Företag i fokus:

Hotellet på Torekällberget – Djuren försvinner inte!  

2A346F1E-9E7B-45F9-970E-1180C52A88DD

Illustration/Foto: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg / Alex Ataseven.

Vi måste hålla oss till fakta, just nu sprids det lögner om att djuren skall försvinna på Torekällberget på grund av hotellet – Det är en lögn!

Inte ett djur skall försvinna, om djuren stod ut med en nattklubb i 10 års tid så lär de inte dö av att någon plingar i receptionsklockan! 
Så NEJ, inga djur skall jagas bort!  

Sedan är jag innerligt trött på att höra av ”VI” skall bygga ett värdshus. Vilka är vi? 

Menar folk på fullt allvar att kommunen med skattepengar skall gå in och bygga värdshus som sedan skall drivas med förlust?

Det värdshuset som låg där gick så dåligt att det inte byggdes upp igen efter det brann ned, det var ingen som ville köpa det innan det brann och de är ingen som vill driva ett företag som går med förlust heller, därför återuppbyggdes inte värdshuset.

Sedan säger några att det blir så dyrt med ett hotellbygge och vem skall någonsin bo där?

Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Det är inte skattebetalarna som betalar bygget! – Det är inte ”VI” som skall bygga!

”Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden”

Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden, så om nu ingen kommer att bo på hotellet så är det inte skattebetalarnas förlust som i så många andra dåliga affärersom gjorts.

En sak som många glömmer, vi äger inte marken!

Så vi kan inte bygga ett värdshus även om vi skulle vilja göra något så dumt för våra pengar, så även om vi fick köpa tillbaka tomten för dyra pengar så är det inte något värdshus som kommer att byggas i det scenariot. 

Om man fick önska fritt så skulle det ju kunna anläggas en lekpark på tomten om kommunen ägde marken, men nu är det inte vår mark.

Och fakta är att det varit en grusgrop där i snart 5 år och om ni tänker efter så får ni ju faktiskt det som många efterlyser. Ägaren av marken planerar nu att bygga det efterlängtade värdshuset med café.

Det enda kruxet är att han lagt hotellrum ovanpå för att möjligen få det lönsamt, vi får väl se om det går runt eller inte för entreprenören.

”En sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas”

Men en sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas av att vi tar en fika i det nya värdshuset när det väl är klart. 

Och till er som är arga på oss politikers för att vi tillåter företag att bygga på sin mark så är det ju så detaljplanen ser ut, och att gå emot den för att göra nejsägarna glada vore verkligen populistiskt anser jag.

Något som vi ofta just blir anklagade för att vara, men vi är som vi heter – Realister! 

Och just nu är det så att alla partierna utom två kommer att följa detaljplanen och inte säga nej till det planerade värdshuset med hotellrum på. Faktum är att det endast är ett parti som säger rakt ut nej till etableringen i sin helhet oavsett skönhets tips på utformningen. 

Så till er som blir besvikna på mig vill jag säga; – Jag är ledsen, men jag tror faktiskt på fullt allvar att det kommer att gynna Torekällbergets verksamhet och även djuren om det blir fler aktiviteter och besökare på berget så även dess ekonomi får ett lyft.

Med ödmjuka hälsningar,

Joakim Granberg 
Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2022 11:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Befolkningen minskar för första gången sedan 2009

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Efter 14 år av ökande befolkning minskade antalet invånare i Södertälje under andra kvartalet 2023. Det visar SCB:s senaste statistik.

Södertälje tillhör de 140 kommuner i riket vars befolkning minskade under andra kvartalet. Bland de 26 kommunerna i Stockholms län minskade befolkningen i sex. Fler föddes än dog i Södertälje kommun under andra kvartalet 2023 – men fler flyttade från än till kommunen. Befolkningen minskade med 18 personer jämfört med kvartalet innan. Därmed har Södertälje 102.606 invånare.

Jämfört med för ett år sedan har befolkningen ökat med 544 personer. Södertälje har haft en positiv befolkningsutveckling under de flesta kvartal sedan millennieskiftet, men det är första gången befolkningen minskar sedan fjärde kvartalet 2009.

Under det andra kvartalet flyttade 1669 personer till Södertälje, medan 1838 personer flyttade ut. Kommunen hade med andra ord ett negativt flyttnetto. Det har oftast inte varit fallet historiskt sett. Det är det största negativa flyttnettot under ett kvartal på hela 2000-talet i Södertälje.

Av de 1669 som flyttade in kom de flesta från Stockholms län – 838 personer – medan 485 flyttade in från andra län i Sverige och 346 invandrade från andra länder. Av de 1838 som lämnade kommunen flyttade 1150 till övriga Stockholms län, 498 till andra län och 190 till utlandet.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 22:05

Nätverksledaren och tre andra ledare varnas i fängelset

Kriminalvården

Foto: Kriminalvården

Den utpekade ledarfiguren inom Södertäljenätverket varnas tillsammans med tre andra nätverksledare av Kriminalvården. Detta efter att de har vägrat att delta i sysselsättning på Saltviksanstalten.

Fyra ledande figurer från Västeråsnätverket, Flemingsberg, Göteborg och Södertälje varnas efter att ha vägrat brodera tavlor i fängelset. Enligt fängelselagen är en intagen skyldig att utföra eller delta i den sysselsättning som anvisas. En intagen som bryter mot föreskrifterna och villkoren som gäller tilldelas en varning.

Enligt Kriminalvårdens dokumentation har dessa män inte visat intresse för att brodera motiv till tavlor och har istället hänvisat till olika medicinska åkommor som skäl till sitt motstånd.

En framstående ledarfigur från Göteborg hävdar synfel som hindrar honom från att utföra uppgiften, medan en annan person med en ledande position inom ett nätverk begär en högre lön för att medverka.

Även en 31 årig man, som av polisen pekas ut som ledare för det splittrade Södertäljenätverket, tilldelas en varning på grund av upprepning av vägran. Enligt Kriminalvården har han inte deltagit i sysselsättningen utan giltigt skäl, och anstalten anser därför att han har brutit mot föreskrifterna och villkoren.

31-åringen har suttit frihetsberövad sedan 2020 och har dömts att avtjäna 9 år och två månader i fängelse.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 16:15
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 16:15

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors