Företag i fokus:

Försäkringskassan kräver 5,6 miljoner av assistansbolag i Södertälje

2022_03_wheelchair-1629490_960_720

Försäkringskassan kräver cirka 5,6 miljoner av ett assistansbolag i Södertälje för utförda insatser, hjälpbehov och hjälpmedel.

Detta efter en granskning där försäkringskassan kommit fram till att bolaget fått för mycket i ersättning.

Det var efter en anonym anmälan som försäkringskassan inledde en utredning mot assistansbolaget i Södertälje. Nu beskylls bolaget för felaktigheterna och krävs tillbaka på hela beloppet i två separata beslut.

I det ena beslutet, som gäller från december 2017 till november 2019, ska bolaget ha fått en utbetalning på 1,6 miljoner kronor. I det andra beslutet, som gäller mellan 2016 och 2021, fick assistansbolaget cirka fyra miljoner kronor i utbetalning.

Totalt menar försäkringskassan att bolaget fått cirka 5,6 miljoner kronor felaktigt utbetalt under en period på fem år.

Grunden till beslutet ligger i att försäkringskassan anser bolaget fått ersättningen för insatser som brukaren inte hade behov av.

Till Länstidningen säger verksamhetschef på assistansbolaget att det hela rör om ett missförstånd och att ärendet just är under handläggning för att rättas till.

– Beslutet som de tagit har de gjort utifrån att de inte haft allt underlag. Vi har skickat in och kompletterat med det material som Försäkringskassan behöver, för att bevisa att vi har gjort allt på rätt sätt. Det är under handläggning och ska rättas till, säger bolagets verksamhetschef till tidningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 27 maj 2022 00:00

Man förd till sjukhus – blev allvarligt slagen i ansiktet

Polis-2

Arkivbild

En man i 40-årsåldern drabbades av svåra ansiktsskador efter en misshandel i centrala Södertälje. Han fördes till sjukhus där han vårdades för skadorna.

Händelsen inträffade natten mot lördag, vid 03-tiden i centrala Södertälje, samtidigt som polisen omhändertog en annan person för fylleri.

Vi fick in en misshandel som inträffade på Storgatan i Södertälje, säger polisens presstalesperson Ola Österling till Telgenytt.

Offret, som är i 40-årsåldern, var enligt Österling tvungen att föras till sjukhus för vård av de allvarliga skadorna. Detaljerna kring händelsen är fortfarande oklara, inklusive om en gärningsperson identifierats.

– Det ska jag låta vara osagt, man håller på att undersöka det, säger polisen.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 13:16
Senast uppdaterad: 2 december 2023 13:18

”Jag är Södertälje Bitch!” – Ny film mot rasism

Grete1

Ungdomar från Livet Bitch. Foto: Pärlan Wallefelt

I veckan var det premiär för mockumentären ”Jag är Södertälje Bitch!” på Södertälje Stadsscen. Filmen är gjord med ungdomar från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet.

”Mockumentären” skildrar den 17-åriga Maryam (Noor Al-Sanatee) och hennes vänners teatergrupp i Södertälje. En dag träffar de en dokumentärfilmare som börjar följa gruppen och deras dramapedagog Tove (Grete Havnesköld). När gruppen oväntat får projektpengar från kommunen för att sätta upp en pjäs som ska motverka rasism, kopplas en regissör från Stockholm in.

Regissören Paula (Johanna Thor) har dock många fördomar om Södertälje och vill att ungdomarna ska spela stereotypa roller i pjäsen ”Jag är Södertälje, bror!”.

Under repetitionsarbetet blir det uppenbart att Paulas bild av staden och de unga som bor där är skev och rasistisk. Till slut gör ungdomsgruppen motstånd och uppror mot hennes tolkning.

Ungdomarna under inspelningen från Livet Bitch. Foto: Privat

– Ungdomarna i Livet bitch! Studio ville göra något om den rasism ”svenskar utsätter oss för” för att citera en av de unga medskaparna, inte bara problematisera invandrarkulturer, säger Grete Havnesköld, skådespelare och producent.

Mockumentären är resultatet av ett längre konstnärligt undersökande kring temat ”Blicken på Södertälje” i Livet Bitch! Scenkonsts ungdomsverksamhet och är stödd av Södertälje kommun och arvsfondsprojektet Community Art Lab Sweden.

Panelsamtal på Estrad under premiär i veckan. Foto: Privat

Havnesköld hoppas filmen får folk att skratta åt kulturbranschens självgodhet och brist på förmåga att representera unga och minoriteter på deras villkor. Hon hoppas också att unga som ser filmen ska känna att de kan göra motstånd när det behövs.

– Om filmen kan förmedla att man inte behöver ha så mycket respekt för auktoriteter, utan kan ifrågasätta dem, så blir jag glad, säger hon.

Nästa film från Livet Bitch! Scenkonst ungdomsverksamhet heter ”Mitt Verona” och har premiär i februari – en modern Romeo och Julia som utspelar sig i Hovsjö. En samproduktion med El Sistema Södertälje.

— Vi har också en ny utforskande fas där vi undersöker betydelsen av status i ungas liv, säger Grete.

Skribent: Lucas T.

Tryck på bilden för anmälan. Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 december 2023 08:30
Senast uppdaterad: 3 december 2023 11:30

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors