Företag i fokus:

Kvinna påkörd och förd till sjukhus med helikopter – Föraren smet från platsen

På måndagkvällen blev en kvinna påkörd av en bilist i Järna.

Istället för att stanna och titta till den skadade kvinnan valde bilföraren att smita från platsen.

Olyckan inträffade klockan 21:50 på Julias väg i Järna där en bilförare avvek från platsen efter att ha kört på en kvinna i 35-års åldern.

– En kvinna i 35 års åldern ska ha förts till sjukhus med helikopter till Karolinska, säger säger Daniel Wikdahl, polisens presstalesperson till Telgenytt.

Det är ännu oklart vilket slags fordon föraren använde då hen avvek från platsen.

– I nuläget har vi ingen gripen och vet inte vilken bil som har kört på kvinnan, säger polisen.

I samband med händerna upprättade polisen en anmälan om smitning från trafikolycka och vårdslöshet i trafik.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 maj 2022 00:00

40-åring försökte få falsk ingenjörsexamen godkänd

Skriva , dator

Foto: Pexels

En man från Södertälje har dömts till böter efter att Universitets- och högskolerådet, UHR, upptäckt att mannen använt en falsk ingenjörsexamen från Irak, vilket SVT var först med att rapportera.

En 40-årig man stod inför rätta för att ha försökt få en påstådd ingenjörsexamen från Irak godkänd i Sverige. Men utredare från UHR blev misstänksamma när de upptäckte avvikande stämplar och felstavningar i mannens examensbevis.

Efter att ha kontaktat det angivna universitetet i Bagdad för bekräftelse, stärktes misstankarna om att dokumentet var falskt, rapporterar SVT Nyheter Södertälje.

Mannen förklarade i förhör att han lämnade Irak under oroliga förhållanden och inte kunde ta med sig sina originaldokument. Trots att han hävdade att han verkligen avlagt examen vid det angivna universitetet, dömdes han för brukande av falsk urkund. Straffet blev en villkorlig dom och böter på 8.400 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 17:00
Senast uppdaterad: 21 november 2023 16:25

Tingsrätten dömer sportchef för olovlig spelverksamhet

tingsrätt

Foto: Alexander Isa

En sportchef i en elitförening åtalades tidigare i år, misstänkt för att ha drivit en olaglig spelklubb. Nu har mannen dömts i tingsrätten för grov olovlig spelverksamhet rapporterar LT.

Det var i november 2020, under en razzia, som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick med ett tiotal personer. Hundratusentals kronor i kontanter, som hittades i ett kassaskåp, samt spelutrustning beslagtogs.

Polisen riktade misstankarna mot en man i 40-årsåldern, misstänkt för att ha hyrt lokalen. Åtal mot mannen, som är bosatt i Södertälje och även är sportchef i en fotbollsklubb, väcktes tidigare i år. Han misstänktes då för olovlig spelverksamhet.

Domen har nu fallit i tingsrätten. Trots sitt nekande dömdes mannen för grov olovlig spelverksamhet till en villkorlig dom kombinerad med 70 dagsböter, satta till 320 kronor vardera. Detta innebär att mannen totalt ska betala 22 400 kronor i böter.

Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av en privatperson.

Enligt LT kommer mannen att överklaga domen.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 november 2023 12:22
Senast uppdaterad: 21 november 2023 14:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors