Företag i fokus:

Södertälje kommun passerar 100 000 invånare – Firas med en tredagarsfest

2022_05_b9a37f173b2e0918_featured

Bild: Södertälje kommun.

Södertälje kommun passerar 100 000 invånare och blir därmed den 19e kommunen i Sverige med sexsiffriga invånarantal.

Det ser kommun till att fira stort och bjuder in till en tredagarsfest i Södertälje city.

Den 7 december 2020 föddes Lucille Iris Rubino på Södertälje BB och blev Södertäljes invånare nummer 100 000 och därmed den 19e kommunen med sexsiffriga invånarantal.

 – Det känns väldigt roligt att Södertälje nu är en av 19 kommuner som har mer än 100 000 invånare. Självklart är det här ett tillfälle att uppmärksamma både den här milstolpen och fira kommunens hundratusende invånare lite extra, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

På grund av att det skedde mitt i en pandemi sköts planerna fram, men nu meddelar kommunen att en tre dagarsfest planeras helgen den 17-19 juni.

Bland annat blir det tivoli, foodtrucks och utomhusbio, konserter med flera spännande artister så som Jonas Holmbergs band Stevie, Johan Bodings föreställning Night of Queen, Mezzopotelge.

Och självklart har kommunen sett till Lucille Iris Rubino, som firar 2 år i år, blir firad på Stora torget den 18 juni.

 – De här tre dagarna bygger på stolthet och gemenskap och är ett fint tillfälle att få visa upp allt det härliga som hela Södertälje har att erbjuda. Dessutom får både närings- och föreningslivet en chans att visa upp sig lite extra, säger Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun.

Fredag 17 juni
– Tivoli hela dagen
– Foodtrucks
– Invigning av Södertäljes nya bokbuss
– Utomhusbio vid Maren

Lördag 18 juni
– Tivoli hela dagen
– Utställare
– Foodtrucks
– Konsert Johan Boding, Night of Queen

Söndag 19juni
– Tivoli hela dagen
– Utställare
– Foodtrucks
– Mezzopotelge
– Barnaktiviteter
– Konsert Jonas Holmberg, Stevie!

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 maj 2022 00:00

Planerna på nytt äldreboende i Lina pausas

Skarmavbild-2023-04-14-kl.-05.59.30-1536x1036-1

Förslag på utformning för seniorboendet som planeras att ligga intill äldreboendet. Bild: Telge Bostäder.

Efter beslut om en investering på 430 miljoner kronor för ett nytt vård- och omsorgsboende i Lina, har Södertälje kommun nu valt att pausa processen. Anledningen är att kostnaderna har dragit iväg för mycket.

I våras klubbade kommunen en detaljplan för boendet och Telge fastigheter beslutade samtidigt att investera upp till 430 miljoner kronor i bygget. Men nu har kommunstyrelsen valt att sätta planerna på paus efter att kostnaderna har ökat mer än väntat. 

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

– Vi har sagt att vi behöver se över om det finns andra alternativ som ger en lägre kostnad, säger Alexander Rosenberg (M), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden till LT.

Enligt Rosenberg gjordes en upphandling för bygget som gav ett anbud strax över den budgeterade summan, men att räntan har gått upp sedan den första kalkylen gjordes och att hyran inte längre täcker investeringskostnaden.

Kommunstyrelsen har nu gett stadsdirektören i uppdrag att snabbutreda om boendet verkligen är den bästa lösningen eller om det finns ”mer kostnadseffektiva alternativ”.

Utredningen ska vara klar till mars 2024.

Skrivent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 05:00
Senast uppdaterad: 22 mars 2024 16:23

90-årig kvinna utsattes för bedrägeri

Äldre hemtjänst

Foto: Pexels

En äldre kvinna fick ett telefonsamtal där de ville stoppa ett bedrägeri. Men när den 90-åriga kvinnan lyssnade på uppmaningen, blev hon bestulen på flera dyra föremål.

En kvinna i 90-årsåldern blev under onsdagen utsatt ett bedrägeri som inleddes med ett telefonsamtal från en person som utgav sig för att representera ett telefonbolag, påståendes att kvinnan beställt telefoner.

Samtalet övergick sedan till en falsk säkerhetsavdelning hos en bank, där kvinnan lurades att förpacka sina värdeföremål i ett kuvert. Bedragarna påstod att värdeföremålen behövde förvaras i banken för säkerhetsskäl.

Sedan dök bedragarna upp vid hennes bostad.
Kvinnan, som följde dessa instruktioner, blev av med värdesaker värda omkring 15 000 kronor när en person dök upp för att hämta kuvertet.

”Vare sig telefonbolag, banker eller säkerhetsföretag jobbar enligt ovanstående och samtliga personer som kvinnan varit i kontakt med är bedragare.”, skriver polisen och uppmanar till försiktighet.

Polisen beskriver det vanliga tillvägagångssättet att bedragare skapar en illusion av akuta behov eller hot och utnyttjar offrets osäkerhet eller okunskap. Samtidigt som de utfärdar en varning om denna typ av bedrägerier och betonar svårigheterna med att få fast gärningsmännen.

”På polisen.se finns omfattande information om hur bedragare jobbar mot äldre och vad man kan göra för att skydda sig.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 01:50
Senast uppdaterad: 14 december 2023 01:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors