Företag i fokus:

Kommunen får stark kritik – ”Kränker anställda”

Södertälje kommun

Foto: Alexander Isa.

Boel Godner (S), kommun­styrelsens ordförande, och Elof Hansjons (S) gick ut i en debattartikel på SvD och informerade övriga Sverige om att Södertälje kommun inför en av de mest omfattande bakgrunds­kontroller av anställda bland svenska kommuner. Nu får Södertäljepolitikerna och kommunen stark kritik av ledarna på Vision och TCO som menar att kontrollerna kränker den personliga integriteten.

Genom den här typen av bakgrundskontroller kommer de som någon gång begått ett brott att fångas upp och troligen få väsentligt svårare att få ett arbete. Har vi som samhälle råd med att exkludera och stigmatisera dessa människor?”, skriver Veronica Magnusson ordförande på Vision och Therese Svanström ordförande på TCO i debattartikeln på SvD.

Södertälje kommunen har upphandlat ett nytt systemet som innebär fördjupade kontroller för att hårdgranska alla anställda. Närmare 7000 personer ska sättas under förstoringsglaset.

Boel Godner (S) och Elof Hansjons (S). Foto: Alexander Isa.

Det kritiseras nu av de två ledarna, Veronica Magnusson och Therese Svanström, som menar att Södertälje kommun kör över anställdas personliga integritet.

Att införa bakgrundskontroller på alla vid rekrytering och därefter göra kontroller löpande under anställning är inte bara en trubbig och kostsam metod utan kränker även de anställdas personliga integritet. Att uppgifterna hämtas från offentliga källor och sedan sammanställs gör inte åtgärden mindre kränkande. Bara för att modern teknik möjliggör inhämtandet av uppgifter innebär inte att man ska göra det. Det är inte bara i många fall både oetiskt och olämpligt, det kan dessutom vara olagligt.”, skriver Veronica Magnusson och Therese Svanström i debattartikel.

Syftet med kontrollerna är, enligt Boel och Elof, att stärka skyddet för kommun­koncernen och förhindra att personer med kopplingar till brottslighet anställs.

De två ordförandena skriver att välfärdsbrott och grov organiserad brottslighet givetvis ska bekämpas med alla lagliga medel. Däremot anses de att Södertälje kommun istället bygga sitt resonemang på att ändamålet helgar medlen.

Ledarna ifrågasätter även hur Södertälje kommun ska säkerställa att det bara är lämplig information som ligger till grund för ett beslut och inte andra källor.

Nu vill ledarna på Vison och TCO att regeringen utreder integriteten i arbetslivet, både privata och offentlig sektorn, och ser ett stort behov av en rättighetslagstiftning om skydd.

Det är inte lämpligt att varje arbetsgivare själv ska sätta upp reglerna för hur den här typen av bakgrundskontroller ska gå till.”, skriver ledarna.

Läs: Södertälje kommun inleder omfattande bakgrunds­kontroller av anställda

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 13:02

Nedsläpp: Almtuna – SSK

C2D2DC6B-9856-4271-A699-6E8151EF032D

Foto: Shamash Oyal

Det stundar nya matcher för SSK:s herrlag. Det ska spelas tre matcher den här veckan och man inleder imorgon på bortaplan mot Almtuna.

Förra veckan spelade SSK två matcher, de inbringade 4 poäng. I fredagens hemmapremiär fanns det två spelare på skadelistan. Den ena var forwarden Sebastian Dyk och glädjande nog är han nu efter några veckors frånvaro redo för matchspel igen, det bekräftar han själv för Telgenytt.

Den andra spelaren som saknades mot Västerås i fredags var backen Albin Carlsson. Enligt LT:s bevakning av dagens träning så saknades Carlsson även där. Spel imorgon i Uppsala blir det inte för honom.

-Han spelar inte imorgon men förhoppningsvis spelar han på fredag, säger huvudtränare Magnus Bogren om Carlssons medverkan framöver.

Något särskilt i spelet ni har fokuserat på inför Almtuna?

-Ja, det är det väl. Tycker vi gör en bra första och tredje period mot Västerås, andra perioden mindre bra. Tittar man på allting efter också, statistik, så skulle vi ha vunnit den matchen.

-Där är mycket att ta med men sett över 60 minuter måste vi spela med mer tålamod, hitta mer trygghet i helheten. Inte bara göra 40 minuter bra utan försöka vara mer noggranna med pucken. Vi slarvar för mycket, framför allt i andra perioden där vi ger dem momentum. Det har vi jobbat med bland annat.

Specialteams hackar lite tycker jag?

-I och med att Dyk är tillbaka så har vi jobbat lite med powerplay, försöka få i gång det ännu mer. Vi gör ju ett 6 mot 4 och ett i 5 mot 4 men tycker ändå att vi behöver bli lite bättre där.

-Inte krångla till det, göra det enkelt, vi har skickligheten. Går det inte första gången så är det att jobba på. Då kommer det att komma.

-Vi har släppt in lite för mycket i boxplay, vi jobbar hårt med det och finns inget trolleri utan det är samma idé som allt det andra. Behålla lugnet, jobba med det vi har sagt och tro på det. Inte hitta på massa andra grejer.

Var placerar ni Dyk imorgon?

-Han går in med Christopher Liljewall och Ludwig Blomstrand.

Då blir Egor Polin 13:e forward imorgon?

-Ja, han blir extraspelare. Han har gjort det jättebra och är absolut med i snacket men imorgon blir det så.

(Annonslänk)

Då är det ingen annan frånvaro förutom Albin Carlsson att rapportera om?

-Nej.

Kommer inte Rasmus Ekström åka med till Uppsala?

-Det får vi se, vi har inte bestämt hur vi gör, vem som åker med. Det tar vi imorgon när vi ser gänget.

Målvaktsvalet är det väl inte lönt att fråga om, det håller du väl på till imorgon?

-Haha, jag gör väl det.

Trolig laguppställning mot Almtuna:

Målvaktsval ej offentliggjort

Backpar

Daniel Norbe – Olli Vainio

Viktor Grahn – Julius Bergman

Henrik Malmström – Veeti Vainio

Kedjor

Marcus Eriksson – Filiph Engsund – Linus Videll

Ludwig Blomstrand – Christopher Liljlewall – Sebastin Dyk

Viktor Liljegren – Dominic Turgeon – Emil Alba

William Wiå – Jacob Bjerselius – Jacob Dahlström

Extra: Egor Polin

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 16:38
Senast uppdaterad: 31 oktober 2023 13:44

Brand i trapphus i Blombacka – Släcktes snabbt

brandbild räddningstjänst .

Arkivbild: Shamash Oyal

Strax innan 17-tiden larmades räddningstjänsten till Blombacka. Enligt de första initiala larmrapporterna från SOS Alarm, uppstod en en brand i trapphus i ett flerfamiljshus på Fjärilsstigen.

Det var på tisdagseftermiddagen som flera räddningsenheter larmades till Blombacka. När räddningstjänsten kom fram, bekräftades det att ett paket brann i ett trapphus.

-Vi larmades till platsen och det visade sig vara ett paket som ska börjat brinna, säger Räddningstjänstens operatör till Telgenytt.

Branden släcktes innan den hann sprida sig till någon av de närliggande lägenheterna. Vad som orsakade branden är i nuläget oklart

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 oktober 2023 16:25
Senast uppdaterad: 3 oktober 2023 16:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors