Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Sköts till döds på en lekplats – Ett stenkast från en förskola

Montage Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mot fredag sköts en ung man i 20 årsålder till döds på en lekplats på Getingstingen i Blombacka. Bara ett stenkast från en förskola.

Just nu pågår en stor polisinsats med både polishundar samt en polishelikopter.

– Det här är hemsk, jag blev verkligen ledsen när jag hörde att en ung man dog. Jag hörde inte skotten, jag bor en liten bit bort, säger en person som bor i området till Telgenytt.

Strax efter skjutningen fick polisen in flera samtal om skottlossningen och enligt polisen har en eller flera gärningspersoner setts lämna platsen.

Kvar lämnades en ung man marken. Han sköts med flera skott och avled på platsen av sina skador.

Mordet skedde på en innergård i Blombacka vid 04:30 tid och tvärs över gatan inträffade en annan skottlossning den 6 juni. Där påträffade polisen hylsor efter att en okänd gärningsperson skjutit mot en husfasad på Myrstigen.

Mordplatsen som inträffade på lekplats är just nu avspärrad av polisen för en brottsplatsundersökning. Och bara ett stenkast från mordplatsen finns den kommunala förskolan Brolunda som har sex avdelningar där flera barn går i.

Förskolan Brolunda, bara ett stenkast från brottsplatsen. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en stor sökinsatas och i området ska det även finnas kameror som kan ha fångat nattens skjutning.

Enligt polisen har en eller flera gärningsmän avvikit från platsen och just nu analyseras övervakningskamerorna samt att polisen genomför en brottsplatsundersökning.

Till Expressen berättar polisen att man undersöker om händelsen kan ha kopplingar till gängkriminalitet och att man i nuläget samlar vittnesuppgifter för att få en klarare bild.

– Vi undersöker om det kan vara på det viset, men det är för tidigt att uttala sig om det, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till Expressen.

I nuläget är ingen gripen för mordet på den unge mannen i Västra Blombacka.

Enligt uppgifter till Telgenytt har polisen underrättat familjen om dödsfallet.

TV: Här söker polisen igenom brottsplatsen

Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 september 2022 08:45

Två häktade efter det stora vapenbeslaget i Södertälje

Al

Foto: Alexander Isa.

En kvinna och man har häktats efter att en stora vapengömma hittades i en villa vid Grusåsen i Södertälje. Tillslaget ska enligt Dagens Nyheter vara en del av den nationella operationen Frigg och verkar ha varit en gemensam insats.

Polisen gjorde nyligen ett stort vapenbeslag i en garagebyggnad som tillhör en villa i Södertälje. Över 20 skjutvapen, inklusive automatvapen och pistoler, hittades på platsen. Detta kan vara det största vapenbeslaget på många år enligt källor till Aftonbladet.

Vid tillslaget greps tre personer och narkotika hittades också på platsen varav två har häktats.

En av de misstänkta, en 26-årig kvinna från Norrköping, och den andra, en 46-årig man från Södertälje, som är medborgare i ett annat europeiskt land. Båda misstänkta för synnerligen grovt narkotikabrott och synnerligen grovt vapenbrott.

Den misstänkta mannen är känd av polisen sedan tidigare och ska enligt uppgifter till inte vara kopplad till något kriminellt nätverk i Södertälje.

Insatsen ska enligt DN vara en del av den nya nationella operationen mot gängen – Operation Frigg. Den beskrivs som en av de största hittills enligt och ledde polisen fram till det stora beslaget i Södertälje.

– Det var ett väldigt bra polisarbete. Jag kan bekräfta att det handlar om både vapen och narkotika men jag vill inte gå inte på några detaljer av förundersökningstekniska skäl, säger Henrik Dahlström, operationsledare på polisen till DN.

Läs även: – Här hittade polisen en stor vapengömma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 17:11
Senast uppdaterad: 20 september 2023 10:29

Förlust för SBBK – Luleå säkrade sitt åttonde guld

SBBK

Bild: Anna Forsström

SBBKs drömmar om ett SM-guld krossades när de besegrades under fredagen. Luleå vann SM-guld nummer åtta efter att ha besegrat SBBK i fjärde finalmatchen med 87-68.

– Luleå körde över allt och alla i sin väg och vinner mycket välförtjänt, säger SVT-experten Nick Rajacic.

Trots ett bra spel av SBBK:s damer var det Luleås aggressiva försvarsspel som avgjorde när. Luleå vann finalserien mot Södertälje med 3-1 och kunde säkre guldet i den fjärde finalmatchen av fem.

Louice Halvarsson blev poängbäst under matchen med 20 poäng samtidigt som och Luleås Ellen Nyström utsågs till finalseriens MVP.

Luleås SM-guld blir klubbens åttonde på 10 år.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 april 2023 16:12
Senast uppdaterad: 29 april 2023 16:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors