Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Sköts till döds på en lekplats – Ett stenkast från en förskola

Montage Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mot fredag sköts en ung man i 20 årsålder till döds på en lekplats på Getingstingen i Blombacka. Bara ett stenkast från en förskola.

Just nu pågår en stor polisinsats med både polishundar samt en polishelikopter.

– Det här är hemsk, jag blev verkligen ledsen när jag hörde att en ung man dog. Jag hörde inte skotten, jag bor en liten bit bort, säger en person som bor i området till Telgenytt.

Strax efter skjutningen fick polisen in flera samtal om skottlossningen och enligt polisen har en eller flera gärningspersoner setts lämna platsen.

Kvar lämnades en ung man marken. Han sköts med flera skott och avled på platsen av sina skador.

Mordet skedde på en innergård i Blombacka vid 04:30 tid och tvärs över gatan inträffade en annan skottlossning den 6 juni. Där påträffade polisen hylsor efter att en okänd gärningsperson skjutit mot en husfasad på Myrstigen.

Mordplatsen som inträffade på lekplats är just nu avspärrad av polisen för en brottsplatsundersökning. Och bara ett stenkast från mordplatsen finns den kommunala förskolan Brolunda som har sex avdelningar där flera barn går i.

Förskolan Brolunda, bara ett stenkast från brottsplatsen. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en stor sökinsatas och i området ska det även finnas kameror som kan ha fångat nattens skjutning.

Enligt polisen har en eller flera gärningsmän avvikit från platsen och just nu analyseras övervakningskamerorna samt att polisen genomför en brottsplatsundersökning.

Till Expressen berättar polisen att man undersöker om händelsen kan ha kopplingar till gängkriminalitet och att man i nuläget samlar vittnesuppgifter för att få en klarare bild.

– Vi undersöker om det kan vara på det viset, men det är för tidigt att uttala sig om det, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till Expressen.

I nuläget är ingen gripen för mordet på den unge mannen i Västra Blombacka.

Enligt uppgifter till Telgenytt har polisen underrättat familjen om dödsfallet.

TV: Här söker polisen igenom brottsplatsen

Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 september 2022 08:45

Här är Scanias nya superbatteri – Klarar 1,5 miljoner km

Scania Eldriven

Eldriven lastbil från Scania. Pressbild: Scania

I dag presenterade Scania och Northvolt en battericell med en enastående livslängd och kapacitet på 1,5 miljoner kilometers drift för tunga elektriska transporter. Battericellen tillverkas med fossilfri och har en lägre koldioxidavtryck än snittet för jämförbara produkter.

– Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastiskt prestation av alla inblandade, säger Peter Carlsson, VD och medgrundare av Northvolt i ett pressmeddelande.

Northvolt och Scania samarbetade från starten med en ambitiös plan för att utveckla en högpresterande battericell för elektrifierade tunga transporter.

(Annonslänk)

Idag presenterar företagen stolt den gemensamt utvecklade litiumjoncellen, som visat enastående livslängd och kapacitet på 1,5 miljoner kilometers drift, motsvarande en lastbils livslängd.

– Detta är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem. Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, säger Christian Levin, VD på Scania.

Tillverkningen sker med fossilfri el i norra Sverige och koldioxidavtrycket är ungefär en tredjedel av snittet för en jämförbar produkt. Samarbetet fortsätter med tillverkning på Northvolt Ett utanför Skellefteå och invigningen av Scanias nya batterifabrik i Södertälje senare i år där cellerna ska sättas ihop till batteripaket för tunga elektriska lastbilar.

Cellspecifikationer

•    Cellformat: prismatisk
•    Kapacitet: 157 Ah
•    Nominell spänning: 3,6 V
•    Livslängd: 1,5 miljoner kilometer i tunga kommersiella transporter

Fakta Scania.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 14:28
Senast uppdaterad: 19 april 2023 14:28

L: – ”Mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje”

KTH - Science park

Liberalernas gruppledare, Metin Hawsho: – ”Ett universitet i Södertälje stärker vårt varumärke och vår framtidstro”. Foto: Alexander Isa.

Södertälje har alla förutsättningar att vara en högskoleort. Vi har Scania, Astra Zeneca och KTH. Det var ett viktigt steg Södertälje tog för några decennier sedan genom Campus Telge att gå mot att bli en högskoleort och bli en viktig del av akademin i Sverige.

KTH, Södertälje och Astra gjorde tillsammans en nysatsning på Södertälje Science Park 2018 som idag har 1200 högskoleplatser. Utbildningsverksamheten vid KTH Södertälje är främst inriktad på hållbar produktionsutveckling. För närvarande är det bara 500 som studerar där. Nu larmar högskolan om att de kan lämna Södertälje på grund av stora kostnadsbesparingar.

I dagsläget är det alldeles för få gymnasieelever som läser natur och tekniska program i Södertälje. Dessutom är andelen som tar gymnasieexamen låg. Vi har Mälardalens tekniska gymnasium och Sankta Ragnhild som är populära, men endast 14 elever studerar teknikprogrammet i Täljegymnasiet som är kommunalt. Teknik och naturvetenskapliga program har utarmats i kommunens regi i flera års tid. Den största förbättringspotentialen finns i de kommunala teknik och naturvetenskapliga programmen. Det gäller att få fler Södertäljeungdomar att läsa och läsa vidare.

Liberalerna vill att Södertälje ska bli navet i södra Stockholm för naturvetenskap och teknik.

”Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje”

Vi måste bygga från grunden och se till att fler gymnasieelever lockas till våra utbildningar. I Södertälje ska man kunna gå i gymnasiet, studera vidare på högskolan och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag.

Liberalerna anser att det vore mycket olyckligt om KTH lämnar Södertälje. Nu måste vi göra allt vad vi kan för att satsa på spetsprogram i naturvetenskap och teknik på gymnasiet även i kommunens regi så att underlaget till kommande studenter till KTH blir större. Dessutom måste marknadsföringen av KTH bli mycket bättre. Där måste KTH, Södertälje kommun, Scania och Astra hjälpas åt att marknadsföra fördelarna med att studera i Södertälje. Bland annat tillgång till studentbostäder, bra allmänna kommunikationer och möjligheten att studera på universitet och efter avslutad utbildning få jobb i ett världsledande företag kan locka ungdomar att studera i Södertälje.

Detta är en mycket angelägen fråga för Södertäljes framtid. Vi måste börja omgående!

Metin Hawsho, gruppledare (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2023 13:46
Senast uppdaterad: 19 april 2023 13:46

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors