Företag i fokus:

SENASTE NYTT: Sköts till döds på en lekplats – Ett stenkast från en förskola

Montage Alex Ataseven

Foto: Alex Ataseven.

Natten mot fredag sköts en ung man i 20 årsålder till döds på en lekplats på Getingstingen i Blombacka. Bara ett stenkast från en förskola.

Just nu pågår en stor polisinsats med både polishundar samt en polishelikopter.

– Det här är hemsk, jag blev verkligen ledsen när jag hörde att en ung man dog. Jag hörde inte skotten, jag bor en liten bit bort, säger en person som bor i området till Telgenytt.

Strax efter skjutningen fick polisen in flera samtal om skottlossningen och enligt polisen har en eller flera gärningspersoner setts lämna platsen.

Kvar lämnades en ung man marken. Han sköts med flera skott och avled på platsen av sina skador.

Mordet skedde på en innergård i Blombacka vid 04:30 tid och tvärs över gatan inträffade en annan skottlossning den 6 juni. Där påträffade polisen hylsor efter att en okänd gärningsperson skjutit mot en husfasad på Myrstigen.

Mordplatsen som inträffade på lekplats är just nu avspärrad av polisen för en brottsplatsundersökning. Och bara ett stenkast från mordplatsen finns den kommunala förskolan Brolunda som har sex avdelningar där flera barn går i.

Förskolan Brolunda, bara ett stenkast från brottsplatsen. Foto: Alex Ataseven.

Just nu pågår en stor sökinsatas och i området ska det även finnas kameror som kan ha fångat nattens skjutning.

Enligt polisen har en eller flera gärningsmän avvikit från platsen och just nu analyseras övervakningskamerorna samt att polisen genomför en brottsplatsundersökning.

Till Expressen berättar polisen att man undersöker om händelsen kan ha kopplingar till gängkriminalitet och att man i nuläget samlar vittnesuppgifter för att få en klarare bild.

– Vi undersöker om det kan vara på det viset, men det är för tidigt att uttala sig om det, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till Expressen.

I nuläget är ingen gripen för mordet på den unge mannen i Västra Blombacka.

Enligt uppgifter till Telgenytt har polisen underrättat familjen om dödsfallet.

TV: Här söker polisen igenom brottsplatsen

Foto: Alex Ataseven.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 29 september 2022 08:45

Beviljas miljonbelopp i bidrag – ”Vi kan göra skillnad”

2022_03_Soderenergi

Foto: Söderenergi

Igelsta kraftvärmeverk i Södertälje beviljas 12,5 miljoner kronor för att fortsätta utvecklingen av bio-CCS. En teknik som tar bort koldioxid från atmosfären genom att fånga, förvätska och lagra biogen koldioxid.

Söderenergi har fått klartecken från Energimyndigheten att fortsätta sitt arbete för att producera negativa utsläpp innan år 2030. Totalt ger myndigheten stöd på 12,5 miljoner för nästa steg i för att avskilja, förvätska och lagra biogen koldioxid och därmed främjar Sveriges och EU:s klimatmål.

– Att avskilja och lagra 500 000 ton koldioxid per år har stor betydelse för klimatet, men innan vi sätter planen i verket måste vi vara säkra på vad det betyder för närmiljö och produktionsprocess på Igelstaverket. Det är också av största vikt att få de finansiella förutsättningarna på plats. Det här är inte något som ska göra fjärrvärmen dyrare, säger projektägare Leif Bodinson i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Söderenergi är Sveriges fjärde största fjärrvärmeproducent och den tredje projektfasen kommer att pågå fram till augusti 2024. Målet är att kunna möta byggstart av en processanläggning år 2026.

– Vi vet att vi kan göra skillnad, det är därför vi satsar på den nya tekniken. Förutsättningarna för att kunna producera negativa utsläpp på anläggningen via bio-CCS är bland de bästa i Sverige. Igelstaverket har också en egen hamn med direkt tillgång till Östersjön. Det gör Söderenergi till en stark aktör för att tillsammans med branschkollegor ta täten inom utvecklingen av negativa utsläpp och visa att det går att realisera en fullskalig bio-CCS-kedja i Sverige innan år 2030, säger Bodinson. 

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 april 2023 04:00
Senast uppdaterad: 27 april 2023 23:44

INSÄNDARE: Kommunen diskriminerar assyrier/syrianer

Syrianska Assyriska

Foto: Shamash Oyal / Alexander Isa

Södertälje kommun har återigen visat att de inte bryr sig om assyrier/syrianer. Nu har fördomarna nått Södertälje fotbollsarena.

Det är uppenbart att kommunen inte är intresserad av att erbjuda lika förutsättningar för Södertäljeklubbarna som för andra klubbar runt om i landet. Jag är trött på den här typen av särbehandling och det händer enbart i Södertälje. Det är som om det inte räcker med att vi redan kämpar mot fördomar, smutskastning, och diskriminering i samhället. Nu måste vi också kämpa för att få tillgång till samma resurser och möjligheter som andra.

Att Södertälje kommunen beslutat att stänga betongläktaren på solsidan på Södertälje fotbollsarena är ett exempel på denna särbehandling. Det är en åtgärd som är orimlig och ogenomtänkt. Kommunen påstår att det handlar om att förhindra bengaler, men varför stängdes inte läktaren efter att bengaler tändes på AIK och Hammarbys derby i mars? Jag var där. Taket var stängt och det blev kaos när supportar från bägge sidorna tände bengalar och matchen fick skjutas fram tills all rök försvann.

Varken AIK eller Hammarby drabbades av stängda sektioner.

”Fördomar och noll respekt för varken klubbarna eller supportrarna”

Men i Södertälje så vill kommunen bara göra det enkelt för sig själva när det gäller Assyriska och Syrianska. Ogenomtänkta beslut utan att diskutera med ansvariga inom klubbarna. Varför är det alltid vi som drabbas av denna typ av särbehandling?

Svaret är enkelt: Det finns en uppfattning om att assyrier/syrianer, och våra klubbar, är problematiska och att de alltid orsakar problem. Det är en föreställning som inte stämmer och som bara leder till orättvisa och diskriminering.

Det är dags för klubbarna att gå ihop och gemensamt ta upp frågan om den ständiga särbehandlingen och hög tid för kommunen att sluta trampa på oss. Beslutet måste omgående överklagas från båda klubbarna.

Vi måste visa att vi inte accepterar att behandlas annorlunda på grund av vårt ursprung. Vi ska kunna njuta av sport en solig dag som vilken supporter som helst i Sverige. Öppna betongläkaren!

Trött assyr/syrian

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 april 2023 15:11
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors