Företag i fokus:

Södertälje har tagit emot fler flyktingar än vad som krävs

Foto: Björn Bjarnesjö.

I april presenterade regeringen en nya lagstiftning som ska fördela flyktingar jämnt i Sverige.

Nu framkommer det uppgifter om att Södertälje kommun är bland den tredjedel som hittills tagit emot flest flyktingar från Ukraina.

I början på mars meddelade Södertälje kommun att 120 platser reserverades för Ukrainska flyktingar, fram till idag har kommunen tagit emot 396 personer från Ukraina.

Syftet med den föreslagna lagstiftningen är inte belasta enskilda kommuner som det tidigare gjorts, målet är att fördela flyktingarna jämt över landets kommuner.

– Vi ska inte tillbaka till 2015 då en del kommuner fick ta ett mycket stort ansvar, berättade integrationsminister Anders Ygeman (S) under en pressträff i april.

Regeringen menar att fördelningen ska avgöras av kommunens storlek, arbetsmarknadsförutsättningar, det totala mottagandet av nyanlända och ensamkommande barn, samt hur många asylsökande som redan vistas i kommunen.

Södertälje är en de kommuner som tidigare tagit emot flest flyktingar. Nu framkommer det uppgifter att Södertälje tagit emot fler flyktingar än den andel som Migrationsverket tidigare föreslagit.

Totalt har Södertälje har tagit emot 4 per 1 000 invånare vilket placerar kommunen bland de som tagit emot flest flyktingar i landet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 24 maj 2022 00:00

SENASTE NYTT: Polis beskjutna med fyrverkerier

polis

Arkivbild

En polisbil utsattes för fyrverkeriattack under en insats i Ronna. En man i 20-årsåldern greps i samband med händelsen.

(Annonslänk)

Vid 21.45 på onsdagskvällen rapporterades en incident i Södertälje där fyrverkerier avfyrades mot en polisbil. Detta inträffade efter att polisen fått in rapporter om användning av fyrverkerier på flera platser i Södertälje under kvällen.

”När en sådan uppgift ska kontrolleras på Vallvägen skjuter en man raketer mot en polisbil. Mannen försöker sedan springa från platsen men blir upphunnen och infångad.”, skriver polisen.

Den gripne, som enligt polisen är i 20-årsåldern, fördes av polis till stationen, och i samband med händelsen kontrollerades även två andra unga män.

Händelsen, som för närvarande utreds som sabotage mot blåljuspersonal, resulterade inte i några personskador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:59
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:59

Kvinna till sjukhus efter singelolycka – väjde för rådjur

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En kvinna fördes till sjukhus efter en singelolycka på Kiholmsvägen i Södertälje, där hon väjde för ett rådjur och kolliderade med ett träd.

(Annonslänk)

Vid 20.29 på onsdagskvällen nåddes SOS Alarm av larm om en trafikolycka på Kiholmsvägen i Södertälje. En personbil hade varit inblandad i en singelolycka efter att föraren väjt för ett rådjur och i processen kolliderat med ett träd.

Omedelbart larmades räddningstjänst, ambulans och polis till platsen för att bistå som anlände till platsen cirka 15 minuter senare. Föraren, en kvinna i 45-årsåldern, fördes med ambulans till sjukhus, men skadeläget är för närvarande oklart.

– Kvinnan var vaken och talbar när hon fördes till sjukhus, men ska ha klagat på smärtor i nacken, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 februari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 28 februari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors