Företag i fokus:

Kommunens massövervakning – Galen, odemokratisk och svindyr satsning

2022_04_3C87969B-7084-42E3-8C31-ED65FD111312-scaled

Foto: Alex Ataseven.

Kritiken mot Södertälje kommun är befogad.

Den enda anledningen jag kan komma på för att sjösätta denna fullständigt odemokratiska, galna Stasi-projekt är för att i framtiden kunna ha något konkret att peka på, när frågan om vad man gjort från kommunens håll för att motverka organiserad brottslighet.

För till och med idag har svaren alltid varit svävande mummel; ”Vi satsade på skolan”. Öh, ursäkta?!

För sanningen är ju att man inte gjort så mycket ifrån kommunens håll. För om man ska vara riktigt ärlig så är det ju POLISENS stenhårda arbete i olika satsningar, Tore 1, Tore 2 etc. som har lyckats bekämpa de kriminella.

Men man har girigt tagit åt sig äran från kommunalt håll. När folk sedan börjar ställa obekväma frågor på hur man konkret har gjort för att bekämpa de kriminella så har politikerna alltid svarat, ”Vi satsade på skolan”.

Och det ledde till att man burade in de kriminella, eller?

Boel Godner och Elof Hansjons publicerade i en debattartikel i SvD där de berättade att man som första kommun i Sverige inleder omfattande bakgrunds­kontroller av anställda. Foto: Alex Ataseven.

Så därför gör man nu denna fullständigt galna, odemokratiska och svindyra satsning på kostnad av gemene man, och oavsett resultat. Så har man nu något att referera till när frågan dyker upp igen, om vad man gjort från kommunen för att motverka kriminaliteten.

Detta är så sorgligt att man dessutom har gjort det till mer en vana än ett undantag att slira på demokratin och grundlagarna.

Andra exempel där man trampar på demokratin och regler är hemliga odemokratiska försäljningen av Hovsjö med mera.

Nordahl

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:03

Årets Tillgänglighetspris – dags att nominera i Södertälje

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Nu är det dags att nominera kandidater till årets Tillgänglighetspris i Södertälje. Utmärkelsen går till personer eller organisationer som har förbättrat tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning i kommunen under året

Tillgänglighetspriset har delats ut av det kommunala funktionshinderrådet i Södertälje sedan 2012 och har blivit en uppskattad tradition att premiera insatser för ökad inkludering och delaktighet. Tidigare pristagare inkluderar allt från enskilda eldsjälar till större organisationer och företag i kommunen.

I år uppmanas Södertäljebor att nominera kandidater som under 2022 har bidragit till ökad tillgänglighet genom insatser som förbättrar framkomlighet i inomhus- och utomhusmiljöer, möjliggör deltagande i kultur- och fritidsaktiviteter eller förbättrar bemötandet av personer med funktionsnedsättning. Alla som arbetar för att göra Södertälje mer inkluderande kan komma ifråga.

Nomineringarna ska skickas in senast den 15 november till Södertälje kommun.

Byline: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 november 2023 19:09
Senast uppdaterad: 6 november 2023 19:11

Trots SSK:s tuffa säsongsinledning – ordförande Onstrand manar till lugn

Peter Ontstrand

Peter Onstrand, styrelseordförande SSK. Privat bild

Det blev visserligen vinst mot Östersund igår. Men av reaktionerna att döma på exempelvis sociala medier finns det en del supportrar som inte är alls nöjda med vad A-laget presterat hittills. I tidigare intervjuer som man kunnat ta del av här på Telgenytt har man kunnat läsa om att spelare och ledare inte heller är nöjda med den poängskörden laget haft så här långt.

På Södertälje Sportklubbs årsmöte i juni omvaldes Peter Onstrand som ordförande för klubben, liksom många andra hade han högt ställda förväntningar på årets A-lagstrupp.

– Givetvis är starten på säsongen för herrarna inte efter förväntan o förhoppningar och vi alla är på olika sätt involverade i hur vi bäst ska komma till rätta med situationen, säger Onstrand i en kommentar till Telgenytt.

Hur går dialogen i styrelsen om läget just nu?

– Tillsammans med Sporten har vi en löpande dialog kring utvecklingen och olika scenarier. Givetvis kommer vi att försöka skapa dom bästa förutsättningar vi kan ge för att uppnå våra mål samtidigt så ska vi i styrelsen inte bidra till att skapa en ytterligare stress i systemet. Det riskerar då mer att göra saken ännu sämre.

Snacket har satt i gång i media och supporterled, som det alltid gör när resultaten inte infriar förväntningarna att det bör göras förändringar i både tränarstaben och spelartruppen. Att det skulle vara förändringar på gång på tränarsidan är inget som är aktuellt i dagsläget om man tolkar Onstrand rätt:

– Det gäller även för tränarna o ledarstaben. Hur kan vi ge dom bäst förutsättningar att få skutan i rätt riktning? Vi har våra idéer o tankar även där. Uppehållet kommer därför lägligt för en omstart för alla.

Telgenytt har bett Onstrand att utveckla vad det innebär mer konkret men har i nuläget inte fått någon ytterligare respons.

– Med full kraft o support ska vi ge oss förutsättningarna att vända på det här. Förhoppningsvis får vi hjälp o stöd i detta även från våra fantastiska fans o partners, avslutar SSK:s ordförande när vi kontaktar honom.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 november 2023 16:48
Senast uppdaterad: 6 november 2023 19:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors