Företag i fokus:

Taberman och Westlund tilldelas årets S:ta Ragnhildsmedaljer

2022_05_99D294CE-A554-494B-A809-1FF8524D45F6

Peter Taberman och Tina Westerlund. Foto: Södertälje kommun.

Sankta Ragnhildsmedaljen är ett av de finaste priset man kan få i Södertälje kommun som förknippas med Sveriges nationaldag.

I år tilldelas den årliga utmärkelsen till Peter Taberman och Tina Westerlund för deras betydande insatser.

Utmärkelsen Sankta Ragnhildsmedaljen tilldelas den person som har gjort och gör stora insatser för Södertälje och stadens medborgare.

”Peter Taberman tilldelas priset för sin bildskatt och engagemang för Södertäljes nutidshistoria och Tina Westerlund för sina kärleksfulla skildringar av Södertäljes historia.”, skriver Södertälje kommun i ett pressmeddelande.

Representationsgruppens motivering för Peter Taberman:

Den som inte känner sin historia kan ha svårt att få grepp om framtiden, sägs det. Årets S:ta Ragnhildsmedaljör har hjälpt Södertäljebor och andra historieintresserade med det, genom att visa oss autentiska bilder i bokform och vid uppskattade föredrag. Med sin fantastiska samling av vykort med Södertäljemotiv från 1890-talet och framåt har medaljören gjort det möjligt för många att ta del av berättelser om Södertäljes historia. Han har låtit oss följa stadens stora förändring, från populär badort och mindre arbetarstad till den stora industristad Södertälje är idag.

Motivering för Tina Westerlund:

Med stor kunskap och humor berättar årets S:ta Ragnhildsmedaljör om historiska platser, människor och händelser i Södertälje. Hon har roat och fascinerat Södertäljebor och andra historieintresserade under många år, genom böcker, radio och föredrag samt under stadsvandringar. Även om medaljören har prövat sina vingar på andra platser i Sverige, har hon alltid sökt sig tillbaka till Södertälje.

Priset delas ut i samband med firandet av Sveriges nationaldag den 6 juni på Torekällberget.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 25 maj 2022 00:00

En död på anstalten Hall i Södertälje

Polis-4-1

Arkivbild: Shamash Oyal

En intagen vid Anstalten Hall i Södertälje har hittats död i sin cell under dagen. Trots omedelbara livräddningsförsök av personalen kunde den intagnes liv inte räddas.

(Annonslänk)

Under onsdagen upptäcktes en intagen avliden i sin cell på Anstalten Hall i Södertälje. Räddningstjänsten, polisen samt ambulanspersonal larmades till platsen där en intensiv räddningsinsats påbörjades. Anstaltspersonalen inledde omedelbart hjärt-lungräddning (HLR), men trots deras ansträngningar kunde den intagnes liv inte räddas.

– Han hittades död i sin cell under dagen. Polisen och Kriminalvården har inlett en utredning, men mer information har jag för närvarande inte möjlighet att lämna ut, säger Olaf Zobel på Kriminalvården till Telgenytt.

Detaljerna kring dödsfallet är fortfarande begränsade, och det är i nuläget oklart exakt när under dagen dödsfallet inträffade. Även den avlidnes ålder är för tillfället okänd, och anhöriga har enligt Kriminalvården ännu inte hunnit bli kontaktade.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 15:13
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 17:52

Från grus till gemenskap – lanserar nya mötesplatser

FD99F51F-8372-4D6C-A400-FB127DB5B78F

Foto: Södertälje kommun/ Unisport

I ett nyskapande initiativ tar Södertälje kommun steg för att förvandla två stora grusplaner till dynamiska mötesplatser, rika på aktiviteter för invånarna.

I centrum av Södertäljes samhällsutveckling står nu två tidigare grusplaner, belägna vid Innovitaskolan längs Prästgårdsvägen i Geneta och i Brunnsäng vid Nydalavägen. Dessa platser, som en gång var enkla, inhägnade ytor, är på väg att omformas till fleraktivitetsytor, designade för att främja både fysisk aktivitet och social interaktion.

Den första planen, placerad mitt emot Innovitaskolan i Geneta, kommer att utrustas för en rad olika sporter inklusive fotboll, basket och fotbollstennis. För att göra området ännu mer inbjudande, planeras även installation av nya sittmöbler, vilket underlättar för både vila och socialt umgänge.

Exempel på hur platserna kan se ut när de står klara.
Foto: Södertälje kommun/Unisport

Den andra omvandlingen sker vid Nydalavägen i Brunnsäng, där liknande uppdateringar förutspås. Här kommer invånare att kunna ta del av faciliteter för fotboll och basket, kompletterat med sittmöbler som möjliggör avkoppling och samvaro.

Dessa nya fleraktivitetsytor representerar Södertälje kommuns engagemang för att skapa levande och inkluderande gemenskapsytor. Med projektets fullbordan i augusti 2024, ser Södertälje fram emot att välkomna invånare av alla åldrar till dessa nyutvecklade platser för motion, lek och gemenskap.

Grusplanen vid Nydala i Brunnsäng. 
Foto: Södertälje kommun

Grusplanen vid Prästgårdsvägen i Geneta. 
Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 mars 2024 11:59
Senast uppdaterad: 6 mars 2024 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors