Företag i fokus:

Syrianska studsa tillbaka på vinnarspåret

2022_05_brace

Foto: Daniel Brace

Det var inte den mest smickrande insatsen när Syrianska tog emot IFK Eskilstuna under söndagseftermiddagen.

Med en del spelare avstängda stod SFC för en svagare första halvlek som sedan följdes upp av en bättre sådan och Syrianska krönte en intensiv vecka med en viktig seger när man besegrade Eskilstuna med 2-1. 

Det är bara att vara ärliga, första halvlek var inte alls bra. Syrianska lyckades inte etablera något spel på offensiv planhalva och när man väl kom fram var det halvdant och misstag satte sin prägel på spelet.

IFK Eskilstuna skapade inte särskilt mycket men var nära flera gånger om att ta ledningen. Men 0-0 stod sig fram till paus och insatsen var minst sagt, undermålig. 

Syrianska kom ut som ett helt nytt lag i den andra halvleken och tog tag i taktpinnen direkt. Rödgult kom igång med sitt kombinationsspel där Kenneth Carlie och Alessandro Visconti fick agera som huvudpjäserna på topp.

Med dryga timmen spelad kunde Syrianska ta ledningen med 1-0 när en lång hörna blir en bra variant istället. Christian Moche nådde högst på Matteus Behnans försök att få in bollen i straffområdet igen och SFC hade tagit ledningen.

Glädjen blev kortvarig när Eskilstuna stack upp och målvakten Felix Eriksson misstajmat en utrusning och rev ner anfallande spelare. Straff för IFK Eskilstuna som förvaltade straffen säkert och jämnade ut resultatet till 1-1. Syrianska gav dock svar på tal.

Kenneth Carlie assisterade Alessandro Visconti som upptäckte en fin yta till höger om målvakten och placerade bollen säkert i mål. Säsongens andra mål för Visconti som också fick göra sin första match från start. Därefter hade Syrianska bra kontroll på matchen och kunde, med lite mer skärpa i den sista tredjedelen, sätta spiken i kistan.

Men 2-1 stod sig matchen ut och Syrianska var åter tillbaka på vinnarspåret efter en tuffare vecka med två raka poängtapp mot United och IFK Lidingö. 

Det var en oerhört viktig seger för att fortsätta hänga med i toppen. Nästa match spelas på lördag, den 4:e juni när tabelljumbon Värmbols FC gästar Syrianska och Södertälje Fotbollsarena med avspark kl 17:30.

Text: Andrew Moro.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 maj 2022 00:00
Senast uppdaterad: 31 maj 2022 00:00

Skolan erbjuder gratis frukost till sina elever

826fe2db-be2c-40e2-b7ca-77de08775196

Foto: Arla

Under flera veckor kommer flera skolor runt om i landet att erbjuda sina elever gratis skolfrukost, som en del av ett initiativ från Arla. En av dessa skolor är Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola.

För andra året i rad arrangerar Arla en skolfrukosttävling där vinnarna får gratis frukost under tre veckor. Innovitaskolan i Södertälje är en av de vinnande skolorna som nu, i samarbete med Arla, erbjuder gratis frukost till eleverna. Kampanjen pågår från vecka 34 till 36 och har redan startat denna vecka.

Under de kommande veckorna startar skolfrukostservering på tio högstadieskolor runt om i landet, där nästan 3 000 elever kommer få gratis frukost före första lektionen. Initiativet från Arla syftar till att förbättra klassrumsresultat både för lärare och elever genom att främja frukostvanor. Många elever som hoppar över frukosten har svårt att koncentrera sig i skolan, men genom samarbete med högstadieskolor strävar Arla efter att främja jämlika skolgång och goda frukostvanor.

Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola. Bild: Google Maps

– Utifrån tidigare försök vet vi att både lärare och elever ser flera positiva effekter av att skolan serverar frukost innan, under eller efter första lektionen, säger Fanny Lindh, ansvarig för frukostprojektet på Arla.

Bland de skolor som har frukost på schemat återfinns Ale, Falkenberg, Jönköping, Mark, Ragunda, Sandviken, Sundsvall, Säffle, Trollhättan och Södertälje.

Innovitaskolan i Södertälje inledde gratis frukostservering som startade på måndagen denna vecka och pågår fram till vecka 36.

Läs även – Färre Södertäljeelever behöriga till gymnasiet – Här är betygen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 23:33

LARMET: Ungdomar på Sis-Tysslinge benägna att utöva dödligt våld

IMG_4260-1024x768-1

I juli ryckte polis och ambulans till Sis Tysslinge efter larm om ett stort bråk. Foto: Shamash Oyal

Den 2 augusti inträffade en kraftig explosion i Ronna, som misstänks vara riktad mot en anställd vid Sis. Efter incidenten genomförde Arbetsmiljöverket en inspektion på Tysslinge och kräver nu att åtgärder vidtas efter att flera brister noterats.

Incidenten där en lägenhetsdörr sprängdes och en person fördes till sjukhus för vård av skador misstänks vara riktad mot en ung man som arbetar på Sis-Tysslinge. Enligt uppgifter hade mannen blivit utpressad av intagna för att smuggla in en mobiltelefon, men när han vägrade ledde detta till att han själv blev utsatt för utpressning och en påhittad skuld uppstod.

Två personer har gripits och häktats, misstänkta för sprängningen mot mannens bostad. En av de två är en 17-åring som tidigare har blivit dömd för mordet på en man på ett gym i Stockholm och placertas på Sis-Tysslinge

Efter händelsen i Ronna har arbetsgivaren även försökt att kontakta den anställde, men tyvärr utan framgång. Detta resulterade i att Sis-Tysslinge gjorde en anmälan till Arbetsmiljöverket, som även genomförde en inspektion på platsen den 9 augusti.

Under inspektionen uppdagades flera brister som har lett till att myndigheten nu kräver att arbetsmiljöarbetet förbättras.

Myndighten påpekar att undersökningar och riskbedömningar för att förebygga våld och hot inte har genomförts tillräckligt, trots att arbetstagare exponeras för risker. Uppgifter om intagna ungdomar med högt våldskapital har konstaterats.

(Annonslänk)

Arbetsplatsen har två huvudsakliga brister som behöver åtgärdas enligt Arbetsmiljöverket. För det första har de inte noggrant undersökt och bedömt riskerna för våld och hot inom verksamheten, särskilt när det gäller arbetstagare som utsätts för risker på grund av intagna ungdomar med hög våldskapacitet.

”Ni har intagna ungdomar på er institution som har dokumenterat högt våldskapital, till och med dödligt våld.”, skriver Arbetsmiljöverket.

För det andra har de inte tillhandahållit tillräckligt med stöd och handledning för att hantera de starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifterna och arbetssituationerna som kan leda till ohälsa hos arbetstagarna. Det krävs akuta åtgärder för att förhindra ohälsa eller olyckor som kan uppstå på grund av våld eller hot om våld. Dessutom måste de se till att alla arbetstagare som riskerar att utsättas för återkommande våld eller hot om våld får särskilt stöd och handledning. Detta omfattar också arbeten som medför starkt psykiskt påfrestande arbetsuppgifter eller -situationer.

Nu kräver Aarbetsmiljoverket åtgärder som måste redovisas senast den 15 september.

Läs även: – Dömd mördare misstänkt för bomben i Ronna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 augusti 2023 12:20
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors