Företag i fokus:

Södertälje kommun passerar 100 000 invånare – Firas med en tredagarsfest

2022_05_b9a37f173b2e0918_featured

Bild: Södertälje kommun.

Södertälje kommun passerar 100 000 invånare och blir därmed den 19e kommunen i Sverige med sexsiffriga invånarantal.

Det ser kommun till att fira stort och bjuder in till en tredagarsfest i Södertälje city.

Den 7 december 2020 föddes Lucille Iris Rubino på Södertälje BB och blev Södertäljes invånare nummer 100 000 och därmed den 19e kommunen med sexsiffriga invånarantal.

 – Det känns väldigt roligt att Södertälje nu är en av 19 kommuner som har mer än 100 000 invånare. Självklart är det här ett tillfälle att uppmärksamma både den här milstolpen och fira kommunens hundratusende invånare lite extra, säger Boel Godner (S), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

På grund av att det skedde mitt i en pandemi sköts planerna fram, men nu meddelar kommunen att en tre dagarsfest planeras helgen den 17-19 juni.

Bland annat blir det tivoli, foodtrucks och utomhusbio, konserter med flera spännande artister så som Jonas Holmbergs band Stevie, Johan Bodings föreställning Night of Queen, Mezzopotelge.

Och självklart har kommunen sett till Lucille Iris Rubino, som firar 2 år i år, blir firad på Stora torget den 18 juni.

 – De här tre dagarna bygger på stolthet och gemenskap och är ett fint tillfälle att få visa upp allt det härliga som hela Södertälje har att erbjuda. Dessutom får både närings- och föreningslivet en chans att visa upp sig lite extra, säger Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun.

Fredag 17 juni
– Tivoli hela dagen
– Foodtrucks
– Invigning av Södertäljes nya bokbuss
– Utomhusbio vid Maren

Lördag 18 juni
– Tivoli hela dagen
– Utställare
– Foodtrucks
– Konsert Johan Boding, Night of Queen

Söndag 19juni
– Tivoli hela dagen
– Utställare
– Foodtrucks
– Mezzopotelge
– Barnaktiviteter
– Konsert Jonas Holmberg, Stevie!

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 23 maj 2022 00:00

Vårdjätten Capio misstänks för systematiskt fusk

Capio-kopia

Pressbild: Capio

SVT Nyheter avslöjar att vårdjätten Capio misstänks ha tjänat miljontals kronor genom att medvetet fuska med registreringen av vårdbesök på äldreboenden i Stockholms län.

En visselblåsare larmar om att Capio, som har flera verksamheter i Södertälje, ska ha satt i system att registrera vanliga planerade vårdbesök som akuta. Varje akutbesök ger 750 kronor extra i ersättning från Region Stockholm. Dessutom ska enskilda läkare ha fått del av de ökade intäkterna, vilket gjort det lönsamt att registrera fler akutbesök.

– Det är ett lurendrejeri och ett bedrägeri i stor omfattning, säger källan till SVT.

Genom dokument, mejl och jämförelse med konkurrenten Familjeläkarna kan SVT styrka uppgifterna. Mellan 2016 och 2022 registrerade Capio nästan var fjärde besök på äldreboendena som akut, medan Familjeläkarna bara gjorde det för var tionde besök.

– Det säger sig självt att det inte är möjligt att vart fjärde besök är akut. Det borde ligga på högst några procent, enligt SVT:s källa.

I ett mail till SVT skriver Capio att de ser allvarligt på anklagelserna och att de nu inlett en intern utredning. Samtidigt menar de att regionen inte kritiserat antalet akutbesök tidigare. Sedan 2017 har antalet minskat med nästan 50 procent enligt Capio.

Efter avslöjandet meddelar Region Stockholm att de nu själva ska granska Capio och deras registrering av akutbesök. Om stora fel uppdagas kan avtalet sägas upp.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 18:42
Senast uppdaterad: 14 december 2023 18:42

Nytt system sparar flera miljoner åt kommunen

Södertälje kommun stadsscen

Foto: Alexander Isa

Södertälje kommun har skapat en egen metod för att samla in data från andra myndigheter, vilket ersätter behovet av att anlita externa företag för samma syfte. Detta nya system förväntas generera en årlig besparing på upp till 10 miljoner kronor för kommunen, en nyhet som först rapporterades av LT.

Tidigare anlitade Södertälje kommun privata företag för insamling och sammanställning av data från olika myndigheter, vilket var nödvändigt för beslutsfattande inom kommunen. Nu har kommunen utvecklat sitt eget system, Multifråga XL, för att direkt hämta myndighetsdata, vilket eliminerar behovet av externa leverantörer.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Enligt Göran Hellström, chef för digitalisering i Södertälje kommun som LT talat med, påpekar att detta leder till stora besparingar, eftersom datan nu hämtas direkt från myndigheterna.

Tidigare har kommunen betalat ut runt 10 miljoner kronor per år till privata aktörer för den här typen av offentlig information.

– Redan första året kan Multifråga XL spara fem till tio miljoner per år som kommunen kan lägga på saker som gynnar Södertälje, säger Hellström till LT.

Flera av kommunens förvaltningar, såsom socialkontoret och utbildningskontoret, har redan börjat använda Multifråga XL. Målet är att implementera systemet i större omfattning inom kommunen.

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 13 december 2023 21:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors