Företag i fokus:

Taberman och Westlund tilldelas årets S:ta Ragnhildsmedaljer

2022_05_99D294CE-A554-494B-A809-1FF8524D45F6

Peter Taberman och Tina Westerlund. Foto: Södertälje kommun.

Sankta Ragnhildsmedaljen är ett av de finaste priset man kan få i Södertälje kommun som förknippas med Sveriges nationaldag.

I år tilldelas den årliga utmärkelsen till Peter Taberman och Tina Westerlund för deras betydande insatser.

Utmärkelsen Sankta Ragnhildsmedaljen tilldelas den person som har gjort och gör stora insatser för Södertälje och stadens medborgare.

”Peter Taberman tilldelas priset för sin bildskatt och engagemang för Södertäljes nutidshistoria och Tina Westerlund för sina kärleksfulla skildringar av Södertäljes historia.”, skriver Södertälje kommun i ett pressmeddelande.

Representationsgruppens motivering för Peter Taberman:

Den som inte känner sin historia kan ha svårt att få grepp om framtiden, sägs det. Årets S:ta Ragnhildsmedaljör har hjälpt Södertäljebor och andra historieintresserade med det, genom att visa oss autentiska bilder i bokform och vid uppskattade föredrag. Med sin fantastiska samling av vykort med Södertäljemotiv från 1890-talet och framåt har medaljören gjort det möjligt för många att ta del av berättelser om Södertäljes historia. Han har låtit oss följa stadens stora förändring, från populär badort och mindre arbetarstad till den stora industristad Södertälje är idag.

Motivering för Tina Westerlund:

Med stor kunskap och humor berättar årets S:ta Ragnhildsmedaljör om historiska platser, människor och händelser i Södertälje. Hon har roat och fascinerat Södertäljebor och andra historieintresserade under många år, genom böcker, radio och föredrag samt under stadsvandringar. Även om medaljören har prövat sina vingar på andra platser i Sverige, har hon alltid sökt sig tillbaka till Södertälje.

Priset delas ut i samband med firandet av Sveriges nationaldag den 6 juni på Torekällberget.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2022 00:00

Buss fattade eld i Nykvarn – Flera elever ombord

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En buss med flera elever ombord drabbades av en brand i motorutrymmet i Nykvarn. Alla ombordvarande evakuerades säkert utan rapporterade personskador.

En rutinmässig skolresa fick ett oväntat avbrott i Nykvarn på torsdagseftermiddagen när en linjebuss började brinna vid 13:46 på torsdagen. Branden, som startade i bussens motorutrymme, upptäcktes medan bussen var i rörelse. Busschauffören agerade omgående genom att stanna fordonet och säkerställa en snabb och evakuering av alla elever som befann sig ombord.

– Bussen började brinna under färd, men ingen person har kommit till skada och bussen kommer bärgas från platsen, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

I nuläget är det oklart varför det började brinna, men tack vare chaufförens handlingskraft och de rutiner som följdes kunde en potentiellt farlig situation avvärjas utan skador. En ersättningsbuss anordnades snabbt för att transportera eleverna från platsen, medan räddningstjänsten effektivt släckte branden.

Incidenten resulterade i begränsad framkomlighet i närheten av järnvägsstationen i Nykvarn, men situationen återgick snart till det normala.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 15:28
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 15:28

Larm om brand på vårdcentral i centrum

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand rapporterades på en vårdcentral ovanför kringlangallerian på Köpmangatan under lunchtid på torsdagen. Tack vare snabba insatser begränsades skadorna, och ingen kom till skada.

(Annonslänk)

Vid 12:50 på torsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en byggnad på Köpmangatan. Branden, som utbröt på en vårdcentral belägen ovanför kringlangallerian, hade lyckligtvis redan släckts av närvarande innan räddningstjänsten anlände. Dock var lokalen fylld av rök, vilket krävde att räddningstjänsten genomförde ventilation av utrymmet.

– Det ser ut som att någon har utfört ogräsbränning. I alla fall var det hantverkare som jobbade på platsen, det kan jag säga. Men det var inte en omfattande brand, och den var släckt när vi kom fram. Vi ventilerade så att det inte luktade rök i lokalen, säger räddningstjänsten till Telgvenytt.

Insatsen kunde avslutas relativt snabbt, och räddningstjänsten kunde lämna platsen kort efter deras ankomst. Ingen person rapporteras ha skadats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 14:32
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors