Företag i fokus:

400 personer ställda inför rätta i Encrochat- mål – ”Kommer att se fler”

23D4952D-FE35-4B5F-9977-D8E7F895BF23

Foto: Alex Ataseven.

Encrochat var länge en plattform för kriminella att kunna kommunicera med varandra i syfte att utöva brottslig verksamhet.

Efter att polisen lyckats knäcka kommunikationstjänsten har flera kriminella dömts till långa fängelsestraff.

I en ny sammanställning från Nyhetsbyrån Siren framgår det att cirka 400 personer har ställts inför rätta i Encrochat-mål i landets domstolar sedan mars 2020.

De allra flesta personer har lagförts i Göteborg. I Uppsala ställdes cirka 60 personer inför rätta efter ett stor mål.

I tingsrätten i Södertälje ligger antalet på fem fällande domar.

– Vi kommer att se fler domar med Encrochat. Det är ett pågående arbete och det är preskriptionen som sätter gränsen, säger Måns Biörklund, vice chefsåklagare på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet vid Åklagarmyndigheten, till Siren.

Encrochat startades 2016 och blev snabbt populär runt om i Europa, främst bland kriminella som använde särskilda Encrochat-telefoner.

Men våren 2020 lyckades polisen knäcka chatten där det visade sig att kriminella öppet diskuterade brottsplaner.

Tack var polisens arbete har det inneburit en stor förändring för rättsväsendet och fram till idag har man lyckats ställa cirka 400 personer inför rätta.

– Den stora skillnaden har varit att man har kunnat lagföra personer som inte befinner sig på brottsplatsen. De som organiserar själva narkotikasmugglingen eller beställer och samråder om mordplanerna sitter någon helt annanstans, kanske inte ens i Sverige alltid, säger Måns Biörklund till Nyhetsbyrån Siren. 

I Encrochat-målen har många dömts för narkotikabrott, som är den absolut vanligaste brottskategorin. Men även mord, mordförsök, människorov, penningtvätt, vapenbrott och allmänfarlig ödeläggelse.

Encrochat stängde ner sig själva den 13 juni 2020 när de upptäckte att polisen lyckats knäcka sig in.

Första domen där Encrochat-konversationer fanns med i bevisningen var i oktober 2020.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 juni 2022 14:10

Inkomstklyftorna växer i landet – Södertälje går mot strömmen

Södertälje

Bild: Alexander Isa.

En ny sammanställning från SCB visar att inkomstklyftorna i Sverige ökar, där tre av fyra kommuner har ökat andelen invånare som bor i hushåll med låg ekonomisk standard under åren 2015–2021. Men i Södertälje kommun är utvecklingen annorlunda.

– I Södertälje kommun bodde 18,6 procent av invånarna i hushåll med låg ekonomisk standard 2021. Det är en minskning med 1,4 procentenheter sedan 2015, säger Peter Gärdqvist, utredare på SCB.

Enligt SCB bodde 14,2 procent av Sveriges befolkning i hushåll med låg ekonomisk standard år 2021, vilket är en ökning med drygt en halv procentenhet sedan 2015. Samtidigt ökade andelen med hög ekonomisk standard till 5,7 procent under samma period.

I Södertälje är andelen personer i hushåll med hög ekonomisk standard varit relativt oförändrad mellan 2015 och 2021.

Hushållens ekonomiska standard beräknas utifrån deras totala disponibla inkomst, som på riksnivå har ökat varje år sedan mitten av 1990-talet. Men utvecklingen ser olika ut i olika kommuner. En annan måttstock för att mäta inkomstfördelning är ginikoefficienten, som visar att inkomstskillnaderna var relativt oförändrade i Södertälje kommun mellan 2015 och 2021.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 24 juni 2023 00:13

Fick missfall och vårdades akut efter lång väntetid

Sodertalje-Sjukhus Foto Alex Ataseven

Arkivbild: Alexander Isa

En gravid kvinna fick missfall efter att hon upplevde svåra smärtor och fick vänta tio timmar på operation. Nu har Södertälje sjukhus anmält sig själva till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för incidenten.

Det var den 22 december som kvinnan i vecka 15 av graviditeten anlände med ambulans till akutmottagningen i Södertälje med smärtor som visade sig vara en bukhinneinflammation.

Två dagar tidigare hade kvinnan genomgått en blindtarmsoperation på ett annat sjukhus. Sjukhuset i Södertälje beslutade att genomföra en provtagning och röntgenundersökning och övervakades i fler timmar. Cirka fyra timmar efter att kvinnan anlände till akutmottagningen skickades hon vidare till nästa sjukhus på grund av att sjukhuset i Södertälje var fullbelagt. Där fick hon vänta ytterligare sex timmar, totalt 10 timmars väntetid, innan beslut togs om en ny akut operation.

Dagen efter operationen drabbades kvinnan av ett missfall och behövde vårdas på intensivvårdsavdelningen i sex dagar.

”Patientens tillstånd var mycket allvarligt och borde ha lett till omedelbar överföring till högre vårdnivå och operation. Det kan inte uteslutas att konsekvenserna för patienten hade blivit mindre omfattande om hon kommit tidigare till operation.”, skriver Södertälje sjukhus i Lex Maria anmälan till IVO.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 juni 2023 05:00
Senast uppdaterad: 23 juni 2023 00:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors