Företag i fokus:

Varli avgjorde finalen i Qatar – Med världsstjärnan Neymar

2022_05_D5DDC866-C02B-4355-9347-E3A389821AD0

Susan Varli Kiryo och Neymar. Foto: Privat.

Tisdagen den 24 maj 2022, hölls den uppmärksammade futsalfinalen, Red Bull Neymar Jr’s Five, i Qatar. En av världens bästa fotbollsspelare, PSG spelaren Neymar Jr, stod på plan och som lagkamrat hade han Södertäljebon Susan Varli Kiryo.

– En otrolig och magisk känsla som inte går att beskriva. Arenan var fullsatt, kameror, livesändningar överallt och folk från hela världen var här, säger Susan Varli Kiryo, som fortfarande befinner sig i Qatar, när Telgenytt når henne.

2020 inleddes en tävling där världsspelaren Neymar utsåg sju futsalsspelare från hela världen som skulle få åka till Brasilien för spela en match mot honom. Susan från Södertälje var en av dessa sju, som den enda svenskan. Men pandemin satte stopp för eventet.

Trots flera försök att återuppta eventet i Brasilien blev det aldrig av, men 2,5 år senare ändrade eventet inriktning. Istället anordnades en stor turnering i Doha, Qatar, där vinnarna fick möta världsstjärnan Neymar och hans vänner i final.

– Vi sju som vann priset fick spela ihop som ett lag och mötte olika herrlag. Vi vann mot Nigeria, spelade 0-0 mot Sydkorea, Indien och Saudiarabien. Vi var obesegrade och kom 3a i gruppen, därmed kvalificerade vi inte till slutspel, säger Susan som även gjorde lagets första assist i turneringen.

Drömmen och chansen att få spela mot Neymar i final var över.

Men då kom sms:et dagen därpå; ”Ta med dig futsalskorna och kom till anläggningen”

– Jag kommer dit och får höra att jag blivit vald som ”Neymars vän”, vilket betydde att jag fick spela finalen i samma lag som Neymar. En otrolig och magisk känsla som inte går att beskriva, säger Susan.

Väl där var det fullsatt och folk gjorde allt för att få komma i närheten av Neymar. Men Susans chans att få träffa världsstjärnan kom backstage där han gav henne sin autograf och tog bilder, sedan var det dags för att gå ut på plan – i samma lag.

Under matchen hittade Susan och Neymar varandra där de fick till flera fina kombinationer och den mest uppmärksammade situationen skedde vid slutsekunderna av matchen.

Susan tar bollen från en motståndare, driver in i banan, gör en fint och två och passar sedan bollen vidare till Neymar som kan lägga in den i öppet mål och därmed vann de finalen. En fantastisk individuell prestation av Susan som var en av de bättre spelarna på plan.

– Det var underbart. Jag njöt, fötterna dansade och jag gjorde det jag är bra på, säger Suzan och fortsätter.

– Neymar bjöd på sig själv och därför var det extra kul att spela. Den här upplevelsen är nog inget som jag någonsin trodde att jag skulle få uppleva. Att jag som enda svensk, från lilla Sverige fått uppleva något liknande är magiskt, avslutar hon.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 3 februari 2023 15:14

Tom Tits prisas vid gala som favoritmuseum

Tom-tits1

Pia Kronqvist, vd, Åsa Ribbing, publik chef och Sandra Enerstrand, chef för gästservice, Tom Tits Experiment
Fotograf: Niclas Carlsson

Tom Tits Experiment har tagit hem titeln som det mest uppskattade museet bland stockholmarna för år 2024, enligt en omfattande undersökning utförd av Evimetrix.

(Annonslänk)

I en årlig tradition som sträcker sig tillbaka till 1999, har konsultföretaget Evimetrix än en gång genomfört sin uppskattade undersökning för att kora stockholmarnas favoritmuseum. År 2024 gick den ärofyllda titeln till Tom Tits Experiment, ett museum som lyckats fängsla besökare med sina interaktiva utställningar och starka fokus på barnens upplevelse.

– Vi jobbar hårt för att vara en favoritdestination för nyfikna barn i alla åldrar och vi är otroligt stolta över att stockholmarna har röstat fram Tom Tits Experiment till sitt favoritmuseum, säger Åsa Ribbing, publik chef på Tom Tits Experiment.

Mer än 1 500 respondenter från Storstockholm deltog i undersökningen, som täckte 42 museer i regionen. Resultatet, som baseras på ett nöjd kund-index (NIK), visar på Tom Tits Experiments förmåga att engagera och underhålla sin publik.

Åsa Ribbing i mitten i samband med prisutdelningen.
Fotograf: Niclas Carlsson

Vid en ceremoni som ägde rum på Junibacken den 20 februari, kunde Tom Tits Experiment stolt ta emot utmärkelserna inte bara som det mest uppskattade museet men även för sina framsteg som ”Årets klättrare” och som det ledande museet ur ett ”Barnperspektivet”. Dessa erkännanden understryker museets engagemang för att erbjuda en lärorik och underhållande miljö för alla åldrar.

Även om Tom Tits Experiment stod som den slutgiltiga vinnaren, visar undersökningens resultat även på en stark uppslutning för andra museer. I hård konkurrens med Armémuseum och Vasamuseet, som placerade sig på andra och tredje plats, lyckades Tom Tits inte bara vinna huvudkategorierna men också utmärkelser för ”Årets klättrare” och bäst på ”Barnperspektivet”.

– Under 2023 har vi lanserat flera tillfälliga utställningar och teman, öppnat en helt ny restaurang och lagt grunden för en marknadskommunikation som lyfter själen i vår verksamhet. Vi har också kunnat glädjas åt 20 000 fler besökare än året innan och det i kombination med de här väldigt fina utmärkelserna bekräftar att vi fyller en viktig funktion inom besöksnäring samtidigt som vi främjar ett livslångt lärande, säger Åsa Ribbing.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 12:20
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 12:20

Södertälje Sjukhus expanderar med nytt byggprojekt

Sodertalje-sjukhus_hus20_efter_hogupplost

Illustration av påbyggnaden på hus 20. Pressbild

I ett ambitiöst projekt för att möta framtidens vårdbehov, inleder Locum AB bygget av fyra nya våningsplan på hus 20 vid Södertälje sjukhus.

– Påbyggnaden ger oss bättre förutsättningar för att driva geriatrisk vård på Södertälje sjukhus, säger Anna Gerber Ekblom, vd på Södertälje sjukhus i ett pressmeddelande.

Södertälje sjukhus, en institution med en lång historia av vårdexcellens, går nu in i en ny fas av sin utveckling. Efter flera år av förbättringar och upprustningar, bland annat med en helt ny behandlingsbyggnad och renoverade existerande strukturer, riktar sjukhuset nu fokus mot hus 20.

– Syftet med påbyggnaden på hus 20 är att förbättra den fysiska arbetsmiljön för vårdpersonalen och skapa fler patientsäkra geriatriska vårdplatser. Nu skapar vi en hållbar vårdmiljö för alla som rör sig i lokalerna enligt Arbetsmiljöverkets höga krav, säger Jens Sjöström, ordförande Locum.

(Annonslänk)

Projektet, som leds av Locum AB, innefattar tillägget av fyra våningar som totalt täcker en yta på omkring 9 000 kvadratmeter. Dessa nya våningar är designade för att vara energieffektiva och arbetsmiljövänliga, vilket kommer att ge positiva effekter både för personal och patienter. Tre av de nya våningarna är avsedda för geriatrisk vård, med tjugo nya vårdplatser per avdelning, vilket innebär en utökning med sextio platser. Det fjärde våningsplanet är tänkt att användas för generell vård.

Denna expansion är inte bara en fysisk förändring. Den markerar en viktig anpassning till de förändrade kraven i hälso- och sjukvårdslagstiftningen och Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Genom att flytta den geriatriska vården från den äldre byggnaden, hus 18, till de nybyggda, moderna lokalerna, kommer sjukhuset att kunna erbjuda en högre standard av vård och arbetsmiljö.

Utöver förbättringar i arbetsmiljön och patientsäkerheten, kommer den nya byggnaden att erbjuda ett förbättrat inomhusklimat, tack vare redan installerad kyla och energieffektiva fönster och fasader. Med en byggstart i slutet av februari, ligger projektet på kurs för att slutföras och tas i bruk till våren 2026.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 februari 2024 08:00
Senast uppdaterad: 21 februari 2024 00:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors