Företag i fokus:

Hotellet på Torekällberget – Djuren försvinner inte!  

2A346F1E-9E7B-45F9-970E-1180C52A88DD

Illustration/Foto: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg / Alex Ataseven.

Vi måste hålla oss till fakta, just nu sprids det lögner om att djuren skall försvinna på Torekällberget på grund av hotellet – Det är en lögn!

Inte ett djur skall försvinna, om djuren stod ut med en nattklubb i 10 års tid så lär de inte dö av att någon plingar i receptionsklockan! 
Så NEJ, inga djur skall jagas bort!  

Sedan är jag innerligt trött på att höra av ”VI” skall bygga ett värdshus. Vilka är vi? 

Menar folk på fullt allvar att kommunen med skattepengar skall gå in och bygga värdshus som sedan skall drivas med förlust?

Det värdshuset som låg där gick så dåligt att det inte byggdes upp igen efter det brann ned, det var ingen som ville köpa det innan det brann och de är ingen som vill driva ett företag som går med förlust heller, därför återuppbyggdes inte värdshuset.

Sedan säger några att det blir så dyrt med ett hotellbygge och vem skall någonsin bo där?

Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Det är inte skattebetalarna som betalar bygget! – Det är inte ”VI” som skall bygga!

”Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden”

Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden, så om nu ingen kommer att bo på hotellet så är det inte skattebetalarnas förlust som i så många andra dåliga affärersom gjorts.

En sak som många glömmer, vi äger inte marken!

Så vi kan inte bygga ett värdshus även om vi skulle vilja göra något så dumt för våra pengar, så även om vi fick köpa tillbaka tomten för dyra pengar så är det inte något värdshus som kommer att byggas i det scenariot. 

Om man fick önska fritt så skulle det ju kunna anläggas en lekpark på tomten om kommunen ägde marken, men nu är det inte vår mark.

Och fakta är att det varit en grusgrop där i snart 5 år och om ni tänker efter så får ni ju faktiskt det som många efterlyser. Ägaren av marken planerar nu att bygga det efterlängtade värdshuset med café.

Det enda kruxet är att han lagt hotellrum ovanpå för att möjligen få det lönsamt, vi får väl se om det går runt eller inte för entreprenören.

”En sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas”

Men en sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas av att vi tar en fika i det nya värdshuset när det väl är klart. 

Och till er som är arga på oss politikers för att vi tillåter företag att bygga på sin mark så är det ju så detaljplanen ser ut, och att gå emot den för att göra nejsägarna glada vore verkligen populistiskt anser jag.

Något som vi ofta just blir anklagade för att vara, men vi är som vi heter – Realister! 

Och just nu är det så att alla partierna utom två kommer att följa detaljplanen och inte säga nej till det planerade värdshuset med hotellrum på. Faktum är att det endast är ett parti som säger rakt ut nej till etableringen i sin helhet oavsett skönhets tips på utformningen. 

Så till er som blir besvikna på mig vill jag säga; – Jag är ledsen, men jag tror faktiskt på fullt allvar att det kommer att gynna Torekällbergets verksamhet och även djuren om det blir fler aktiviteter och besökare på berget så även dess ekonomi får ett lyft.

Med ödmjuka hälsningar,

Joakim Granberg 
Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2022 11:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Lärare i Södertälje prisades för framstående prestationer

B0A52AF5-1305-4395-9612-5C09053DAD36

Foto: Södertälje kommun

Under gårdagen, den 17 augusti, hedrade Utbildningsnämnden lärare i Södertälje genom att tilldela dem utmärkelser för deras betydande bidrag till undervisningen och skolans uppdrag.

Utmärkelsen tilldelas de som har uppnått en tydlig förbättring av undervisningens kvalitet och som har haft en positiv inverkan på elevernas resultat. Utöver detta delar Utbildningsnämnden ut olika utmärkelser under 2023. Dock var torsdagen särskilt minnesvärd då utmärkelserna för årets lärare, årets arbetslag, årets elevhälsoteam och årets elevhälsomedarbetare tilldelades.

Händelsen ägde rum under KUL-dagen (kompetensutvecklingsdag) för grundskolans lärare och KU-dagen (kompetensutvecklingsdag) för gymnasieskolan lärare.

Paulus Lasso och Anna Holmberg, årets lärare. Foto: Södertälje kommun.

”Paulus har på ett utomordentligt sätt utvecklat undervisningen. Hans goda ledarskap och pedagogiska förmåga lyser igenom. Paulus har en god förankring i pedagogisk och didaktisk teori, och omsätter detta i praktik. Han har höga förväntningar på sina elever och erbjuder eleverna fantastisk och relevant stöttning för att alla ska lyckas och lära sig. I Paulus klassrum möter man en tydlig och varierad undervisning med en lärmiljö som är lustfylld och samtidigt meningsfull. Man möter en lärare som med kärlek och respekt arbetar för alla elevers rätt till kunskap och utveckling.”

”Anna har visat goda kunskaper i att anpassa undervisningen utifrån alla elevers förutsättningar. Genom god struktur i undervisningen når eleverna goda resultat. Hennes undervisning utmanar eleverna till att prestera sitt absolut bästa och varje elev får möjlighet att utvecklas. Anna är mycket mån om att skapa goda relationer med elever och vårdnadshavare.”, skriver kommunen i motiveringen.

Ronna grundskola arbetslag åk 1. Årets arbetslag inom grundskola Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

Arbetslaget för årskurs 1 har under året arbetat fokuserat på att se och följa varje enskild elevs utveckling och måluppfyllelse. De har arbetat med att öka kvalitén i undervisningen för att på så sätt höja resultaten. De har ett stort engagemang och en stor nyfikenhet på nya spår och idéer för att uppnå det. Deras positiva anda smittar av sig på alla.
Arbetslagets insats har inte bara lett till högre måluppfyllelse för eleverna utan en fin gemenskap med en Vi-känsla hos eleverna.

Igelsta grundskola arbetslag 9. Årets arbetslag inom grundskola. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Arbetslaget i årskurs 9 har under det här läsåret haft modet att vända blicken inåt och ställa sig de obekväma frågorna kring sitt ledarskap och sin undervisning. Genom forskning, kollegialt lärande och prestigelösa diskussioner kring planering, undervisning och bedömning har våra lärare lyckats höja kvalitén i undervisning på Igelsta grundskolas högstadium på ett föredömligt sätt. Det har lett till att niornas meritvärde och behörighet till gymnasiet har ökat avsevärt. Genom engagemang, motivation och en stark vilja till förändring och utveckling har våra lärare visat och bevisat att man kan skapa de bästa förutsättningarna för att våra elever ska lyckas.”

Utmärkelsen årets elevhälsoteam på gymnasieskolan. Täljegymnasiet arbetslag IA. Foto: Södertälje kommun.

Motivering:

”Tack vare mentorernas arbete har Tälje IA förbättrat relationerna med elever och deras vårdnadshavare samt utvecklat en trygg och ordnad miljö för varje enskild elev. Behov av stöd uppmärksammas snabbt och eleverna kopplas till rätt elevhälsopersonal utifrån behov. På så vis får eleverna det dagliga stöd de behöver för att gå vidare i sin utveckling mot sina individuella mål.”

Utmärkelsen delades även ut till Helena Rosén på Torekällgymnasiet för att hedra henne som årets elevhälsomedarbetare på gymnasieskolan. Hon var hon dock inte närvarande för att ta emot priset.

”Helenas arbete har bland annat resulterat i att skolans nya café nu har en hälsofrämjande profil samt att eleverna har möjlighet att delta i hälsofrämjande rastaktiviteter som fotboll och pingis. Helena har tillsammans med andra arbetat intensivt med främjande och åtgärdande arbete kring diskriminering och kränkningar och hon är en mycket god förebild för eleverna som alltid bemöts av värme och respekt. Hon är en starkt bidragande orsak till att så många av våra elever uttrycker att de är trygga på skolan.”, skriver kommunen i motivering.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 10:44
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 10:44

Misstänkt sexuellt övergrepp på barn på HVB-hem i Järna

balance-6157258_1280

Foto: Pixabay

Ett barn på ett HVB-hem i Järna misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av ett annat barn på hemmet. Detta har bekräftats efter att boendets biträdande föreståndare vänt sig till IVO, Inspektionen för vård och omsorg.

Enligt information till IVO har händelsen ägt rum på ett antroposofiskt HVB-hem, där ett barn misstänks ha blivit utsatt för en sexuell handling av en annan minderårig på boendet.

En ansvarig person på hemmet har kontaktat IVO:s upplysningstjänst och undrade om händelsen bör lex Sarah-anmälas, eftersom olika versioner av händelsen har framförts av barnen.Enligt de rapporterade uppgifterna har hemmet redan polisanmält händelsen till de rättsliga myndigheterna.

Kritik riktats mot verksamheten tidigare.
I fjol påpekade IVO brister i utredning av allvarliga händelser och säkerhetsgarantier för barnen på hemmet, enligt gällande föreskrifter och lex Sarah-bestämmelser.

Bland annat hade två barn, enligt information till IVO, lämnat hemmet utan att personalen var medveten om det vid tre tillfällen under 2022. Vid dessa tillfällen ansåg polisen att boendet inte hade tillräcklig personalstyrka och att de berörda pojkarna inte verkade må helt bra.

Vid ett annat tillfälle riktade Skolinspektionen skarp kritik mot koncernen på grund av brister i tre skolor i Järna förra året. Bland annat lyftes brister fram i hanteringen av kränkande behandling, otillräcklig undervisningstid för eleverna samt avsaknaden av möjlighet att använda digitala hjälpmedel och teknik i undervisningen.

Eleverna separerade
I samband med det misstänkta sexuella övergreppet på barnet har HVB-hemmet som åtgärd separerat barnen. Ett av dem har flyttats till en annan boendeenhet för att undvika att eleverna möts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 08:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors