Företag i fokus:

Stor polisinsats vid Pershagen

2022_05_E03AF889-9AA4-452D-8075-D1A1DB7560C8

Läsarbild.

Vid 22-tiden under torsdagskvällen inleddes en stor polisinsats vid Pershagen i Södertälje.

Två personen ska ha angripit en väktare på Södertäljes Syd och när polis tillkallades försökte männen fly från platsen till fots.

Klockan 21:59 larmades polisen Södertälje Syd efter att två män hoppade på en väktare. Männen försökte därefter fly från platsen till fots varpå en stor polisinsats inleddes.

– Väktaren misstänkte att dom här gärningsmännen satt inne på en offentlig toalett och rökte Cannabis, säger polisens presstalesperson John Petterson till Telgenytt.

När väktaren skulle kontrollera männen uppstod slagsmål på stationen. Männen, som beskrivs vara något yngre, hoppade på väktarensom lyckades larma polisen som snabbt ryckte ut.

Men efter konfrontationen med väktaren försökte gärningsmännen fly från platsen.

– Polisen håller på med ärendet som började på stationen. Gärningsmännen har lämnat mot Scania, åt det hållet, säger polisens presstalesperson.

Ett stort pådrag inleddes i området vid Södertäljes Syd och kort därefter på Nyköpingsvägen ska polisen ha kommit ifatt gärningsmännen.

Männen misstänks nu för våld mot tjänsteman och enligt polisens uppgifter ska väktaren ha klarat sig utan allvarligare skador.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 26 maj 2022 00:00

DEBATT: Inför en beredskapskurs för Södertäljes invånare

Metin Hawsho, Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige

De senaste åren har vi tyvärr blivit påminda om behovet av krisberedskap. Först coronapandemin och sedan kriget i Ukraina. Det är viktigt att det finns en stor förståelse och medvetenhet om hur man på bästa sättet förbereder sig för en kris.

Det är viktigt att varje person som kan har möjlighet att se efter sig själv i händelse av kris så att samhällets resurser kan användas för de som verkligen behöver hjälp.

Ett första steg för att göra samhället mer väl förberett på eventuella kriser är att höja medvetenheten hos befolkningen. Här kan och borde kommunen spela en viktig roll. I Nacka har ett samarbete mellan kommunen och Myndigheten för samhällsberedskap (MSB) inletts för att erbjuda kommuninvånarna utbildning om krisberedskap. Södertälje borde ta efter.  

”extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut till alla”

I det allvarliga säkerhetsläge som vi befinner oss i är det av största vikt att samhällets beredskap är hög. I en stad som Södertälje där det finns integrationsutmaningar är det extra viktigt att budskapet om vad som förväntas av varje individ i händelse av kris når ut till alla.

Vi vill att Södertälje kommun inför en beredskapskurs på svenska och flera andra språk med många talare i Södertälje. Vi vill också att kursen till skillnad från Nacka inte ska vara enbart digital utan ske på plats exempelvis i Stadshuset, men med möjlighet att delta digitalt. För att maximera antalet deltagare behöver kursen var så lättillgänglig som möjligt.

Förmodligen och förhoppningsvis behöver aldrig kunskaperna från den här kursen användas i verkligheten. Men det gör inte beredskapskursen mindre nödvändig. Även om vi kan hoppas att Sverige och Södertälje aldrig hamnar i en allvarlig samhällskris eller i krig så måste vi utgå från att det kan hända. 

Det handlar i grund och botten om samhällets fortlevnad när det utsätts för extrema påtryckningar och påfrestningar. Att vara väl förberedd för kris är en ödesfråga. Förmågan att hålla samhället vid liv i extrema situationer hänger på folkets krisberedskap. Kommunen har en roll att fylla och därför har vi lagt en motion om just detta till kommunfullmäktige.

Metin Hawsho,
Liberalernas gruppledare i kommunfullmäktige

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 18:24
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Inbrott i förråd – En misstänkt gripen

polis

Arkivbild

Tidigt på onsdagsmorgonen rapporterades flera cyklar stulna. En misstänkt gärningsperson har gripits i samband med händelsen.

Klockan 04.43 inträffade ett inbrott i ett cykelförråd på en adress i Södertälje. En gärningsperson hade tagit sig in och stulit flera cyklar. Inbrottet upptäcktes, varpå polisen larmades och agerade snabbt. En person misstänkt för stölden kunde gripas av polisen.

Utredningen om stölden pågår, och polisen arbetar för att klargöra händelseförloppet. Det är i nuläget oklart hur många cyklar som stals, men den gripna personen kommer att förhöras.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 januari 2024 13:12
Senast uppdaterad: 24 januari 2024 13:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors