Företag i fokus:

400 personer ställda inför rätta i Encrochat- mål – ”Kommer att se fler”

23D4952D-FE35-4B5F-9977-D8E7F895BF23

Foto: Alex Ataseven.

Encrochat var länge en plattform för kriminella att kunna kommunicera med varandra i syfte att utöva brottslig verksamhet.

Efter att polisen lyckats knäcka kommunikationstjänsten har flera kriminella dömts till långa fängelsestraff.

I en ny sammanställning från Nyhetsbyrån Siren framgår det att cirka 400 personer har ställts inför rätta i Encrochat-mål i landets domstolar sedan mars 2020.

De allra flesta personer har lagförts i Göteborg. I Uppsala ställdes cirka 60 personer inför rätta efter ett stor mål.

I tingsrätten i Södertälje ligger antalet på fem fällande domar.

– Vi kommer att se fler domar med Encrochat. Det är ett pågående arbete och det är preskriptionen som sätter gränsen, säger Måns Biörklund, vice chefsåklagare på riksenheten mot internationell och organiserad brottslighet vid Åklagarmyndigheten, till Siren.

Encrochat startades 2016 och blev snabbt populär runt om i Europa, främst bland kriminella som använde särskilda Encrochat-telefoner.

Men våren 2020 lyckades polisen knäcka chatten där det visade sig att kriminella öppet diskuterade brottsplaner.

Tack var polisens arbete har det inneburit en stor förändring för rättsväsendet och fram till idag har man lyckats ställa cirka 400 personer inför rätta.

– Den stora skillnaden har varit att man har kunnat lagföra personer som inte befinner sig på brottsplatsen. De som organiserar själva narkotikasmugglingen eller beställer och samråder om mordplanerna sitter någon helt annanstans, kanske inte ens i Sverige alltid, säger Måns Biörklund till Nyhetsbyrån Siren. 

I Encrochat-målen har många dömts för narkotikabrott, som är den absolut vanligaste brottskategorin. Men även mord, mordförsök, människorov, penningtvätt, vapenbrott och allmänfarlig ödeläggelse.

Encrochat stängde ner sig själva den 13 juni 2020 när de upptäckte att polisen lyckats knäcka sig in.

Första domen där Encrochat-konversationer fanns med i bevisningen var i oktober 2020.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 21 juni 2022 14:10

Humana vinner i domstol – ”Inte rätt att dra in tillståndet”

Johanna Humana

Johanna Rastad, VD Humanas. Pressbild

Tidigare i år återkallade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, Humana Assistans tillstånd att bedriva olika former av omsorgstjänster. Nu har Förvaltningsrätten upphävt beslutet och tillåter Humana att fortsätta sin verksamhet.

– Det är en fin och tydlig dom. Det här är viktigt för oss i Humana, men också för våra kunder och vårdtagare. Vi är inte felfria, men den sammanvägda bilden som domstolen ger är att det inte var rätt att dra in tillståndet, säger Humanas VD, Johanna Rastad, till TT.

Det var den 31 januari i år som IVO besluta att stoppa Humana efter att de ansåg att bolaget och dess företrädare bland annat inte längre uppfyllde kraven på lämplighet enligt lagstiftningen. Skälen baserades på återkrav på assistansersättning, anmälningar från kommuner och tillsynsbeslut från IVO.

Förhandlingar har hört med bolagets företrädare som presenterat omfattande material för att förklara återkrav och avvikelser i bolagets verksamhet. Förvaltningsrätten har granskat IVO:s påtalade brister och funnit att flera av dem ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar.

(Annonslänk)

– Domstolen anser att Humana i vissa fall har brustit, bland annat i sin insyn i anordnad assistans. De klarlagda bristerna är dock förhållandevis få och inte tillräckligt allvarliga för att motivera att bolaget och dess företrädare ska anses olämpliga. Domstolen bedömer också att Humana har vidtagit rimliga åtgärder för att följa IVO:s tillsynsbeslut och säkra kvalitet i verksamheten, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Enligt Förvaltningsrätten är det inte tydligt fastställt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet som helhet. Domstolens beslut om att upphävt IVO:s innebär att Humana får fortsätta sin verksamhet som vanligt.

Humana-aktie rusade på börsen i samband med onsdagens beslut. När börshandeln stängde hade aktien rusat hela 47,7 procent.

IVO har tre veckor på sig att överklaga beslutet. Om de beviljas prövningstillstånd kommer processen att fortsätta i kammarrätten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 09:48

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors