Företag i fokus:

Här flyr männen efter misslyckat inbrottsförsök i Glasberga

2022_05_0A7B27DD-9292-4A37-B8F2-446ACE04E32A

Foto: Privat.

På lördagskvällen försökte fem personer bryta sig in i en bostad i Glasberga. När de märkte att bostadsrättshavaren var hemma, flydde de snabbt från platsen.

Strax efter klockan 21 på lördagskvällen försökte fem maskerade män ta sig in i en bostad i stadsdelen Glasberga.

Enligt en källa till Telgenytt ska männen som en försiktighetsåtgärd ha knackat på dörren innan de försökte tränga in i bostaden på Båtsman Lobergs gata. När husägaren reste sig för att öppna dörren blev de misstänkta inbrottstjuvarna överraskade och rusade tillbaka till en Volvo som de sedan revstartade och lämnade platsen. Det skedde ingen direkt konfrontation mellan inbrottstjuvarna och bostadsägaren.

– De måste ha trott att han var bortrest, så de blev väldigt överraskade när de såg någon röra sig inne i bostaden, säger en källa till Telgenytt.

Polisen ska ha fått information om händelsen, men eftersom det inte var ett pågående ärende och inbrottet aldrig fullbordades, så genomfördes ingen polisinsats.

– Polisen fick rapporten, men eftersom det inte var en pågående händelse och inbrottet inte genomfördes, så fanns det ingen polisiär åtgärd, säger källan.

Nu vill Personen uppmärksamma händelsen och informera allmänheten om närvaron av misstänkta rånarligor i Södertälje.

Telgenytt har tagit del av filmbevis som visar hur männen flyr från platsen i en äldre modell av en Volvo kombi med tonade bakrutor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 20:56

INSÄNDARE: – Varför är Södertälje ofta sämst i klassen?

Granberg

Joakim Granberg, Realistpartiet

Varje år när olika rankingar kommer in ifrån riksundersökningar så brukar jag av vana börja leta efter Södertälje underifrån då det som oftast går fortare att hitta vår placering, årets resultat är inget undantag.

I rankingen av företagsklimatet så tappar vi en placering och landar på plats 241 av 290 kommuner, faktum är att vi har tappat 22 placeringar sedan 2021 trots nysatsningen med ny näringslivschef 2020 och lovord om att nu skulle det minsann bli bättre, men så blev det inte.

Tappet är inte speciellt konstigt, företaget Zondera har gjort en medarbetarundersökning på näringslivskontoret 2022 – Hållbart medarbetarengagemang (HME) är ett totalindex som beräknas utifrån resultaten för tre delindex: motivation, ledarskap och styrning.
Resultatet visar att endast 38 % anser att deras arbete är meningsfullt och att de ser fram emot att gå till jobbet, endast 25% vet vad som förväntas av dem på arbetsplatsen (75% vet alltså inte) och endast 13% anser att arbetsplatsens mål följs upp på ett bra sätt.

Så över hälften av personalen på vår näringslivsavdeling vet inte vad de ska göra på jobbet och mår dessutom dåligt, efter att ha läst rapporten så är jag närmast förvånad över att vi inte ligger sist i ranking, som vi faktiskt gör när det gäller trygghet bland Södertäljes företagare, där tar vi sistaplatsen.

”Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi – på sistaplatsen”

Liknande problematik finns på samhällsbyggnadskontoret där konsultföretaget Arkwright har samlat in över 3000 bygglovs- och detaljplanehandlingar för flerbostadshus ihop med annan data och intervjuer, fokus var på de 48 kommuner där det byggs och förväntas byggas mest de kommande åren. Av gammal vana så letar jag efter Södertälje nerifrån och där var vi på sistaplatsen, plats 48 av 48 granskade kommuner.

Nu kan man i LT:s artikel läsa hur chefen för samhällsbyggnadskontoret drar en massa ursäkter och förklaringar till varför Södertälje i snitt tar 4,5 år på sig när andra kommuner med exakt samma lagstiftning och krav på sig har en ledtid på ca 2,5 år från idé till byggstart, eller ibland till och med färdigbyggt. Samma ursäkter fick vi höra på SBN mötet 26/9 – Resonemanget ifrån kontorschefen och ordföranden var att det var en orättvis undersökning.

Ockhams rakkniv innebär att den enklaste förklaringen är mest sannolik, vilken är att man helt enkelt inte har en duglig ledning i vare sig näringslivsenheten eller samhällsbyggnadskontoret!

”Ansvaret ligger på det politiska styret”

Ansvaret ligger på det politiska styret som inte har klarat av att leverera klara direktiv och rätt förutsättningar för att fler ska veta vad de ska göra på jobbet och därmed öka effektiviteten radikalt.

Efter valet 2022 har Moderaterna hoppat in i S och MP styret och försöker nu olja över 30 år gamla rostiga kugghjul genom bland annat en ny nämnd som heter arbets- och näringslivsnämnden och stoppa envålds vanstyret gällande kommunens affärer med en ny investeringsberedningsgrupp.

Men sanningen är att hur mycket man än trimmar en Lada så får man inte en Ferrari!

Realistpartiet hade åtgärdslistan klar, men får nu vänta till valet 2026 med förhoppningar om att fler röstar för att få in RP i kommunstyret och ut med ”gammelgäddan”(S) och därmed få till en nystart på alla våra avdelningar utan tystnadskultur, kompisanställningar till VD poster och personer som har suttit för länge på sina stolar och blivit lata och ineffektiva, samt stoppa dyra kompisinköp/affärer på skattebetalarnas bekostnad.

Resan mot förändring har börjat!

Joakim Granberg,
Realistpartiet

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 14:22
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Bygglovet beviljat – Det här kan Södertäljeborna förvänta sig

nybild_marenplan.4

Marenhotellets entre från Ekdalsgatan/Köpmangatan. Bild/Illustration: Södertälje kommun

Nu är bygglovet för hotellet vid Maren beviljat, och precis som Telgenytt var först ut med att berätta, byggs fastigheten med sju restauranger.

Pålningssarbetet, där 420 pålar har slagits ner, är nu sammanställt och nu har Södertäljes politiker beviljat den första etappen av bygglovsansökan för Marenhotellet. Hotellet kommer att inkludera sex restauranger som kan nås från gatuplanet och en skybar högst upp i fastigheten.

På marknivå, våning 1, där Ceasars och O’Learys tidigare hade sina lokaler, etableras fyra stora lyxrestauranger, vars storlek varierar mellan 200 och 400 kvadratmeter vardera. På våningen ovanför, som är i höjd med Ekdalsgatan/Köpmangatan, kommer hotellets entré och reception att finnas, tillsammans med det egna restaurangkonceptet Brasserie NÒR, enligt uppgifter till Telgenytt. På samma våningsplan kommer även sju konferensrum att inrättas.

Bild/Illustration: Södertälje kommun

På våningen ovanför, tredje våningen, kommer enligt uppgfiter till Telgenytt sportbaren Pitcher’s att etableras, detta för närvarande inte har bekräftats av bolaget. Den över 1300 kvadratmeter stora lokalen förväntas inkludera flera bowlingbanor och kompletteras med en 500 kvadratmeter stor terrass som kommer att erbjuda en vacker utsikt över Marenplan.

Projektets kronjuvel blir en skybar på våning 16, som förväntas drivas av Winn Hotel själva. Skybaren kommer att vara cirka 600 kvadratmeter stor och erbjuda panoramautsikt åt alla håll.

Utöver restauranger kommer det även att finnas ett gym och totalt 182 hotellrum fördelade över åtta våningar. Dessa rum inkluderar 126 standardrum, 34 premiumrum, 10 familjerum, 10 rum anpassade för tillgänglighet samt 2 sviter.

Hotellet och Marenplan beräknas vara klara under 2025.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 september 2023 10:36
Senast uppdaterad: 28 september 2023 10:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors