Företag i fokus:

Familjedag när nationaldagen firas på ett svenskt-assyriskt sätt

2022_06_282234572_552866242857858_1165854483114924532_n

På nationaldagen har Assyriska föreningen i Södertälje anordnat en fullspäckad dag med flera aktiviteter för för både barn och vuxna.

Under tre timmar erbjuds all från tipspromenad till utomhusaktiviteter. Följ med när nationaldagen firas på ett svenskt-assyriskt sätt

– Kultur- och identitetsstärkande står i fokus och Sveriges nationaldag blir då ett ypperligt tillfälle för att fira medlemmarnas dubbla identiteter, säger Besima Aho, en av initiativtagarna till familjedagen.

Assyriska föreningen starten 1971 i Södertälje och har sedan dess fungerat som en viktig social mötesplats och träffpunkt för så väl vuxna som för barn och unga, nyanlända och etablerade assyrier i Södertälje.

– För många av oss har föreningen spelat en viktig och central roll i vår uppväxt. Det är och har alltid varit en trygg och naturlig mötesplats. Pandemiåren har satt spår i föreningslivet och det är otroligt glädjande att nu äntligen kunna bryta den långvariga isolering som pandemin inneburit för många, säger Sonya Aho, ordförande i Assyriska föreningen i Södertälje.

Unga artisten Leah Assyria Zhaco från Göteborg kommer att vara på plats.

Familjedagen på nationaldagen den 6 juni blir startskottet i arbetet med att stärka barns och ungdomars personliga och kulturella identitet.

Dagen inleds med en svenska nationalsången följt av nationalsången översatt till assyriska, framförd av den artisten Leah Assyria Zhaco från Göteborg.

– Många av oss är födda i Sverige, liksom våra barn. Genom att fira Sveriges nationaldag i en miljö, som vanligtvis lyfter den assyriska identiteten och kulturen, hoppas vi kunna bidra till en ökad integration och samhörighet med två kulturella världar, säger Alexandra Masso, initiativtagare till familjedagen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 juni 2022 00:00

Centrumföreningen tar nytt digitalt steg

pexels kortterminal babs  kort

Foto: Pexels

Södertälje City tar steget in i den digitala handeln genom att introducera ett helt nytt digitalt presentkort. Med denna nyskapande plattform hoppas centrumföreningen främja och stödja den lokala handeln.

Det traditionella fysiska betalkortet kompletteras med en innovativ digital lösning från Cityplay, som inkluderar flera bonusfunktioner för att öka värdet av lokal shopping.

Presentkortet är tillgängligt för både privatpersoner och företag, och kan användas för ändamål som personalgåvor. Lanseringen äger rum i samband med Södertäljefestivalen, dock kommer endast ett begränsat antal verksamheter vara anslutna till lösningen från början.

– Samtidigt jobbar vi vidare med att ansluta allt fler Södertälje-verksamheter. Tillsammans stärker vi den lokala handeln och det blir ett roligt sätt att upptäcka stadens utbud, säger Erik Hanzon, marknadsansvarig, Södertälje City.

I samband med lanseringen genomförs tävlingen ”Kodjakten” på Lunagallerian, där deltagare använder Cityplay-appen för att skanna QR-koder som är placerade i butikerna. De som framgångsrikt slutför uppdraget har möjligheten att vinna ett digitalt presentkort med ett värde av 1 000 kr.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 14:47
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:52

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors