Företag i fokus:

Dryga böter för Södertäljebo – Stoppades med 1156 liter alkohol

2022_03_tv

Bild: Tullverket.

Den 24 mars kontrollerades ett fordon i Malmö av Tullverket. I bilen satt en 50-årig man från Södertälje med 1156 liter alkohol som Tullverket beslutade att omhänderta.

I bilen hade Södertäljebon 87 liter spritdrycker, 79,2 liter longdrink och 990 liter starköl. Det menade han att det var för eget bruk och räknade med att den skulle räcka över sommaren.

Men myndigheten hade en annan åsikt och ansåg att alkoholen införts till Sverige i annat syfte än privat bruk.

De punktskattepliktiga varorna som påträffades omhändertogs för skatteutredning och i slutet på april kom beslutet.

Efter utredning beslutade Tullverket att mannen ska betala punktskatt med 28.358 kronor och 11.343 kronor i transporttillägg, som motsvarar 40 procent av punktskatten.

Totalt ska Södertäjebon betala 39.701 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 22 maj 2022 00:00

Larm om brand i centrala i Södertälje 

61224826-DA47-4C48-9B2A-28117B387147

Foto: Alexander Isa

Strax efter lunch inkom det rapporter till SOS Alarm om en brand i en byggnad i centrala Södertälje. Flera räddningsenheter skickades till platsen.

– Enligt den som ringde in ska det ha varit rökutveckling från bostaden, men när vi kommer fram ser vi inte någon rökutveckling, säger räddningstjänsten vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in vid 14:30 och enligt de första rapporterna från SOS Alarm inträffade branden i en bostad på Astrabacken. Men larmet ska ha kommit från en byggnad, och ska enligt uppgifter till Telgenytt inte användas som en bostad.

För närvarande befinner sig rökdykare på platsen, och enligt Telgenytts reporter har det observerats lätt rökutveckling från byggnaden. Inga personskador har dock rapporterats i samband med branden i centrala Södertälje.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:05

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors