Företag i fokus:

Pådraget vid polisstationen – Handgranat och sprängdeg utanför polismans kontor

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild: Alex Ataseven.

Måndag den 23 maj spärrades ett stort område av runt polisstationen efter ett fynd som innehöll en handgranat och sprängdeg.

Nu anmäler en polisanställd händelse till Arbetsmiljöverket efter att fyndet lämnats utanför dennes kontor.

Det var vid lunchtid den 23 maj som en polispatrull gjorde ett fynd i en källare i Södertälje. Kort efter fyndet spärrades ett stort område av i centrala Södertälje runt om polishuset dit föremålet förts.

Vad föremålet innehöll ville polisen inte uttala sig om

– De kom med ett föremål som vi inte kunde utesluta var farlig. Vi satte avspärrningarna vid i samband med att vi skulle arbeta med föremålet, berättade polisen till Telgenytt.

Men nu framkommer det uppgifter om innehållet efter att polisen själva anmält händelsen till Arbetsmiljöverket som ett tillbud.

Fyndet, misstänkt skarp handgranat och sprängdeg, togs med till polisstationen där den lämnades i en polisbil som parkerades utanför en anställds kontor.

”Jag satt vid min arbetsplats när jag efter en stund får veta att polisbilen, som stod parkerad precis utanför mitt fönster, innehöll en misstänkt skarp handgranat och sprängdeg. Granaten och sprängdegen hade legat där cirka 1 timme innan det uppmärksammades.”, skriver en anställd på Polismyndigheten.

”När det uppmärksammades att det var en skarp handgranat och sprängdeg, spärrades parkeringen och den del av byggnaden av.”, skrivs det i anmälan till Arbetsmiljöverket.

Kort därefter tillkallades bombskyddsgruppen som hanterade handgranaten och sprängdegen.

Stor insats efter misstänkt bombfynd vid polishuset – Stora avspärrningar

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 juni 2022 11:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2022 22:12

Larm om brand i centrala i Södertälje 

61224826-DA47-4C48-9B2A-28117B387147

Foto: Alexander Isa

Strax efter lunch inkom det rapporter till SOS Alarm om en brand i en byggnad i centrala Södertälje. Flera räddningsenheter skickades till platsen.

– Enligt den som ringde in ska det ha varit rökutveckling från bostaden, men när vi kommer fram ser vi inte någon rökutveckling, säger räddningstjänsten vakthavande befäl till Telgenytt.

Larmet kom in vid 14:30 och enligt de första rapporterna från SOS Alarm inträffade branden i en bostad på Astrabacken. Men larmet ska ha kommit från en byggnad, och ska enligt uppgifter till Telgenytt inte användas som en bostad.

För närvarande befinner sig rökdykare på platsen, och enligt Telgenytts reporter har det observerats lätt rökutveckling från byggnaden. Inga personskador har dock rapporterats i samband med branden i centrala Södertälje.

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 25 september 2023 13:05

KLART: Han blir Syrisk-ortodoxa kyrkans nya biskop

Tommy

Patriarken på besök i februari när tidigare biskopen klev av. Foto: Tommy Hanna.

I februari valde ärkebiskopen Abdulahad Shabo att avsäga sig sin tjänst efter 35 års trogen tjänst för att gå i pension. Sedan dess har man sökt efter en ny biskop, och det meddelades på söndagen att man nu har funnit en efterträdare, rapporterar SVT.

Ärkebiskopen Abdulahad Gallo Shabo ledde ärkestiftet för den Syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, med S:t Jacobs katedral i Hovsjö som dess huvudsakliga plats. I samband med hans avgång och valet av en ny efterträdare besökte patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II från Damaskus, Syrien Södertälje.

– Jag är oerhört glad att vara här idag och ser fram emot att tillsammans med er välja en ny ärkebiskop, sade Patriark Ignatius Aphrem II, till åhörarna i S:t Jacob under besöket i februari.

På söndagen tillkännagavs det, cirka sju månader efter Abdulahad Shabos avgång, att en ny biskop har blivit vald. Det blir Youhanon Lahdo, som är i fyrtioårsåldern och har tidigare erfarenhet som munk i en av de syrisk-ortodoxa kyrkorna i Norrköping, enligt SVT.

– Vi förväntar oss att den nya biskopen tar tag i en hel del viktiga frågor som rör kyrkan, framför all vikten av att kyrkan engagerar ungdomar, säger Besim Aho, ordförande i S:t Jacobs församlingen i Södertälje, till SVT.

Läs även: – BILDEXTRA: Patriarken på besök när biskopen kliver av

Patriarken Mor Patriark Ignatius Aphrem II och tidigare ärkebiskopen Abdulahad Shabo.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 24 september 2023 22:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors