Företag i fokus:

Hotellet på Torekällberget – Djuren försvinner inte!  

2A346F1E-9E7B-45F9-970E-1180C52A88DD

Illustration/Foto: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg / Alex Ataseven.

Vi måste hålla oss till fakta, just nu sprids det lögner om att djuren skall försvinna på Torekällberget på grund av hotellet – Det är en lögn!

Inte ett djur skall försvinna, om djuren stod ut med en nattklubb i 10 års tid så lär de inte dö av att någon plingar i receptionsklockan! 
Så NEJ, inga djur skall jagas bort!  

Sedan är jag innerligt trött på att höra av ”VI” skall bygga ett värdshus. Vilka är vi? 

Menar folk på fullt allvar att kommunen med skattepengar skall gå in och bygga värdshus som sedan skall drivas med förlust?

Det värdshuset som låg där gick så dåligt att det inte byggdes upp igen efter det brann ned, det var ingen som ville köpa det innan det brann och de är ingen som vill driva ett företag som går med förlust heller, därför återuppbyggdes inte värdshuset.

Sedan säger några att det blir så dyrt med ett hotellbygge och vem skall någonsin bo där?

Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Det är inte skattebetalarna som betalar bygget! – Det är inte ”VI” som skall bygga!

”Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden”

Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden, så om nu ingen kommer att bo på hotellet så är det inte skattebetalarnas förlust som i så många andra dåliga affärersom gjorts.

En sak som många glömmer, vi äger inte marken!

Så vi kan inte bygga ett värdshus även om vi skulle vilja göra något så dumt för våra pengar, så även om vi fick köpa tillbaka tomten för dyra pengar så är det inte något värdshus som kommer att byggas i det scenariot. 

Om man fick önska fritt så skulle det ju kunna anläggas en lekpark på tomten om kommunen ägde marken, men nu är det inte vår mark.

Och fakta är att det varit en grusgrop där i snart 5 år och om ni tänker efter så får ni ju faktiskt det som många efterlyser. Ägaren av marken planerar nu att bygga det efterlängtade värdshuset med café.

Det enda kruxet är att han lagt hotellrum ovanpå för att möjligen få det lönsamt, vi får väl se om det går runt eller inte för entreprenören.

”En sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas”

Men en sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas av att vi tar en fika i det nya värdshuset när det väl är klart. 

Och till er som är arga på oss politikers för att vi tillåter företag att bygga på sin mark så är det ju så detaljplanen ser ut, och att gå emot den för att göra nejsägarna glada vore verkligen populistiskt anser jag.

Något som vi ofta just blir anklagade för att vara, men vi är som vi heter – Realister! 

Och just nu är det så att alla partierna utom två kommer att följa detaljplanen och inte säga nej till det planerade värdshuset med hotellrum på. Faktum är att det endast är ett parti som säger rakt ut nej till etableringen i sin helhet oavsett skönhets tips på utformningen. 

Så till er som blir besvikna på mig vill jag säga; – Jag är ledsen, men jag tror faktiskt på fullt allvar att det kommer att gynna Torekällbergets verksamhet och även djuren om det blir fler aktiviteter och besökare på berget så även dess ekonomi får ett lyft.

Med ödmjuka hälsningar,

Joakim Granberg 
Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2022 11:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

16-årig pojke dog – LSS-boendet utreddes av polis

polis

Arkivbild: Shamash Oyal

En 16-årig pojke på ett boende enligt LSS i Solberga by, Järna, avled efter att ha fallit från en buss. Polisen har utrett händelsen och meddelar nu att ärendet har lagts ned.

Den tragiska olyckan inträffade under en utflykt den 1 augusti vid väg 57 mot Mölnbo. Under färden upptäckte en medarbetare att en elev hade knäppt upp sitt bälte och bytt plats i bussen. För att kontrollera situationen valde medarbetaren att svänga av vägen för att stanna och saktade ner. Plötsligt hördes ljudet av dörren i mittsektionen som öppnades. Vid en uppskattad körhastighet på cirka 15 km/t föll en 16-årig pojke ut ur bussen och skadades allvarligt.

112 tillkallades och pojken fördes med ambulanshelikopter till sjukhus, men trots livräddande insatser avled pojken senare på sjukhuset.

I samband med olyckan inledde polisen en utredning kring pojkens dödsfall, där misstanken enligt uppgifter till Telgenytt var vållande till annans död. Nu meddelar de att de har utrett händelsen och beslutat att lägga ner ärendet.

– Utredningen visade att det inte begåtts något brott, utan händelsen är en tragisk olycka, säger kommunpolisen, Ann-Kristin Gunnarsson, till Telgenytt.

Vidtagit omedelbara åtgärder.
Efter incidenten har LSS-boendet beslutat att inte tillåta buss- eller biltransporter med barn innan fordonen genomgår en säkerhetskontroll av dörrar och lås.

– Vi utreder och vidtar alla nödvändiga åtgärder för att detta inte ska kunna ske igen. Det är ju något tragisk, fruktansvärt som har inträffat, säger verksamhetschefen Johan Strömgren till Nyhetsbyrån Siren.

Läs även: – Dödsolycka på LSS-boende i Järna – Barn föll ur buss

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 14:56
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 14:56

Kvinna med brandsläckare ingrep mot koranbrännaren

54E1AA01-ADD0-4FAE-B2ED-A24109F2AEA3

Foto: Creative Commons / Foto: Streetphotobysd / Pexels

Salwan Momika från Järna har återigen bränt en koran under en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad. Denna gång stormades sammankomsten av en kvinna med en brandsläckare.

Salwan Momika brände återigen en koran vid en tillståndsgiven sammankomst utanför Irans ambassad på Lidingö. Då stormade en kvinna och använde en brandsläckare för att släcka den brinnande koranen.

Kvinnan stoppades och omhändertogs snabbt av polis, och evenemanget fortsatte som planerat.

Koranbränningarna har lett till diplomatisk kris, hot från terrorgruppen al-Qaida och en försämrad säkerhetssituation för Sverige. Under torsdagen höjde Sverige terrorhotnivån från nivå 3 till 4. Sverige höjer terrorhotnivån från nivå 3 till 4, meddelar Säpochefen under en presskonferens. Orsaken uppges vara händelser som koranbränningar.

– Vi har gått från att betraktas från ett legitimt mål till ett prioriterat mål, sade Charlotte von Essen, chef för Säkerhetspolisen under gårdagens pressträff.

Läs även: – Britter avråds från att besöka Sverige – Varnar för terrordåd

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 11:54
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 11:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors