Företag i fokus:

Öppet brev till Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson

2022_06_thorwald-scaled

Karl-Petter Thorwaldsson. Bild: Creative Commons.

Visst bryr du dig om Sveriges stadskärnor?

Vi är 46 centrumorganisationer runt om i Sverige som undrar vad du känner för Sveriges stadskärnor?

Visst bryr du dig om att den lokala handeln bidrar till Sveriges skatteintäkter? Att antalet arbetstillfällen i stadskärnorna blir fler om du väljer det lokala.

Som näringsminister vet du att det är skatteintäkter som betalar barns skolgång, omsorg, sjukvård och att det planteras blommor i en park nära dig.

Visst bryr du dig om den expertis som personal i butik, frisersalong, restaurang eller på ett hotell erbjuder? Den personliga servicen som knyter samman människor och skapar upplevelser som handel via nätet inte förmår.

Visst bryr du dig om känslan av att klämma och känna på en produkt? Och få med den hem på en gång. I rätt storlek, utan långa och onödiga transporter. Visst uppskattar du dofterna från bagerierna. Alla event som fyller stadskärnorna. Att du kan känna trygghet för att det är människor i rörelse.

Visst bryr du dig om att stadskärnan är den mest demokratiska mötesplatsen i våra städer där alla är välkomna? Där möten sker med människor som du inte alls hade tänkt att möta; ni sprang bara på varandra.

Visst bryr du dig om att stadskärnan fungerar som en ekonomisk motor och dess betydelse för tillväxt, innovation och välfärd som driver städer och Sverige framåt?

Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City i öppet brev till näringsministern.

Eftersom det är du som har det yttersta ansvaret för vad som händer med våra stadskärnor, så vi vill gärna se att du engagerar dig och agerar i frågan.

Vi skulle vilja att du lyfter frågan på nationell nivå, etablerar en ansvarig minister för levande stadskärnor, samlar stadskärnans aktörer och inleder en dialog. Detta för att få en samlad bild av den komplexa frågan om Sveriges stadskärnors framtida funktion och innehåll.

Om vi hjälps åt kan vi öka momsintäkterna genom att handla och uppleva lokalt. Vi skapar tryggare städer och platser genom att öka närvaron av människor i det  offentliga rummet.

Tillsammans kan vi skapa attraktiva och hållbara stadskärnor.

Men ingen puls utan din!

Med vänliga hälsningar, Arbetsgruppen för Nationella kampanjen INGEN PULS UTAN DIN!

Björn Bergman, VD, Svenska Stadskärnor
Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City
Lena Dalerup, VD, Innerstaden Göteborg
Markus Pallvid, Centrumutvecklare, City Trollhättan
Stina Storm, VD, NKPG City i Samverkan AB

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 11 juni 2022 00:00

INSÄNDARE: Godners retorik, söndra och härska

Sodertalje-fotbollsarena-

Assyriska FF genomgår för närvarande en ekonomisk kris och upplever motstånd från kommunens sida.
Foto: Shamash Oyal

Svar på insändare: Godner: ”Det finns ingen vilja att stjälpa”

Jag känner att denna fråga var ett känsligt ämne för kommunstyrelsens ordförande Boel Godner. Hennes svar kom snabbt, verkade ogenomtänkt, och plötsligt söker hon dialog med föreningarna. Skon klämmer.

Jag tycker att Godners retorik i svaret är oerhört oprofessionell. Det passar inte en politiker att svara på det sättet.

Godner skriver att Assyriska och Syrianska fick miljonbelopp i stöd och att detta ifrågasattes av andra föreningar, men att hon försvarade det. Det första jag tänkte, och troligen tänkte även dessa två klubbar, är vilka föreningar som ifrågasatte detta och varför.

För mig är det uppenbart att hon vill skapa sprickor inom föreningslivet och ställa föreningar mot varandra. Det är en gammal retorik för att kunna behålla makten – söndra och härska.

Stödet var en del av flera krisåtgärder, inte en enskild hjälteinsats

Jag tycker även att Godner tar åt sig äran för pandemistöd till föreningslivet. Stödet var en del av flera krisåtgärder som regeringen genomförde för att hantera konsekvenserna av pandemin, inte en enskild hjälteinsats. Boel Godner får gärna rätta mig om jag har fel.

Hur skulle det se ut om Södertälje kommun var den enda i hela Sverige som inte beviljade föreningar coronastöd?

Min insändare innehåller fakta – ditt svar, Boel, innehåller ursäkter och bortförklaringar.

Jag önskar Assyriska lycka till och hoppas att ni löser er ekonomiska kris. Ni förtjänar att bli behandlade bättre.

/Södertäljebo

Läs även: – Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 13:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Grönt ljus: Järnvägsplanen vinner laga kraft

Ostlänken. Pressbild: Trafikverket

Pressbild: Trafikverket

Järnvägsplanen för sträckan Långsjön-Sillekorg i Trosa kommun, en del av det ambitiösa projektet Ostlänken, har nu vunnit laga kraft.

Ett betydelsefullt genombrott i utvecklingen av den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken som sträcker sig över 160 kilometer från Järna till Linköping. Nyligen meddelade regeringen sitt beslut att godkänna järnvägsplanen för sträckan mellan Långsjön och Sillekrog i Trosa kommun.

– Att järnvägsplanen vunnit laga kraft innebär att vi nu har rätt att ta mark i anspråk och utforma järnvägen i enlighet med planen. Det är en viktig milstolpe i projektet, säger Linda Abrahamsson, projektledare i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Detta beslut, som fattades den 27 mars, markerar att planen nu vunnit laga kraft, vilket effektivt möjliggör en fortsättning av förberedelsearbetena längs denna sträcka.

Ostlänken är designad för att erbjuda betydande förbättringar inom tillgänglighet, kortare restider och ökad punktlighet för tågtrafiken. Projektet förväntas även främja regional utveckling genom att underlätta arbetspendling och utöka den lokala arbetsmarknaden.

I Trosa kommun sträcker sig järnvägen över en 13 kilometer lång korridor. Som en del av detta omfattande projekt planeras även ett nytt resecentrum i Vagnhärad, vilket ska stärka områdets anslutningar och bidra till kommunens tillväxt och tillgänglighet.

– Att den första järnvägsplanen för den dubbelspåriga järnvägen Ostlänken har vunnit laga kraft är ett viktigt steg i den största satsningen på svensk järnväg i modern tid. Det är resultatet av flera års arbete där många medarbetare gjort ett fantastiskt jobb. Nu fortsätter vi att fokusera på våra resterande järnvägsplaner inom Ostlänken och hoppas att flera järnvägsplaner blir fastställda och vinner laga kraft, vilket är förutsättningsskapande för att kunna sätta spaden i marken, säger Magnus Sjöberg, programchef.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 11:06
Senast uppdaterad: 15 april 2024 11:06

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors