Företag i fokus:

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

F4DD9262-1033-4D92-8087-E28D5A05D8DE

Foto: Creative Commons / Pixnio / Cc.

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

I rapporten ”Två år med Corona” redogör Riksidrottsförbundet för hur antalet träningar, tävlingar, matcher och turneringar minskat dramatiskt under pandemin.

Effekten som rapporten bland annat poängterar är att ”De sociala sammanhangen som vanligtvis sker innan och efter träningar och matcher/ tävlingar, men som har uteblivit på grund av restriktionerna har påverkat engagemanget”.

”Stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar”

Mer än hälften av idrottsföreningarna är bekymrade över sin framtid och inte minst på grund av stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar.

Rapporten varnar även för farhågor gällande förlusten av ideella ledare, förtroendevalda och funktionärer.

Moderaterna vill att frågan om folkhälsan tas på allvar i Södertälje kommun och att det snarast sker de nödvändiga åtgärder som krävs för att den lokala idrotten ska kunna återstarta och återrekrytera deltagare.

Vi vet inte vad konsekvenserna av pandemins efterdyningar kommer leda till på vare sig kort- eller lång sikt och vilka negativa effekter för segregationen vi riskerar genom att inte agera?

Den negativa utvecklingen skapar oro och rapporten ger en tankeställare.

”Förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje”

Därför lämnade vi ett nämndinitiativ till Kultur- och fritidsnämnden att ta fram en lista med förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje kommun i syfte att inspirera till idrott och värna folkhälsan samt att man ser över vilka stöd den lokala idrotten kan behöva framöver. Vårt initiativ röstades ned 25 maj av majoriteten samt Vänsterpartiet.

Genom vårt förslag på åtgärder hade vi kunnat skapa en värdefull dialog och genom samverkan ta till de adekvata åtgärder som det skulle behövas för att skapa en förhöjd kvalitet av folkhälsans kärna. Samt sända ut en signal till såväl idrottsföreningar- som invånare att kommunen tar dessa frågor på alvar.

I år är det val och det kommer då visas vilka partier som har kraften att göra de åtgärder som krävs för att skapa en rustad kommun efter pandemin.

Kultur- och fritidsnämnden röstade emot Moderaternas nämndinitiativ men Moderaternas budskap kvarstår;

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

Saad Said (M), Kultur- och fritidsnämnden, 2:e vice ordförande

Joakim Lindberg (M), Ersättare

Charles Mattocks (M), Ersättare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Humana vinner i domstol – ”Inte rätt att dra in tillståndet”

Johanna Humana

Johanna Rastad, VD Humanas. Pressbild

Tidigare i år återkallade Inspektionen för vård och omsorg, IVO, Humana Assistans tillstånd att bedriva olika former av omsorgstjänster. Nu har Förvaltningsrätten upphävt beslutet och tillåter Humana att fortsätta sin verksamhet.

– Det är en fin och tydlig dom. Det här är viktigt för oss i Humana, men också för våra kunder och vårdtagare. Vi är inte felfria, men den sammanvägda bilden som domstolen ger är att det inte var rätt att dra in tillståndet, säger Humanas VD, Johanna Rastad, till TT.

Det var den 31 januari i år som IVO besluta att stoppa Humana efter att de ansåg att bolaget och dess företrädare bland annat inte längre uppfyllde kraven på lämplighet enligt lagstiftningen. Skälen baserades på återkrav på assistansersättning, anmälningar från kommuner och tillsynsbeslut från IVO.

Förhandlingar har hört med bolagets företrädare som presenterat omfattande material för att förklara återkrav och avvikelser i bolagets verksamhet. Förvaltningsrätten har granskat IVO:s påtalade brister och funnit att flera av dem ligger långt tillbaka i tiden, inte är tillräckligt utredda och att det funnits rimliga förklaringar och tolkningar.

(Annonslänk)

– Domstolen anser att Humana i vissa fall har brustit, bland annat i sin insyn i anordnad assistans. De klarlagda bristerna är dock förhållandevis få och inte tillräckligt allvarliga för att motivera att bolaget och dess företrädare ska anses olämpliga. Domstolen bedömer också att Humana har vidtagit rimliga åtgärder för att följa IVO:s tillsynsbeslut och säkra kvalitet i verksamheten, säger lagmannen Eva-Lotta Hedin i ett pressmeddelande.

Enligt Förvaltningsrätten är det inte tydligt fastställt att bolaget och dess företrädare inte längre uppfyller kraven på lämplighet som helhet. Domstolens beslut om att upphävt IVO:s innebär att Humana får fortsätta sin verksamhet som vanligt.

Humana-aktie rusade på börsen i samband med onsdagens beslut. När börshandeln stängde hade aktien rusat hela 47,7 procent.

IVO har tre veckor på sig att överklaga beslutet. Om de beviljas prövningstillstånd kommer processen att fortsätta i kammarrätten.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 juni 2023 09:48

Sportchef åtalas – Misstänkts för att ha drivit spelklubb

Polis

FOTO: Polisens förundersökning

En sportchef i en svensk elitförening i fotboll har åtalats misstänkt för att ha drivit en spelklubb. Polisutredningen visar att han spelat för miljonbelopp hos olika spelbolag, rapporter DN som var först om att rapportera om åtalet.

Det var i samband med en razzia i november 2020 som polisen avslöjade en lokal i centrala Stockholm där pokerspel pågick och där hundratusentals kronor i kontanter samt spelutrustning beslagtogs.

En man i 40-årsåldern misstänkts för att hyra lokalen och är sportchef i en fotbollsklubb åtals nu för olovlig spelverksamhet. Han ska enligt LT vara hemmahörande i Södertälje.

– Jag har inte ägt eller hyrt någon lokal eller drivit något. Jag har absolut spelat mycket poker, men det finns inget olagligt med det. Normalt sett hade jag spelat på Casino Cosmopol. Men det här var under corona och det var stängt. Så vi var några kompisar som spelade ihop när vi inte kunde spela på casinot, konstigare än så är det egentligen inte, säger den åtalade 40-åringen till Lt.

Bild tagen under polisens razzia av kassaskåpet på den berörda spelklubben. FOTO: Polisens förundersökning

Enligt polisutredningen har han tagit emot nästan 4,4 miljoner kronor från privatpersoner och gjort insättningar på nära 1,4 miljoner kronor hos spelbolag under 2020 och 2021. Textmeddelanden i hans mobiltelefon indikerar också att han rört sig med stora summor pengar genom spelaktiviteter.

Spelinspektionen har bekräftat att ingen licensierad speloperatör är associerad med den aktuella spelplatsen. Fotbollsförbundet har inte inlett någon egen utredning mot sportchefen eller klubben, detta då det misstänkta brottet begåtts av honom som privatperson.

Enligt DN avvaktar föreningen rättegången innan de vidtar eventuella åtgärder.

– Vi tar avstånd från all form av brottslighet, men han förnekar brott och vi måste tro på det han säger, sägertr klubbens ordförande till DN.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 21 juni 2023 16:50
Senast uppdaterad: 21 november 2023 12:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors