Företag i fokus:

Taberman och Westlund tilldelas årets S:ta Ragnhildsmedaljer

2022_05_99D294CE-A554-494B-A809-1FF8524D45F6

Peter Taberman och Tina Westerlund. Foto: Södertälje kommun.

Sankta Ragnhildsmedaljen är ett av de finaste priset man kan få i Södertälje kommun som förknippas med Sveriges nationaldag.

I år tilldelas den årliga utmärkelsen till Peter Taberman och Tina Westerlund för deras betydande insatser.

Utmärkelsen Sankta Ragnhildsmedaljen tilldelas den person som har gjort och gör stora insatser för Södertälje och stadens medborgare.

”Peter Taberman tilldelas priset för sin bildskatt och engagemang för Södertäljes nutidshistoria och Tina Westerlund för sina kärleksfulla skildringar av Södertäljes historia.”, skriver Södertälje kommun i ett pressmeddelande.

Representationsgruppens motivering för Peter Taberman:

Den som inte känner sin historia kan ha svårt att få grepp om framtiden, sägs det. Årets S:ta Ragnhildsmedaljör har hjälpt Södertäljebor och andra historieintresserade med det, genom att visa oss autentiska bilder i bokform och vid uppskattade föredrag. Med sin fantastiska samling av vykort med Södertäljemotiv från 1890-talet och framåt har medaljören gjort det möjligt för många att ta del av berättelser om Södertäljes historia. Han har låtit oss följa stadens stora förändring, från populär badort och mindre arbetarstad till den stora industristad Södertälje är idag.

Motivering för Tina Westerlund:

Med stor kunskap och humor berättar årets S:ta Ragnhildsmedaljör om historiska platser, människor och händelser i Södertälje. Hon har roat och fascinerat Södertäljebor och andra historieintresserade under många år, genom böcker, radio och föredrag samt under stadsvandringar. Även om medaljören har prövat sina vingar på andra platser i Sverige, har hon alltid sökt sig tillbaka till Södertälje.

Priset delas ut i samband med firandet av Sveriges nationaldag den 6 juni på Torekällberget.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2022 00:00

Nätverkskriminella flydde landet efter fällande domar

Pass

Arkivbild

Förra veckan fällde hovrätten fyra personer i ett omfattande narkotikamål i Södertälje. Två av de dömda flydde från Sverige, varav en greps i Tyskland och den andra i Spanien, rapporterar Lt.

(Annonslänk)

Utredningen om ett stort narkotikabeslag tog fart efter ett polistillslag mot en lägenhet, vilket var en del av en operation kopplad till ett mord i Ronna i september 2022. Tolv personer med anknytning till Ronnafalangen åtalades. I tingsrätten dömdes tre personer till fängelse, medan nio frikändes. Hovrätten skärpte dock domarna, och fyra personer som initialt frikänts dömdes.

En central figur i nätverket, en 24-årig man ansedd som andreman i Ronnafalangen, fick sitt straff skärpt till åtta år och sex månader för synnerligen grovt narkotikabrott. Han pekas, enligt LTs polisuppgifter, ha en nära koppling till nätverkets ledare, en 28-årig man som dömts till 20 års fängelse för mord i Portugal.

I det omfattande narkotikamålet beslutade hovrätten att döma ytterligare fyra personer. Två av dem valde dock att fly landet istället för att avtjäna sina straff, rapporterar LT. Men deras flykt blev kortvarig. En 24-årig man greps under söndagen i Tyskland och en 26-årig man greps efter en internationell efterlysning i Spanien under måndagen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 18:14
Senast uppdaterad: 4 mars 2024 18:31

DEBATT: Misslyckad matreform i Södertäljes äldreomsorg

Livsmedel frukt

Foto: Alexander Isa

En av de bäste kvaliteterna en politiker kan ha, är förmågan att omvärdera tidigare ståndpunkter och se vad som funkar och inte funkar. Korten ligger nu på bordet, och vi har svart på vitt att äldreomsorgsnämndens nya matreform inte fungerar. 

Södertälje kommun beslutade att från och med sommaren 2023 skulle inköp av matvaror ske digitalt via leverantören Mathem. Detta beslut togs i äldreomsorgsnämnden 2022 och reaktionerna har varit starka, från brukare, omsorgspersonal och anhöriga. Valfriheten försvann, och de logistiska och arbetsmiljömässiga problemen är många.

Brukare som inte själva kan ta emot varorna får hjälp av hemtjänstpersonalen. Tyvärr fungerar det mindre bra eftersom Mathem inte kan garantera några tider. Detta är ett stort stressmoment som innebär att personalen får bevaka leveranstider och anpassa sig till att kunna vara på plats. Om personal inte hinner närvara går varorna i retur till Mathem. Det är minst sagt vanskligt att tvinga äldreomsorgens personal till att agera matombud, när personalen har så mycket annat att tänka på.

”Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre?”

Utöver det, har den enskilde brukaren ofta varit kund länge i en annan matkedja, och känner sig mer bekväm med utbudet och varorna. Ska valfrihet upphöra att existera bara för att personen blivit äldre? Vi kan även läsa skräckexempel där vissa brukare har fått helt fel leveranser, i det särskilda fallet rörde det sig om en större leverans av mejeriprodukter; närmare sex liter yoghurt, två smörpaket och två ostar. När nära anhörig påtalade det utgick leveransen veckan därpå. Jag tänker då på de som inte har några anhöriga att be om hjälp.

 

Pia Sjöstrand, Socialdemokraterna. Äldreomsorgsnämndens ordförande Södertälje kommun.
Foto: Liza Simonsson

Det finns en ambition från kommunen att brukaren ska kunna sitta med vid beställningen av mat. Tyvärr har det visat sig att när det kommer till verkligheten har det inte funnits den möjligheten. På grund av personalens redan pressade schema har det haft svårt att lägga till ytterligare en sak de behöver göra på schemat.

Det kan så klart finnas fördelar med en elektronisk matleverans, men om kommunen har som mål att näthandeln ska fungera, kommer följande krävas:

  • Valfrihet
  • IT-kompetens hos personal (vissa sidor är inte direkt användarvänliga)
  • Avsätta tid i schemat för att kunna möjliggöra att brukare sitter med vid beställning av mat
  • Använda sig mer av lokala handlare

Södertälje kommun säger att det finns en ”ambition” att utvärdera effekterna av de digitala inköpen. Redan nu ser vi de negativa konsekvenserna och utmaningarna, och för att se till att den utvärderingen blir så rättvis som möjligt, bör alla parter, brukare, personal samt Mathem, vara involverade.

Vi hoppas nu att Pia Sjöstrand och Socialdemokraterna tar sitt förnuft till fånga, och lyssnar på såväl den politiska oppositionen, såväl som brukare och personal som för fram den här kritiken.

Med detta styre vill vi verkligen inte bli gamla i Södertälje.

Susanne Jakobsson
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pimpa Voittonen
Ledamot för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Pia Höglander
Ersättare för Sverigedemokraterna i äldreomsorgsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 mars 2024 14:36
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors