Företag i fokus:

Investerat 500 miljoner – ”Har en långsiktig 100-årsplan”

2022_06_Elite-Hotell

Foto: Alex Ataseven.

När Telgenytt besöker Elite Hotels nya satsning i Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen är arbetet i full gång med färdigställa hotellet till hösten.

Hittills har hotellkedjan investerat närmare 500 miljoner kronor och ser positivt på den långsiktiga investeringen.

– Vi har inte en pressad ekonomi, inleds samtalet med hotelldirektören Steffen Sander som syftar till LTs tidigare reportage där de menar att hotellkedjan har en pressad ekonomi. – Tvärt om, vi har en mycket god ekonomi och har en långsiktig 100-årsplan, säger han till Telgenytt.

I Astras gamla huvudkontor på Västra Mälarehamnen byggs och donas det för full. När bygget står klart kommer hotellet ha flera restauranger, varav en med Napolitanska vedugnspizzor med egen ingång från Storgatan.

Entrén till Elites nya hotellsatsing i Södertälje. Just nu pågår stora renoveringar som ska stå klart till hösten. Foto: Alex Ataseven.

Hotellet kommer erbjuda barer, stora festvåningar och konferenslokaler med plats för 150 personer samt koncernens egna spakoncept Vana Spa med bland annat en avdelning för turkisk hamam.

– Hotellet kommer även att få ett omfattande spa med inspiration från de antika romerska baden, med trädgård och totalt tre pooler. Spa:et kommer att bli det största hittills med 1500 kvadratmeter, både inne och ute och kommer att kunna nyttjas året runt, säger hotelldirektören.

Hotellet beräknas att stå helt klart under senhösten, men öppnade nyligen bokningen från och med januari 2023 och redan nu har intresset varit stort. Främst från stora företag som visat intresse för möten, konferens och evenemang, men även från Södertäljeborna.

– Det är ett bevis och ett starkt tecken på att det finns ett mycket stort gästunderlag och ett oerhört stort intresse för vår omfattande hotellsatsning, och att vi är ett välkomnat och efterlängtat tillskott, både lokalt och i hela Sverige, säger Steffen.

Stor spa-avdelning både innomhus och utomhus. Foto: Alex Ataseven

Det nya hotellet kommer vara ett förstklassigt lyxhotell där man valt att behålla exklusiva koppardetaljer och träbalkar, som monterades när fastigheten byggdes år 1896. Man har valt att implementerat dessa i exklusiva moderna detaljer för att skapa en lyxig känsla samtidigt som man bevarar fastigheternas långa historia.

Inom en snart framtiden öppnar även hotellet vid Marenplan, men Elite och hotelldirektören ser positivt på ökat utbud av hotell.

– Vi oerhört positiva till att Södertälje som destination kan växa ytterligare, bli ännu mer attraktiv och ska kunna erbjuda ännu fler gästbäddar, vilket är en förutsättning för att i framtiden kunna lägga större evenemang, mässor, kongresser och konserter med mera i Södertälje, säger Steffen Sander.

Hotelldirektören Steffen Sander visar innergården mellan fastigheterna. Foto: Alex Ataseven.

Fastigheten som Elite tagit över var läkemedelsbolaget Astras huvudkontor i Södertälje fram till sammanslagningen med Zeneca 1999.

Det var länge ett av Sveriges dyraste huvudkontor och där den tidigare Astrachefen, Håkan Mogren, hade sitt kontor. Här har Elite gjort om hans gamla kontor till en lyxsvit med ett pris på cirka 30.000 kronor natten.

Med den nya satsningen på Västra Mälarehamnen i Södertälje kommer hotellkedjan att ha totalt 41 hotell i Sverige.

Totalt erbjuds 161 rum och sviter i nio olika prisklasser och kommer ha ett enastående och fantastiskt fint läge alldeles intill Södertälje kanal, där 7000 båtar passerar årligen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 6 oktober 2022 05:49

KLART: Sista bygglovet har beviljats för Marenhotellet

Foj

Bild/Illustration: FOJAB/Visulent

Bygglovet för Södertäljes nya hotell vid Maren har nu godkänts av kommunen. Det framgår av ett pressmeddelande på måndagsförmiddagen.

Den sexton våningar höga fastigheten förväntas bli en viktig del av centrumutvecklingen och kommer att fungera som en samlingsplats för invånarna i Södertälje.

– Hotellet blir ett nytt landmärke på en av Södertäljes mest populära platser. Vi har arbetat mycket med byggnadens utformning och gestaltning i förhållande till närliggande fastigheter och samspelet med den offentliga miljön, säger Per Aage Nilsson, ansvarig arkitekt på FOJAB.

(Annonslänk)

Arkitektbolaget FOJAB har sedan ett tidigt skede varit involverade i att ta fram en ny detaljplan för Marenplan, som har utsetts som ett prioriterat utvecklingsområde av staden. De har även arbetat med gestaltningen av det nya hotellet på uppdrag av Stadsrum Fastigheter.

Arbetet med fastigheten redan påbörjats, inklusive pålning och gjutning av hotellets bottenplatta och nu har det sista bygglovet beviljats.

Hotellets design har särskilt fokuserat på att skapa öppna och säkra utrymmen. De tre nedre våningarna kommer att vara tillgängliga för allmänheten, med en terrass som omger byggnaden och med flera restauranger på bottenvåningen med uteserveringar som vetter mot vattnet.

– Hotellet ska både representera sin tid och ta hänsyn till den befintliga stadsmiljön, säger Nilsson.

Fastigheten förväntas vara klar under 2025.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 14:48
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 14:48

”Vi ser fram emot att ta nästa steg i rätt riktning”

645CF6BD-FA50-44A3-99C1-1421EF93EDE3

Foto: Södertälje City

Stadskärnan är hjärtat och representerar ekonomisk tillväxt. Det var ett av huvudämnena som diskuterades föregående vecka på seminariet i Riksdagshuset, där centrumföreningen i Södertälje deltog.

Den 4 oktober, ägde ett riksdagsseminarium rum där deltagarna fick en fördjupad förståelse för den ekonomiska situationen och utformningen av trygghetsarbete. Dessutom betonades vikten av samarbete mellan olika platser för att forma inkluderande, blomstrande och konkurrenskraftiga stadskärnor som främjar hållbarhet och innovation.

På seminariet i Riksdagshuset deltog Aljosa som representant för Södertälje, tillsammans med sin kollega Hanna från Helsingborg, där de diskuterade utmaningarna för stadskärnorna tillsammans med andra experter. Bland åhörarna var det riksdagsledamöter, politiker, och tjänstemän.

– Det var givande att delta i bra och konstruktiva samtal med våra beslutsfattare. Nu ser vi fram emot att ta nästa steg i rätt riktning tillsammans med dem och fortsätta att driva stadens utveckling framåt, Aljoša Lagumdžija, VD för Södertälje City.

Centrumföreningen på plats i Riksdagen. Foto: Södertälje City.

Målet med besöket var att etablera en dialog med Riksdagen och regeringen och ta ett mer strategiskt grepp på stadsutvecklingsfrågor. De framförde konkreta förslag, såsom att införa en mellaninstansfunktion, utarbeta en stadskärnepolicy och inrätta en framtidskommission för att främja levande städer.

– Vi representerar ungefär 130 medlemsstäder och 10 000 företag. Omsättningen ligger på ungefär 220 miljarder så det här är en viktig fråga att ta tag i, säger Björn Bergman vd, Svenska stadskärnor till Fastighetsnytt.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 oktober 2023 11:21
Senast uppdaterad: 9 oktober 2023 12:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors