Företag i fokus:

Varli avgjorde finalen i Qatar – Med världsstjärnan Neymar

2022_05_D5DDC866-C02B-4355-9347-E3A389821AD0

Susan Varli Kiryo och Neymar. Foto: Privat.

Tisdagen den 24 maj 2022, hölls den uppmärksammade futsalfinalen, Red Bull Neymar Jr’s Five, i Qatar. En av världens bästa fotbollsspelare, PSG spelaren Neymar Jr, stod på plan och som lagkamrat hade han Södertäljebon Susan Varli Kiryo.

– En otrolig och magisk känsla som inte går att beskriva. Arenan var fullsatt, kameror, livesändningar överallt och folk från hela världen var här, säger Susan Varli Kiryo, som fortfarande befinner sig i Qatar, när Telgenytt når henne.

2020 inleddes en tävling där världsspelaren Neymar utsåg sju futsalsspelare från hela världen som skulle få åka till Brasilien för spela en match mot honom. Susan från Södertälje var en av dessa sju, som den enda svenskan. Men pandemin satte stopp för eventet.

Trots flera försök att återuppta eventet i Brasilien blev det aldrig av, men 2,5 år senare ändrade eventet inriktning. Istället anordnades en stor turnering i Doha, Qatar, där vinnarna fick möta världsstjärnan Neymar och hans vänner i final.

– Vi sju som vann priset fick spela ihop som ett lag och mötte olika herrlag. Vi vann mot Nigeria, spelade 0-0 mot Sydkorea, Indien och Saudiarabien. Vi var obesegrade och kom 3a i gruppen, därmed kvalificerade vi inte till slutspel, säger Susan som även gjorde lagets första assist i turneringen.

Drömmen och chansen att få spela mot Neymar i final var över.

Men då kom sms:et dagen därpå; ”Ta med dig futsalskorna och kom till anläggningen”

– Jag kommer dit och får höra att jag blivit vald som ”Neymars vän”, vilket betydde att jag fick spela finalen i samma lag som Neymar. En otrolig och magisk känsla som inte går att beskriva, säger Susan.

Väl där var det fullsatt och folk gjorde allt för att få komma i närheten av Neymar. Men Susans chans att få träffa världsstjärnan kom backstage där han gav henne sin autograf och tog bilder, sedan var det dags för att gå ut på plan – i samma lag.

Under matchen hittade Susan och Neymar varandra där de fick till flera fina kombinationer och den mest uppmärksammade situationen skedde vid slutsekunderna av matchen.

Susan tar bollen från en motståndare, driver in i banan, gör en fint och två och passar sedan bollen vidare till Neymar som kan lägga in den i öppet mål och därmed vann de finalen. En fantastisk individuell prestation av Susan som var en av de bättre spelarna på plan.

– Det var underbart. Jag njöt, fötterna dansade och jag gjorde det jag är bra på, säger Suzan och fortsätter.

– Neymar bjöd på sig själv och därför var det extra kul att spela. Den här upplevelsen är nog inget som jag någonsin trodde att jag skulle få uppleva. Att jag som enda svensk, från lilla Sverige fått uppleva något liknande är magiskt, avslutar hon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2023 15:14

Lärare dömd i tingsrätten – använde falsk behörighet

Klass-Elever-Skola-FOTO-Liza-Simonsson

Arkivbild/Foto: Liza-Simonsson

I flera år hade en spanskalärare från Stockholm undervisat elever i Södertälje med en falsk lärarbehörighet. Nu har tingsrätten dömt henne för att ha lurat kommunen med falska dokument.

En kvinna lyckades vilseleda kommunen att anställa henne som lärare genom att referera till en förfalskad lärarlegitimation. Enligt domen, som föll den 19 februari, har kvinnan felaktigt erhållit 403 650 kronor i lön, vilket motsvarar löneskillnaden mellan en behörig och en obehörig lärare under anställningstiden mellan augusti 2018 och oktober 2022, vilket nu resulterat i åtal för grovt bedrägeri mot bakgrund av den använda falska urkunden och det betydande beloppet som är involverat.

(Annonslänk)

Kvinnan har försvarat sitt agerande med att hon bland annat var desperat att få arbete som ensamstående förälder. En handling som hon beskriver som ett nödvändigt steg under de rådande omständigheterna, men framhåller att det var första gången hon använde en förfalskad legitimation.

Däremot har åklagaren framhållit att den kvinna medvetet använt den falska dokumentationen för att säkra positionen, vilket inte bara ledde till en ojust vinst för den anklagade utan också en betydande ekonomisk skada för Södertälje kommun. Som svar på den ekonomiska förlusten har kommunen framfört ett skadeståndskrav på 565 110 kronor, som täcker både den felaktigt utbetalade lönen och relaterade personalkostnader.

I domen konstaterar tingsrätten att den kvinna avsiktligt vilselett kommunen och därmed begått grovt bedrägeri. Med beaktande av den anklagades tidigare belastningsregister och de sociala omständigheterna, inklusive ett deltidsarbete och ansvar för två barn, har domstolen valt att döma till en villkorlig dom förenad med böter.

Detta beslut grundar sig på bedömningen att det inte finns någon överhängande risk för fortsatt brottslighet. Kvinnan, som inte längre arbetar kvar hos kommunen, dömdes till villkorlig dom och 70 dagsböter om 50 kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 18:45
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 18:45

Premiär för ”Mitt Verona” – filmen från Södertäljes hjärta

Verona

Foto: Tina Axelsson

”Mitt Verona” förnyar Shakespeares ”Romeo och Julia” med en modern vändning, skapad av El Sistema och Livet Bitch! Studio. Projektet, lanserat våren 2023, kombinerar ny text och musik för att ta den klassiska berättelsen till nya höjder, med premiär idag.

I Södertälje tar en grupp unga talanger Shakespeares tidlösa ”Romeo och Julia” in i en ny era med projektet ”Mitt Verona”.

Genom en unik spinoff, som blandar nyskriven text och musik, utforskar filmen kärlekens och konfliktens teman ur ungdomars perspektiv. Planerad premiär för denna nytolkning är våren 2024, kompletterad med en live mini-konsert.

En film producerad av Livet Bitch! Scenkonst och El Sistema Södertälje
Foto: Tina Axelsson

Produktionen, som inleddes våren 2023, är ett samarbete mellan Livet Bitch! Studio, El Sistema Södertäljes ungdomsorkester, och kreativa själar som regissören Linda Mallik. Den berättar historien om Kleo och Eli, två unga från Hovsjö som finner kärlek under repetitionerna av en musikteaterföreställning, men vars förhållande prövas av familj och samhällets fördomar. Deras berättelse återspeglar tragedin och skönheten i Shakespeares Verona, återberättad i det samtida Södertälje.

Med premiär idag, den 22 februari, på Stadsscen Estrad, erbjuder ”Mitt Verona” en möjlighet att uppleva en modern tolkning av en klassiker, där musik och ungdomars röster står i centrum.

Efter premiären kommer filmen att vara tillgänglig digitalt, vilket markerar ett viktigt steg för El Sistema Södertälje och Livet Bitch! Studio i att lyfta ungas kreativitet och berättelser.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 11:00
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors