Företag i fokus:

Varli avgjorde finalen i Qatar – Med världsstjärnan Neymar

2022_05_D5DDC866-C02B-4355-9347-E3A389821AD0

Susan Varli Kiryo och Neymar. Foto: Privat.

Tisdagen den 24 maj 2022, hölls den uppmärksammade futsalfinalen, Red Bull Neymar Jr’s Five, i Qatar. En av världens bästa fotbollsspelare, PSG spelaren Neymar Jr, stod på plan och som lagkamrat hade han Södertäljebon Susan Varli Kiryo.

– En otrolig och magisk känsla som inte går att beskriva. Arenan var fullsatt, kameror, livesändningar överallt och folk från hela världen var här, säger Susan Varli Kiryo, som fortfarande befinner sig i Qatar, när Telgenytt når henne.

2020 inleddes en tävling där världsspelaren Neymar utsåg sju futsalsspelare från hela världen som skulle få åka till Brasilien för spela en match mot honom. Susan från Södertälje var en av dessa sju, som den enda svenskan. Men pandemin satte stopp för eventet.

Trots flera försök att återuppta eventet i Brasilien blev det aldrig av, men 2,5 år senare ändrade eventet inriktning. Istället anordnades en stor turnering i Doha, Qatar, där vinnarna fick möta världsstjärnan Neymar och hans vänner i final.

– Vi sju som vann priset fick spela ihop som ett lag och mötte olika herrlag. Vi vann mot Nigeria, spelade 0-0 mot Sydkorea, Indien och Saudiarabien. Vi var obesegrade och kom 3a i gruppen, därmed kvalificerade vi inte till slutspel, säger Susan som även gjorde lagets första assist i turneringen.

Drömmen och chansen att få spela mot Neymar i final var över.

Men då kom sms:et dagen därpå; ”Ta med dig futsalskorna och kom till anläggningen”

– Jag kommer dit och får höra att jag blivit vald som ”Neymars vän”, vilket betydde att jag fick spela finalen i samma lag som Neymar. En otrolig och magisk känsla som inte går att beskriva, säger Susan.

Väl där var det fullsatt och folk gjorde allt för att få komma i närheten av Neymar. Men Susans chans att få träffa världsstjärnan kom backstage där han gav henne sin autograf och tog bilder, sedan var det dags för att gå ut på plan – i samma lag.

Under matchen hittade Susan och Neymar varandra där de fick till flera fina kombinationer och den mest uppmärksammade situationen skedde vid slutsekunderna av matchen.

Susan tar bollen från en motståndare, driver in i banan, gör en fint och två och passar sedan bollen vidare till Neymar som kan lägga in den i öppet mål och därmed vann de finalen. En fantastisk individuell prestation av Susan som var en av de bättre spelarna på plan.

– Det var underbart. Jag njöt, fötterna dansade och jag gjorde det jag är bra på, säger Suzan och fortsätter.

– Neymar bjöd på sig själv och därför var det extra kul att spela. Den här upplevelsen är nog inget som jag någonsin trodde att jag skulle få uppleva. Att jag som enda svensk, från lilla Sverige fått uppleva något liknande är magiskt, avslutar hon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2023 15:14

SSK:s ställs mot Björklöven i Play off 1

ROBERT JOHANSSON

Robert Johansson och Tomas Holmberg i båset när SSK mötte Malmö Foto: Patric Gill

SSK:s damlag vann Hockeyallsvenskan Södra i överlägsen stil. Ett av hinderna på vägen mot målet som är SDHL.

-Jag tycker vi genomför en bra allsvenska, totalt 15 matcher, vi vinner 14 och har en förlust, säger Damlagets huvudtränare Robert Johansson.

Hur vill du sammanfatta matcherna där? 

-Inspirerande att möta lagen från Syd där främst Malmö var en tuff utmaning. Vi avslutar serien med tre segrar och nio poäng på roadtrippen till Skåne, det tar vi med oss in i Play off.

SSK var även i den här serien det klart bästa laget av de som deltog. 82 gjorda mål på 15 matcher och en målskillnad på +69 talar sitt tydliga språk att SSK:s serieseger aldrig var hotad. Johansson väljer ändå att se ödmjukt på det.

-Tycker Malmö kanske var det tuffaste laget med en hel del erfarna och duktiga spelare som satte oss på prov ordentligt. Mot dessa lag är det fullt fokus som gäller annars blir det jobbigt.

Enda plumpen i protokollet blev mot jumbon Uppsala. Underskattning? 

-Måste nog tyvärr svar ja här. Vi är inte med alls från start och sedan är det liksom svårt att bara trycka på en knapp och få saker att hända. Fast vi pratat mycket om ödmjukhet och att vara konsekventa så ville Uppsala mer och vinner matchen.

Damlaget hoppas att få fira ett avancemang till SDHL Foto: Patric Gill

Vad i spelet är du nöjd respektive mindre nöjd med?

-Mest nöjd med hur laget tagit sig an utmaningen och vuxit in i hur dessa matcher måste spelas. Vi har blivit stabilare och mer disciplinerade ju längre serien pågått. ’

-Är inte direkt missnöjd med något men allt kan ju såklart skruvas på. Så ska jag säga något så får det bli mer bestämda i försvarszon samt lite högre pucktempo.

För varje steg som SSK Dam passerar höjs svårighetsgraden på motståndet och det krävs också att SSK får upp kvalitén på allt de gör ett snäpp till. Robert Johansson kan se skillnader i motståndet efter årsskiftet kontra innan.

-Tycker att det är rätt stor skillnad på topplagen i Allsvenskan och NDHL serien fram till jul. Det är viktigt att få till dessa tuffa matcher för alla lag och spelare som inte är uppe i SDHL, annars kommer gapet aldrig minska och det är inte bra för svensk damhockey.

Varför passar ett mer ”spelande” lag som Björklöven er bättre en ett mer ”hårt jobbande” lag? 

-Det var inte ett lätt val men det föll på Björklöven. Vi tror vårt eget spel kan vara mer vägvinnande mot ett lag som dem.

Läget i truppen, alla tillgängliga? 

-Ja.

Målvaktsvalet till matchen imorgon? 

Det avgör vi i morgon.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 02:04
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 02:10

SSK förlorade mot Almtuna – gick miste om 2:a platsen

Marcus Eriksson

Deppigt efter förlust mot Almtuna Foto: Arkivbild/Daniel Hansson

Förutsättningarna var att hemmalaget i senaste matchen stod för ett riktigt magplask mot BIK Karlskoga (0-10). Bortalaget o sin sida kom från en hemmavinst med 7-2 mot jumbon Västervik.

Ett revanschsuget Almtuna kändes på förhand som en klurig nöt att knäcka för SSK. Efter en trevande inledning för bägge lagen så började SSK succesivt sätta sig i förarsätet. Klart övertag i skottstatistiken men utan att skapa de riktigt farliga målchanserna.

Tidigt i andra perioden tog SSK ledningen med 1-0. Istället för att bortalaget skulle få energi och momentum av målet var det Almtuna som fick luft under vingarna och fick längre byten i SSK:s försvarszon. Men Södertälje hade ledningen efter att andra perioden var slut.

En period som matchens dittills enda målskytt Daniel Norbe var väldigt missnöjd med när TV4 intervjuade honom i pausen mellan andra och tredje perioden.

-Vi kommer inte upp i den nivån som vi vill idag tyvärr, säger Norbe till Telgenytt efter matchen.

Av de fyra senaste matcherna som SSK spelat så har tre av dem varit på bortaplan. I de tre matcherna har laget endast gjort två mål sammanlagt. Ineffektiviteten offensivt har varit den enskilt största orsaken att SSK förlorat tre av sina fyra senaste matcher.

Inte heller i Gränby ishall fick SSK fart på målskyttet. Daniel Norbe blev lagets enda målskytt för kvällen. En klen tröst när hans lag förlorade och sumpade chansen att ta över andraplatsen i tabellen.

Slutresultatet skrevs till 2-1 för Almtuna. Det avgörande målet sattes i förlängningen där Almtunas tränare när laget hade powerplay chansade och tog ut målvakten och satte in en extra utespelare. Ett drag som alltså lyckades.

Norbe igen:

-Trots att vi inte är nöjda med matchen så tycker jag ändå vi skapar tillräckligt för att göra fler mål.

Backen var märkbart missnöjd men det är tätt mellan matcherna och snart är det dags att börja ladda för matchen mot Djurgården.

-Man får vara sur och förbannad ikväll. Sedan är det bara att hitta ny energi inför fredag och se till att ta 3 poäng då.

Daniel Norbe blev SSK:s enda målskytt mot Almtuna Foto: Shamash Oyal

Den här matchen var ett steg tillbaka. Om det på något sätt hade smygit sig in en Djurgårdsmatch i tankarna på spelarna låter jag vara osagt. Det man i alla fall kan konstatera är det faktum som tidigare nämnts i texten att målskyttet de senaste matcherna (frånsett Västervik 7-2) har varit svagt.

Ibland ser det ut som att man som lag inte tycker om att göra de ”fula” målen utan man söker hellre den extra passningen. Istället för enkelheten så ska pucken liksom vallas in i mål på något fancy vis. Det kan vara mina ögon som övertolkar den delen av spelet men min iaktagelse är att SSK behöver bli lite grisigare framför bägge målen. Ett spel som de tidigare under säsongen visat att de behärskar.

Om Norbe var besviken efter matchen så var det inget mot vad tränare Magnus Bogren var. Så här uttalade han sig för TV4:

-Jag tycker vi är direkt dåliga idag. Tycker inte alls vi visar att vi vill, vi förbereder oss på samma sätt som vi brukar, trycker på saker. Men där finns också ett spelaransvar att checka in när det är en sån här match. Jag tycker inte vi gör det. Även om vi vinner skotten är det alibiskott hela tiden, tyvärr, det är ingen bra insats av oss.

På fredag möter SSK Djurgården i Scaniarinken. Med tanke på rivaliteten, händelserna senast när lagen möttes i Scaniarinken och att Djurgården har 3 raka segrar över SSK den här säsongen bör Södertälje bubbla över av motivation och energi.

Revanschlustan borde vara hög, både med tanke på de senaste resultaten och att Djurgården har ett övertag på SSK i poängfördelning men även spelmässigt i matcherna. Men då behöver händer och fötter på varje individ i laget vakna på en helt annan sida på fredag än de gjorde i den här matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 februari 2024 00:40
Senast uppdaterad: 22 februari 2024 00:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors