Företag i fokus:

Kommunens massövervakning – Galen, odemokratisk och svindyr satsning

2022_04_3C87969B-7084-42E3-8C31-ED65FD111312-scaled

Foto: Alex Ataseven.

Kritiken mot Södertälje kommun är befogad.

Den enda anledningen jag kan komma på för att sjösätta denna fullständigt odemokratiska, galna Stasi-projekt är för att i framtiden kunna ha något konkret att peka på, när frågan om vad man gjort från kommunens håll för att motverka organiserad brottslighet.

För till och med idag har svaren alltid varit svävande mummel; ”Vi satsade på skolan”. Öh, ursäkta?!

För sanningen är ju att man inte gjort så mycket ifrån kommunens håll. För om man ska vara riktigt ärlig så är det ju POLISENS stenhårda arbete i olika satsningar, Tore 1, Tore 2 etc. som har lyckats bekämpa de kriminella.

Men man har girigt tagit åt sig äran från kommunalt håll. När folk sedan börjar ställa obekväma frågor på hur man konkret har gjort för att bekämpa de kriminella så har politikerna alltid svarat, ”Vi satsade på skolan”.

Och det ledde till att man burade in de kriminella, eller?

Boel Godner och Elof Hansjons publicerade i en debattartikel i SvD där de berättade att man som första kommun i Sverige inleder omfattande bakgrunds­kontroller av anställda. Foto: Alex Ataseven.

Så därför gör man nu denna fullständigt galna, odemokratiska och svindyra satsning på kostnad av gemene man, och oavsett resultat. Så har man nu något att referera till när frågan dyker upp igen, om vad man gjort från kommunen för att motverka kriminaliteten.

Detta är så sorgligt att man dessutom har gjort det till mer en vana än ett undantag att slira på demokratin och grundlagarna.

Andra exempel där man trampar på demokratin och regler är hemliga odemokratiska försäljningen av Hovsjö med mera.

Nordahl

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:03

En person förd till sjukhus – föll från en byggnadsställning

Ambulans-scaled-1

Arkivbild

En person har skadats efter att ha fallit från en byggnadsställning strax efter lunch. Mannen är för närvarande på sjukhus där han får nödvändig vård.

Olyckan inträffade strax efter klockan ett, 13:22, och skedde enligt polisens uppgifter på Granparksvägen. På adressen finns flera företag, däribland Scania.

Den skadade, en man i 55-årsåldern, föll från en byggnadsställning under oklara omständigheter. Mannen fördes omgående till sjukhus och var enligt uppgifter vid medvetande, då han var vaken och talbar vid transporten.

Polisens har bekräftat att en anmälan om arbetsplatsolycka har upprättats, men detaljer om hur högt fallet var är i nuläget oklart.

– Det har jag inga uppgifter om, säger polisens talespersonen till Telgenytt.

En närmare undersökning kommer att genomföras för att bestämma händelseförloppet och eventuellt om alla arbetsmiljöregler har efterlevts på platsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 16:52
Senast uppdaterad: 7 november 2023 16:56

Nu inleds arbetet med att rusta upp parken intill kanalen

398393083_1695987300889373_8782604468922596074_n

Bild/Illustration: Södertälje kommun

Tobaksparken i Bergvik står inför en förvandling. Uppfräschningar av parkområdet, som beräknas vara färdigställda sommaren 2024, lovar en mer inbjudande och tillgänglig plats för alla åldrar.

Bergviksparken, välkänd för sitt läge vid kanalens kant, står inför en omgestaltning. I synnerhet kommer barnens lekplats att se en omfattande uppdatering med nya lekredskap som gungor, karuseller, en sandlåda samt klätterställningar med tillhörande rutschkanor och vippbrädor.

– Tobaksparken har idag en lekplats som har behov av att rustas upp och i ombyggnaden kommer vi att göra lekplatsen lite större än idag. Vi har valt att anpassa oss till den ganska klassiska miljön, så lekplatsen passar in i den gröna och lummiga parken. Det finns idag en stor trädallé där vi ska sätta fler träd, säger Sylvia Rodebäck, parkplanerare på Samhällsbyggnadskontoret.

Bild: Södertälje kommun

Men det är inte bara leken som får ett lyft. Parkens möbler kommer att förnyas med fler sittplatser och bord, och en ökad tillgänglighetsanpassning är tänkt att välkomna besökare från alla håll. Dessutom ska ny, innovativ belysning installeras, däribland ljusskulpturer som föreställer ekollon, vilket tillför ett estetiskt och funktionellt värde till parkmiljön.

I förberedelse för denna förnyelse har under de två föregående åren en öppning av parkens ytor skett genom röjning av buskage och avlägsnande av skadade träd, vilket inte enbart förbättrar estetiken utan även säkerheten och synen mot kanalens vatten.

Med start i slutet på 2023 kommer den förnyade lekplatsen ta form och om allt fortskrider enligt plan ska Tobaksparken stå redo att välkomna besökare till sin fulla potential sommaren 2024.

Läs även: – Så kan nya lekplatsen på Slussholmen se ut

Illustration: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 november 2023 15:41
Senast uppdaterad: 7 november 2023 15:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors