhus.

Annica Ahl har utsetts till en av sjukhusets två ordinarie chefläkare och kommer att ingå i sjukhusets ledningsgrupp. Hon tillträder rollen hösten 2023.

– Jag ser fram emot att få lära känna ett nytt lagom stort sjukhus med brett sjukvårdsuppdrag. Det ska bli spännande att få se hur jag med mina tidigare erfarenheter kan bidra till bästa möjliga kvalitet och patientsäkerhet på Södertälje sjukhus, säger Annica Ahl.

Hon är specialist inom internmedicin och kardiologi samt överläkare och har många års erfarenhet. Bland annat från Capio S:t Görans sjukhus, där hon varit sektionschef för hjärtverksamheten sedan 2012 och verksamhetschef för Hjärtkliniken sedan 2017. Ahl är även engagerad i förbättringsarbete, utveckling och kvalitetssäkring i tvärprofessionella team.

Med sin gedigna erfarenhet inom akutsjukvård samt chefs- och ledningsuppdrag på flera nivåer, väntas Ahl att bidra till sjukhusets utveckling. Hon tillträder sin roll som chefläkare på Södertälje sjukhus den 1 oktober 2023.

– Jag är väldigt glad över att kunna hälsa Annica välkommen till Södertälje sjukhus. Annicas långa erfarenhet av förbättringsarbete med fokus på kvalitet och patientsäkerhet och stora engagemang för personcentrering och patientinvolvering blir en stor tillgång i arbetet med att leda och utveckla sjukhuset, säger Anna Gerber Ekblom, VD på Södertälje sjukhus.

Läs även: – Här inviger Södertälje sjukhus sin nya huvudentré

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 juni 2023 07:22
Senast uppdaterad: 26 juni 2023 07:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors