Företag i fokus:

Kommunens massövervakning – Galen, odemokratisk och svindyr satsning

2022_04_3C87969B-7084-42E3-8C31-ED65FD111312-scaled

Foto: Alex Ataseven.

Kritiken mot Södertälje kommun är befogad.

Den enda anledningen jag kan komma på för att sjösätta denna fullständigt odemokratiska, galna Stasi-projekt är för att i framtiden kunna ha något konkret att peka på, när frågan om vad man gjort från kommunens håll för att motverka organiserad brottslighet.

För till och med idag har svaren alltid varit svävande mummel; ”Vi satsade på skolan”. Öh, ursäkta?!

För sanningen är ju att man inte gjort så mycket ifrån kommunens håll. För om man ska vara riktigt ärlig så är det ju POLISENS stenhårda arbete i olika satsningar, Tore 1, Tore 2 etc. som har lyckats bekämpa de kriminella.

Men man har girigt tagit åt sig äran från kommunalt håll. När folk sedan börjar ställa obekväma frågor på hur man konkret har gjort för att bekämpa de kriminella så har politikerna alltid svarat, ”Vi satsade på skolan”.

Och det ledde till att man burade in de kriminella, eller?

Boel Godner och Elof Hansjons publicerade i en debattartikel i SvD där de berättade att man som första kommun i Sverige inleder omfattande bakgrunds­kontroller av anställda. Foto: Alex Ataseven.

Så därför gör man nu denna fullständigt galna, odemokratiska och svindyra satsning på kostnad av gemene man, och oavsett resultat. Så har man nu något att referera till när frågan dyker upp igen, om vad man gjort från kommunen för att motverka kriminaliteten.

Detta är så sorgligt att man dessutom har gjort det till mer en vana än ett undantag att slira på demokratin och grundlagarna.

Andra exempel där man trampar på demokratin och regler är hemliga odemokratiska försäljningen av Hovsjö med mera.

Nordahl

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:03

Inbrottstjuv tog sig in i restaurang – greps av ägaren

Polis

Arkivbild

Polisen ryckte ut efter rapporter om ett pågående inbrottsförsök i en restaurang. Väl på plats visade det sig att ägaren hade lyckats gripa inbrottstjuven.

Det var vid lunchtid på lördagen, klockan 11:55, som polisen ryckte ut på ett larm om ett misstänkt inbrottsförsök. Larmet kom från en restaurangägare som via sin övervakningskamera hade observerat en obehörig person som försökte bryta sig in i lokalen.

Ägaren, som snabbt anlände till platsen, lyckades gripa den misstänkte tjuven inne i restaurangen och hittade även påsar som innehålla stöldgods.

Restaurangägaren höll kvar den misstänkte tills polisen anlände och kunde gripa personen. Tack vare ägarens snabba reaktion och övervakningsutrustningens effektivitet kunde ett fullbordat inbrott förhindras. En polisanmälan om stöld genom inbrott upprättades.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 november 2023 21:51
Senast uppdaterad: 5 november 2023 21:51

MINGELBILDER v.44 – Se vilka som var ute i helgen

82FCEDB0-F2D1-4E73-8CB3-5AA162E9AF01

Foto: Shamash Oyal

Se även: Mingelbilder V.43

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 november 2023 18:42
Senast uppdaterad: 5 november 2023 18:48

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors