Företag i fokus:

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

F4DD9262-1033-4D92-8087-E28D5A05D8DE

Foto: Creative Commons / Pixnio / Cc.

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

I rapporten ”Två år med Corona” redogör Riksidrottsförbundet för hur antalet träningar, tävlingar, matcher och turneringar minskat dramatiskt under pandemin.

Effekten som rapporten bland annat poängterar är att ”De sociala sammanhangen som vanligtvis sker innan och efter träningar och matcher/ tävlingar, men som har uteblivit på grund av restriktionerna har påverkat engagemanget”.

”Stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar”

Mer än hälften av idrottsföreningarna är bekymrade över sin framtid och inte minst på grund av stora tapp av aktiva medlemmar, i synnerhet tonåringar.

Rapporten varnar även för farhågor gällande förlusten av ideella ledare, förtroendevalda och funktionärer.

Moderaterna vill att frågan om folkhälsan tas på allvar i Södertälje kommun och att det snarast sker de nödvändiga åtgärder som krävs för att den lokala idrotten ska kunna återstarta och återrekrytera deltagare.

Vi vet inte vad konsekvenserna av pandemins efterdyningar kommer leda till på vare sig kort- eller lång sikt och vilka negativa effekter för segregationen vi riskerar genom att inte agera?

Den negativa utvecklingen skapar oro och rapporten ger en tankeställare.

”Förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje”

Därför lämnade vi ett nämndinitiativ till Kultur- och fritidsnämnden att ta fram en lista med förslag på större idrottsevenemang som skulle kunna förläggas i Södertälje kommun i syfte att inspirera till idrott och värna folkhälsan samt att man ser över vilka stöd den lokala idrotten kan behöva framöver. Vårt initiativ röstades ned 25 maj av majoriteten samt Vänsterpartiet.

Genom vårt förslag på åtgärder hade vi kunnat skapa en värdefull dialog och genom samverkan ta till de adekvata åtgärder som det skulle behövas för att skapa en förhöjd kvalitet av folkhälsans kärna. Samt sända ut en signal till såväl idrottsföreningar- som invånare att kommunen tar dessa frågor på alvar.

I år är det val och det kommer då visas vilka partier som har kraften att göra de åtgärder som krävs för att skapa en rustad kommun efter pandemin.

Kultur- och fritidsnämnden röstade emot Moderaternas nämndinitiativ men Moderaternas budskap kvarstår;

Idrotten behöver stöttning och Södertäljeborna förtjänar Sveriges bästa idrotts- och hälsoförutsättningar!

Saad Said (M), Kultur- och fritidsnämnden, 2:e vice ordförande

Joakim Lindberg (M), Ersättare

Charles Mattocks (M), Ersättare

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 juni 2022 00:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Larm om storbråk – Polisen: ”Vi är på plats”

Polis

Arkivbild.

Strax efter lunch på fredagen larmades polisen till Brunnsäng angående ett bråk mellan ett flertal personer. Enligt uppgifter till Telgenytt ska minst en person ha blivit slagen.

Det var vid 14-tiden som polisen tillkallades till Brunnsängs centrum efter samtal om bråk mellan flera personer, varpå flera polisenheter ryckte ut till platsen.

– Vi fick samtal om att det var stökigt på platsen. Det ska ha varit verbalt tjaffs. Vi är fortfarande kvar på platsen för att utreda ärendet, säger polisens presstalesperson Per Fahlström till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt rör dig sig om ett bråk där en medelålders man skallat en ung kille – två gånger.

– Andra gången han skallade honom var när polisen såg det, säger ett ögonvittne till Telgenytt.

Dock har uppgifterna i nuläget inte bekräftats av polisen, och det är ännu oklart vad som har föranlett bråket.

– Jag har ingen information om att någon person har skadats, me för att ta reda på vad som har hänt, säger Fahlström.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 13:48
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 13:48

Kommunanställda varnas för misskötsel

Sodertalje-kommun-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Tre kommunanställda, som arbetar på olika enheter, har fått varningar efter att ha misskött sina arbetsuppgifter. Detta enligt kommunens nyligen offentliggjorda beslut.

En av de kommunanställda, som arbetar inom förskoleområdet, har trots tidigare skriftliga varningar fortsatt att komma sent till arbetet vid minst fyra tillfällen. Dessutom har personen upprepade gånger använt sin privata telefon för privata ärenden under den pedagogiska verksamheten, vilket är emot reglerna.

Enligt beslutet har personens sena ankomsterna har lett till att verksamheten haft en lägre bemanning än planerat, vilket har ökade arbetsbelastningen för kollegorna och medfört en ökad risk för barnens säkerhet och trygghet. Vid ett tillfälle i maj upptäcktes personen sovandes på arbetstid och vaknade först när en kollega sökte efter personen, vilket var 35 minuter efter att rasten hade slutat.

Även två andra kommunanställda varnas. Den ena personen har vid ett tillfälle hanterat mobilen under körning, medan den andra personen har använt kommunens tjänstebil för privata ärenden under arbetstid och har varit frånvarande utan tillstånd vid två tillfällen.

Samtliga tre anställda tilldelas skriftliga varningar och informeras om att upprepade överträdelser kan leda till uppsägning av deras anställningar.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 juni 2023 10:40
Senast uppdaterad: 16 juni 2023 10:40

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors