Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Sköts till döds på en lekplats – Ett stenkast från en förskola

Montage Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mot fredag sköts en ung man i 20 årsålder till döds på en lekplats på Getingstingen i Blombacka. Bara ett stenkast från en förskola.

Just nu pågår en stor polisinsats med både polishundar samt en polishelikopter.

– Det här är hemsk, jag blev verkligen ledsen när jag hörde att en ung man dog. Jag hörde inte skotten, jag bor en liten bit bort, säger en person som bor i området till Telgenytt.

Strax efter skjutningen fick polisen in flera samtal om skottlossningen och enligt polisen har en eller flera gärningspersoner setts lämna platsen.

Kvar lämnades en ung man marken. Han sköts med flera skott och avled på platsen av sina skador.

Mordet skedde på en innergård i Blombacka vid 04:30 tid och tvärs över gatan inträffade en annan skottlossning den 6 juni. Där påträffade polisen hylsor efter att en okänd gärningsperson skjutit mot en husfasad på Myrstigen.

Mordplatsen som inträffade på lekplats är just nu avspärrad av polisen för en brottsplatsundersökning. Och bara ett stenkast från mordplatsen finns den kommunala förskolan Brolunda som har sex avdelningar där flera barn går i.

Förskolan Brolunda, bara ett stenkast från brottsplatsen. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en stor sökinsatas och i området ska det även finnas kameror som kan ha fångat nattens skjutning.

Enligt polisen har en eller flera gärningsmän avvikit från platsen och just nu analyseras övervakningskamerorna samt att polisen genomför en brottsplatsundersökning.

Till Expressen berättar polisen att man undersöker om händelsen kan ha kopplingar till gängkriminalitet och att man i nuläget samlar vittnesuppgifter för att få en klarare bild.

– Vi undersöker om det kan vara på det viset, men det är för tidigt att uttala sig om det, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till Expressen.

I nuläget är ingen gripen för mordet på den unge mannen i Västra Blombacka.

Enligt uppgifter till Telgenytt har polisen underrättat familjen om dödsfallet.

TV: Här söker polisen igenom brottsplatsen

Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 september 2022 08:45

Världens största youtuber lanserar burgare i Södertälje

MR beast

MrBeast. Pressbild.

Nu kommer Jimmy Donaldson, mer känd som MrBeast, till Södertälje med sina populära burgare. Burgarna levereras genom Foodora och förväntas bli en stor succé.

– Det här har jag sett fram emot länge. Jag är en av många människor som har sett MrBeasts videos genom åren och att vi nu inleder ett samarbete är verkligen spännande! Det är genom innovativa samarbeten som innovation kan gro och utvecklas, och jag är helt övertygad om MrBeast Burger kommer bli en succé, säger Hans Skruvfors, vd foodora.

MrBeasst är världens största youtuber med över 138 miljoner följare på YouTube, där han är känd för att ge bort stora summor pengar och priser. Nu gör han entré på den svenska marknaden genom att lansera sin egen burgare på ett tiotal platser i Sverige, Södertälje inkluderat.

– Jag ser fram emot nästa vecka. Många av MrBeasts fans har hört av sig och frågat när burgarna kommer finnas tillgängliga även i Sverige, och det är verkligen superroligt att deras önskan nu går i uppfyllelse, säger David Carlsson, medgrundare Myllra.

MrBeast Burgare kommer att finnas tillgänglig genom en virtuell restaurang som bara erbjuds för hemleverans från och med 25 april i Södertälje och ett tiotal andra städer genom Foodora. Lanseringen väntas locka hundratusentals fans runt om Sverige som väntat på att få smaka burgaren.

Burgarna tillgängliga i Södertälje från och med den 25 april

(annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2023 09:18
Senast uppdaterad: 20 april 2023 10:32

Polisen Emir utsedd till kommunens nya säkerhetschef

Emir

Emir Gazibegovi. Bild: Södertälje kommun.

Emir Gazibegovic har utsetts till kommunens nya säkerhetschefen i Södertälje. Han arbetar idag som polis och kliver in i rollen som säkerhetschef efter Anna Flink.

– Det känns som ett spännande och viktigt uppdrag. Jag ser fram emot att leda det strategiska arbetet med säkerhets- och trygghetsfrågor i Södertälje. Det som bland annat lockar är möjligheten att jobba förebyggande, att göra skillnad för människor. Jag är uppvuxen i ett utsatt område i Västerort vilket känns som en fördel i arbetet, det ger insikter, säger Emir Gazibegovic i ett pressmeddelande.

Gazibegovi är en erfaren polis med lång erfarenhet av ledande befattningar inom Polismyndigheten och arbete mot organiserad brottslighet. Han har arbetat som polis sedan han tog examen från Polishögskolan i Stockholm 2006 haft flera ledande roller sedan dess – senast som operativ samordnare för polisområde nord, norra Stockholm. Han är även arbetat som utredare och spanare och sedan 2011 i olika chefsroller.

– Jag är väldigt nöjd med rekryteringen. Emir är en mycket kompetent person för uppdraget. Han är en målinriktad och kreativ ledare, hans långa och breda bakgrund inom polisen ger även en bra grund för att förstå de förutsättningar som finns i Södertälje, säger stadsdirektör Stefan Hollmark.

Emir Gazibegovi tillträder tjänsten som kommunens nya säkerhetschef nästa månad, den 15 maj.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2023 08:32
Senast uppdaterad: 20 april 2023 09:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors