Företag i fokus:

Mats Pertoft (MP) tar plats i Systembolagets styrelse

2022_05_678DE4D1-6F4E-494D-8B28-B1A06DA6F9EF

Foto: Systembolaget / Cc.

Systembolaget omsätter cirka 36 miljarder kronor, finns på ungefär 500 på platser runt om i landet och har uppemot cirka 4000 anställda.

Nu har Miljöpartisten och Mörköbon, Mats Pertoft, fått förtroendet att vara med för att styra ett av Sveriges största statliga bolag.

– Det är alltid spännande med nya utmaningar som att sitta i styrelsen för ett stort statligt bolag som Systembolaget. Jag känner mig stolt att få representera Sveriges befolkning, som ju indirekt är ägare till Systembolaget i detta uppdrag, säger Mats Pertoft (MP) till Telgenytt.

Vad tror du var avgörande för att du fick rollen som styrelseledamot?

– Jag fick uppdraget eftersom jag har varit riksdagsledamot för Miljöpartiet i 12 år. Jag har även arbetat för Miljöpartiet i S/MP-regeringen och det kan ha bidragit till att jag fick uppdraget.

Betyder uppdraget att du lämnar politiken bakom dig?

– Nej, jag är fortfarande aktiv politiker för Miljöpartiet i Södertälje, ersättare i kommunfullmäktige, vice ordförande i Tekniska nämnden och ledamot i Hölö/Mörkö kommundelsnämnd. Jag kandiderar för Miljöpartiet till kommunfullmäktige på 3:e plats i höstens val och hoppas på många personröster i Södertälje.

Det har länge önskats att Systembolaget etablerar en butik på den östra sidan av staden för att täcka områden så som Brunsäng, Fornhöjden, Östertälje och Viksberg.

Och i maj 2021 berättade Systembolagets pressansvarig, Therese Elmgren, för Telgenytt att ett beslut fattades om att etablera en ny enhet i Södertälje kring Moraberg/Weda-området.

– Detta beslut fattades före min tid i styrelsen, men jag skall undersöka frågan och återkomma till Telgenytt, avsluter Mats Pertoft.

Läs även: Systembolaget vill öppna nytt i Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 30 maj 2022 00:00

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors