Företag i fokus:

Nu stänger familjerestaurangen efter 20 år – Ett känslosamt farväl

2022_05_D7F51643-91B1-41DD-9F50-435DD9A5088A-scaled

Foto: Alex Ataseven.

En ovanligt tyst lunch, tårar som fälldes och ett känslosamt farväl.

Telgenytt befann sig i Östertälje när Nois Thaimat serverades de sista tallrikarna.

Vi kliver in i den blå byggnaden i Östertälje, som nästintill blivit ett landmärke för Södertäljeborna, och precis som vanligt möts vi av härliga leende bakom disken.

Leendet får ett äldre par att stanna till vid kassan och slutligen kan kvinnan inte hålla tillbaka sina tårar längre. Hennes man håller henne i handen samtidigt som han berättar om hur han minns när de kom hit första gången – för cirka två decennier sedan.

En mindre kö bildas bakom oss under lunchrusningen, men det är ok. Ingen har bråttom tillbaka till jobbet denna dag.

Vi beställer, tar ett bort och precis som väntat var maten fantastisk god.

Just denna dag stannade flera till vid dörren påväg ut. Tittade tillbaka in i lokalen och fortsatte ut med huvudet böjd. En sista måltid och ett känslosamt farväl.

Telgenytt försökte talat med ägaren som önskade lugn och ro, men kunde kort kommenterar att man har en god dialog med kommunen och ser positivt på framtiden.

– Vi vill passa på att tacka alla kunder för de här åren och hoppas komma tillbaka på ett eller annat sätt, säger Noi till Telgenytt.

Nois Thaimat serverade den sista tallriken i onsdags, den 25 maj, men mannen framför oss i kassan tog det säkra före det osäkra. När han köpte sin lunch passade han på att bunkra upp med ytterliga 20 take-away-lådor för att ta med sig hem.

Något som vi själva också borde ha gjort.

Läs även – Nois Thaimat måste rivas – Eller?

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 28 maj 2022 00:00

MINGELBILDER v.10 – Se vilka som var ute i helgen

DSC_0088-1

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.9

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 21:47
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 21:47

Friday’s skulle etablera sig i Södertälje – går i konkurs

Foj

Kedjan TGI Friday’s planerade att etablera i Södertälje
Foto: Stadsrum

Friday’s skulle etablera sig i det nya Marenhotellet i Södertälje, men nu rapporterar Fastighetsvärlden att bolaget går i konkurs.

(Annonslänk)

Efter en markant hyreshöjning av sina lokaler i Kungsträdgården, Stockholm, tvingades den svenska grenen av restaurangkedjan TGI Friday’s till stängning, vilket utlöste en kedjereaktion som nu resulterat i konkurs. Fastighetsägaren Jakob Johansson, som köpte fastigheten på kungsträdgården från Apple, höjde årshyran från cirka 5,5 miljoner kronor till över 15 miljoner.

Denna ökning blev ohållbar för verksamheten, som beslutade att lämna lokalen. Detta ledde till att även andra verksamheter inom kedjan nu har drabbats. Med tre återstående restauranger i Malmö, Täby och Uppsala är TGI Friday’s framtid osäker.

Stängningen av den prestigefyllda platsen i Kungsträdgården markerar en betydande tillbakagång för kedjan och har stoppat de planerade expansionerna, inklusive en nyöppning i Södertälje.

Kedjan TGI Friday’s går i konkurs.
Foto: Creative Commons.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 mars 2024 16:42
Senast uppdaterad: 11 mars 2024 16:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors