Företag i fokus:

Familjedag när nationaldagen firas på ett svenskt-assyriskt sätt

2022_06_282234572_552866242857858_1165854483114924532_n

På nationaldagen har Assyriska föreningen i Södertälje anordnat en fullspäckad dag med flera aktiviteter för för både barn och vuxna.

Under tre timmar erbjuds all från tipspromenad till utomhusaktiviteter. Följ med när nationaldagen firas på ett svenskt-assyriskt sätt

– Kultur- och identitetsstärkande står i fokus och Sveriges nationaldag blir då ett ypperligt tillfälle för att fira medlemmarnas dubbla identiteter, säger Besima Aho, en av initiativtagarna till familjedagen.

Assyriska föreningen starten 1971 i Södertälje och har sedan dess fungerat som en viktig social mötesplats och träffpunkt för så väl vuxna som för barn och unga, nyanlända och etablerade assyrier i Södertälje.

– För många av oss har föreningen spelat en viktig och central roll i vår uppväxt. Det är och har alltid varit en trygg och naturlig mötesplats. Pandemiåren har satt spår i föreningslivet och det är otroligt glädjande att nu äntligen kunna bryta den långvariga isolering som pandemin inneburit för många, säger Sonya Aho, ordförande i Assyriska föreningen i Södertälje.

Unga artisten Leah Assyria Zhaco från Göteborg kommer att vara på plats.

Familjedagen på nationaldagen den 6 juni blir startskottet i arbetet med att stärka barns och ungdomars personliga och kulturella identitet.

Dagen inleds med en svenska nationalsången följt av nationalsången översatt till assyriska, framförd av den artisten Leah Assyria Zhaco från Göteborg.

– Många av oss är födda i Sverige, liksom våra barn. Genom att fira Sveriges nationaldag i en miljö, som vanligtvis lyfter den assyriska identiteten och kulturen, hoppas vi kunna bidra till en ökad integration och samhörighet med två kulturella världar, säger Alexandra Masso, initiativtagare till familjedagen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 juni 2022 00:00

Boxaren viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren

IMG_3868

Boxaren

Attacken mot Salwan Momika i centrala Södertälje påstås vara uppgjord hävdar mannen med boxningshandskar, enligt Aftonbladet. Nu har boxaren bivit viral på TikTok efter attacken mot koranbrännaren i centrala Södertälje.

Det var under måndagseftermiddagen som flera personer blev ögonvittnen när koranbrännaren Salwan Momika attackerades på Stora Torget i centrala Södertälje av en man med boxningshandskar. En video av attacken spreds snabbt på sociala medier och väckte stor uppmärksamhet.

Mannen som genomförde attacken hävdar på sociala medier, enligt uppgifter till Aftonbladet, att hela händelsen var uppgjord. Momika själv har dock förnekat mannens påståenden som rena lögner.

”Det är lögn och förtal. Jag vet inte vem han är och jag har inte pratat med honom tidigare”, skriver Momika i ett mail till Expressen.

Mannen som attackerade Momika är medborgare i Irak och enligt uppgifter är han sedan tidigare dömd för misshandel och ringa narkotikabrott. Händelsen i Södertälje har rubricerats som misshandel av polisen, som har inlett en utredning. Däremot har mannen med boxningshandskarna blivit viral på sociala medier och följs nu av tiotusentals människor efter händelsen.

Hans följarskara på Tiktok har växt snabbt och uppgår nu till 125 tusen följare i skrivande stund. Hans video på TikTok har setts miljontals gånger, där ett av klippen visats över 5,6 miljoner gånger.

Video: – Här attackeras koranbrännaren Momika i centrala Södertälje

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 08:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 22:41

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors