Företag i fokus:

Mats Pertoft (MP) tar plats i Systembolagets styrelse

2022_05_678DE4D1-6F4E-494D-8B28-B1A06DA6F9EF

Foto: Systembolaget / Cc.

Systembolaget omsätter cirka 36 miljarder kronor, finns på ungefär 500 på platser runt om i landet och har uppemot cirka 4000 anställda.

Nu har Miljöpartisten och Mörköbon, Mats Pertoft, fått förtroendet att vara med för att styra ett av Sveriges största statliga bolag.

– Det är alltid spännande med nya utmaningar som att sitta i styrelsen för ett stort statligt bolag som Systembolaget. Jag känner mig stolt att få representera Sveriges befolkning, som ju indirekt är ägare till Systembolaget i detta uppdrag, säger Mats Pertoft (MP) till Telgenytt.

Vad tror du var avgörande för att du fick rollen som styrelseledamot?

– Jag fick uppdraget eftersom jag har varit riksdagsledamot för Miljöpartiet i 12 år. Jag har även arbetat för Miljöpartiet i S/MP-regeringen och det kan ha bidragit till att jag fick uppdraget.

Betyder uppdraget att du lämnar politiken bakom dig?

– Nej, jag är fortfarande aktiv politiker för Miljöpartiet i Södertälje, ersättare i kommunfullmäktige, vice ordförande i Tekniska nämnden och ledamot i Hölö/Mörkö kommundelsnämnd. Jag kandiderar för Miljöpartiet till kommunfullmäktige på 3:e plats i höstens val och hoppas på många personröster i Södertälje.

Det har länge önskats att Systembolaget etablerar en butik på den östra sidan av staden för att täcka områden så som Brunsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg.

Och i maj 2021 berättade Systembolagets pressansvarig, Therese Elmgren, för Telgenytt att ett beslut fattades om att etablera en ny enhet i Södertälje kring Moraberg/Weda-området.

– Detta beslut fattades före min tid i styrelsen, men jag skall undersöka frågan och återkomma till Telgenytt, avsluter Mats Pertoft.

Läs även: Systembolaget vill öppna nytt i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 maj 2022 00:00

Hans butik utses till Sveriges bästa digitala ombud

2023-ars-vinnare-1030x773-1

Under söndagens gala korades flera ombud i olika kategorier.
Pressbild

Södertäljebon Patrik Kaldoyo, ägare av Spelpoolen i Strängnäs, har genom åren skapat stora vinster för andelsägare. Nu prisas hans verksamhet som Sveriges bästa digitala spelombud.

Under december 2020 genererade Patrik Kaldoyos andelsspel nästan 12 miljoner kronor. Samma år lyckades Spelpoolen i Strängnäs att ensamma uppnå 13 rätt på Europatipset, vilket resulterade i en utdelning på över 2,8 miljoner kronor. Denna summa fördelades mellan Spelpoolen och fler andra andelsköpare genom ”Spela Tillsammans”.

Men det är inte första gången Södertäljebon Kaldoyo uppnått framgångar. Bland annat vann han år 2013 över 2,5 miljoner kronor på en månad för sina andelsägare.

I mitten på februari kröntes Kaldoyos ombud i Strängnäs till Sveriges bästa digitala spelombud. Under en ceremoni hyllades Svenska Spels främsta ombud, och priser delades ut i olika kategorier, inklusive ett hedersomnämnande för årets bästa ombudsportalsanvändare, ett pris som delades ut av Armand Duplantis. Totalt har Svenska Spel över 5 100 ombud över hela landet.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 mars 2024 08:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 23:26

Tonåring dömd för mordförsök på 19-åring

tingsratt

Montagebild/Arkivbild

En 16-årig pojke från Gnesta döms till sluten ungdomsvård i ett år och sex månader för försök till mord, efter att ha försökt knivhugga en 19-åring i ansiktet.

I veckan meddelade tingsrätten sitt beslut mot en 16-årig pojke från Gnesta, för ett brutalt försök till mord samt flera fall av ringa narkotikabrott.

(Annonslänk)

Händelsen som ledde till åtalet inträffade den 23 juli 2023, då den dömde pojken angrep en 19-åring från Vagnhärad med en kniv, vilket resulterade i livshotande skador. Orsaken till incidenten var att 19-åringen, tillsammans med sin partner, försökte få tillbaka en skuld. Plötsligt angrep 16-åringen med en stor kökskniv, ungefär 30 centimeter lång, och skar 19-åringen i armen och ansiktet.

Pojken fördes till sjukhus för vård och senare kunde domstolen i åtalet konstatera att angreppet utfördes med uppsåt att döda. Utöver detta våldsbrott befanns den dömda pojken även skyldig till flera fall av ringa narkotikabrott, där han olovligen hade innehaft och använt cannabis samt andra substanser vid flera tillfällen under våren och sommaren 2023.

I domen, utöver straffet med sluten ungdomsvård i ett år och sex månader, ingick även ett skadestånd på 229 159 kronor till 19-åringen för kränkning, sveda och värk, sakskada samt utlägg. En del av detta belopp, 10 500 kronor, ska solidariskt betalas av den dömdes vårdnadshavare.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 februari 2024 17:00
Senast uppdaterad: 29 februari 2024 17:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors