Företag i fokus:

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

F4DD9262-1033-4D92-8087-E28D5A05D8DE

Foto: Creative Commons / Pixnio / Cc.

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

I rapporten ”Två år med Corona” redogör Riksidrottsförbundet för hur antalet träningar, tävlingar, matcher och turneringar minskat dramatiskt under pandemin.

Effekten som rapporten bland annat poängterar är att ”De sociala sammanhangen som vanligtvis sker innan och efter träningar och matcher/ tävlingar, men som har uteblivit på grund av restriktionerna har påverkat engagemanget”.

”Stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar”

Mer än hälften av idrottsföreningarna är bekymrade över sin framtid och inte minst på grund av stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar.

Rapporten varnar även för farhågor gällande förlusten av ideella ledare, förtroendevalda och funktionärer.

Moderaterna vill att frågan om folkhälsan tas på allvar i Södertälje kommun och att det snarast sker de nödvändiga åtgärder som krävs för att den lokala idrotten ska kunna återstarta och återrekrytera deltagare.

Vi vet inte vad konsekvenserna av pandemins efterdyningar kommer leda till på vare sig kort- eller lång sikt och vilka negativa effekter för segregationen vi riskerar genom att inte agera?

Den negativa utvecklingen skapar oro och rapporten ger en tankeställare.

”Förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje”

Därför lämnade vi ett nämndinitiativ till Kultur- och fritidsnämnden att ta fram en lista med förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje kommun i syfte att inspirera till idrott och värna folkhälsan samt att man ser över vilka stöd den lokala idrotten kan behöva framöver. Vårt initiativ röstades ned 25 maj av majoriteten samt Vänsterpartiet.

Genom vårt förslag på åtgärder hade vi kunnat skapa en värdefull dialog och genom samverkan ta till de adekvata åtgärder som det skulle behövas för att skapa en förhöjd kvalitet av folkhälsans kärna. Samt sända ut en signal till såväl idrottsföreningar- som invånare att kommunen tar dessa frågor på alvar.

I år är det val och det kommer då visas vilka partier som har kraften att göra de åtgärder som krävs för att skapa en rustad kommun efter pandemin.

Kultur- och fritidsnämnden röstade emot Moderaternas nämndinitiativ men Moderaternas budskap kvarstår;

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

Saad Said (M), Kultur- och fritidsnämnden, 2:e vice ordförande

Joakim Lindberg (M), Ersättare

Charles Mattocks (M), Ersättare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Yassar Bisse bjuder behövande på mat under midsommar

IMG_2148

Foto: Alexander Isa

Trots att han var nära att sälja sin verksamhet, har Yassar Bisse bestämt sig för att fortsätta satsa på företaget som han framgångsrikt drivit i cirka fem år. Som ett sätt att ge tillbaka till samhället, har han nu beslutat att bjuda behövande på mat under kommande midsommar.

– På midsommarafton den 23 juni mellan klockan 13:00 och 14:00 bjuder vi på Lion Bar de första 50 gästerna till en gratis midsommarlunch, säger Yasar Bisse till Telgenytt.

Enligt Bisse finns det många behövande människor i Södertälje som vanligtvis inte syns.

Med sitt initiativ att bjuda 50 första gästerna på mat under midsommar vill Yassar Bisse ge en hjälpande hand och erbjuda en stunds njutning för dem som annars kanske inte har möjlighet till en festlig måltid.

– Det är ett sätt att ge tillbaka till samhälle, säger han.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 december 2023 00:17

Gängkriminell dömd för hot mot vittne i rättegång

tingsrätt

Arkivbild: Alexander Isa.

En gängkriminell hotade ett vittne i en rättegång i tingsrättens lokaler i Södertälje. Nu har hovrätten fastställt mannens dom som överklagades till fängelse i två månader.

Efter att ha vittnat i en rättegång i september 2021, där hans bror var offer för ett rån, lämnade mannen rättssalen och satte sig på en bänk bredvid sin far, som också skulle ge sitt vittnesmål.

Enligt uppgifter följde den åtalade mannen målsäganden ut från rättegångssalen och hotade honom med hotfulla kommentarer. Vittnet bekräftade hotet i tidiga polisförhör och även en socialsekreterare som var närvarande under rättegången bevittnade stämningen utanför rättssalen. Bland annat ska mannen ha sagt ”Du bor i Saltskog, samma område som jag bor i, vänta så ska du få se” och ”Vi bor på
samma område och du kommer inte komma undan
”.

Tingsrätten bedömde hotet som allvarligt och den åtalade mannen dömdes för övergrepp i rättssak. På grund av hans brottsliga bakgrund och bedömningen att frivårdsstraff inte var lämpligt för honom, fick han två månaders fängelse och förverkade två månader av sin villkorliga frigivning. Hovrätten har nu fastställt domen efter överklagande.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2023 14:51
Senast uppdaterad: 19 juni 2023 15:08

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors