Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Sköts till döds på en lekplats – Ett stenkast från en förskola

Montage Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mot fredag sköts en ung man i 20 årsålder till döds på en lekplats på Getingstingen i Blombacka. Bara ett stenkast från en förskola.

Just nu pågår en stor polisinsats med både polishundar samt en polishelikopter.

– Det här är hemsk, jag blev verkligen ledsen när jag hörde att en ung man dog. Jag hörde inte skotten, jag bor en liten bit bort, säger en person som bor i området till Telgenytt.

Strax efter skjutningen fick polisen in flera samtal om skottlossningen och enligt polisen har en eller flera gärningspersoner setts lämna platsen.

Kvar lämnades en ung man marken. Han sköts med flera skott och avled på platsen av sina skador.

Mordet skedde på en innergård i Blombacka vid 04:30 tid och tvärs över gatan inträffade en annan skottlossning den 6 juni. Där påträffade polisen hylsor efter att en okänd gärningsperson skjutit mot en husfasad på Myrstigen.

Mordplatsen som inträffade på lekplats är just nu avspärrad av polisen för en brottsplatsundersökning. Och bara ett stenkast från mordplatsen finns den kommunala förskolan Brolunda som har sex avdelningar där flera barn går i.

Förskolan Brolunda, bara ett stenkast från brottsplatsen. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en stor sökinsatas och i området ska det även finnas kameror som kan ha fångat nattens skjutning.

Enligt polisen har en eller flera gärningsmän avvikit från platsen och just nu analyseras övervakningskamerorna samt att polisen genomför en brottsplatsundersökning.

Till Expressen berättar polisen att man undersöker om händelsen kan ha kopplingar till gängkriminalitet och att man i nuläget samlar vittnesuppgifter för att få en klarare bild.

– Vi undersöker om det kan vara på det viset, men det är för tidigt att uttala sig om det, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till Expressen.

I nuläget är ingen gripen för mordet på den unge mannen i Västra Blombacka.

Enligt uppgifter till Telgenytt har polisen underrättat familjen om dödsfallet.

TV: Här söker polisen igenom brottsplatsen

Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 september 2022 08:45

Kvinna misstänkt för rattfylleri och narkotikabrott

Polis .Fotograf. Alex Ataseven

Arkivbild

Strax efter midnatt, natten mellan söndag till måndag, stoppades en kvinnlig förare av polis som fattade misstankar om brott.

En förare stoppades och kontrollerades av polisen på Forskargatan i centrala Södertälje, och misstänks nu för drograttfylleri och narkotikabrott genom eget bruk. Incidenten inträffade klockan 01:38, men förutom misstankarna om drograttfylleri och narkotikabrott genom eget bruk har det i nuläget inte framkommit några ytterligare detaljer kring händelsen.

Polisens misstanke om att föraren kört under påverkan av droger ledde till att hon togs med för fortsatt utredning. Polisen fortsätter nu utreda ärendet och det återstår att se vilka konsekvenser misstankarna kommer att leda till för den kvinnliga föraren.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2023 20:26
Senast uppdaterad: 24 april 2023 20:26

108 år sedan folkmordet Seyfo – Var är monumentet ?

216EEE3A-1BC1-460D-84BC-F637BA6C5983

Seyfo-monumentet i Norrköping. Foto: Privat.

Idag, den 24 april, är det 108 år sedan folkmordet i det ottomanska riket inträffade, det som vi idag känner till som Turkiet. Folkmordet SEYFO har haft en djup påverkan på så många människors liv, inklusive många som bor här i Södertälje, men var är invånarnas monument?

Över 50-60.000 personer med anknytning till folkmordet lever idag i Södertälje och många har drabbats av förluster och traumatiska upplevelser i sin familjs historia.

Både jag och min fru har förfäder som upplevde folkmordet som inträffade för över 100 år sedan. Vi alla, armenier, assyrier, syrianer och kaldéer, är ett folkslag, men det är sorgligt att vi idag inte har ett gemensamt monument som exempelvis i Norrköping. 

Att upprätta ett monument för att hylla och minnas offren för detta folkmord är en viktig symbolisk handling. Det skulle inte bara hedra de som förlorade sina liv, utan också visa solidaritet med de som lever med efterdyningarna av denna tragedi och ett viktigt steg för att främja förståelsen och toleransen.

Som medborgare i Södertälje uppmanar jag kommunen att ta sitt ansvar och se till att detta monument verkligen blir av. Det har varit så många diskussioner, men till skillnad från Norrköping är vår kommun handlingsfattig.

Vi behöver en plats där vi kan samlas för att sörja och behandla våra djupa sår, men också för att hedra minnet av offren.

Vi kan inte bortse från historiens mörka sidor, men vi kan välja att ta lärdom av dem och sträva efter en bättre framtid. Ett monument för att hylla och minnas offren för folkmordet år 1915 är en symbolisk handling som kan hjälpa oss att göra det. Låt oss arbeta tillsammans för att se till att detta monument blir verklighet i vår stad.

Ättling i Södertälje

Seyfo-monumentet i Norrköping invigdes i september 2021. Foto: Privat

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2023 15:06
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:16

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors