Företag i fokus:

Hotellet på Torekällberget – Djuren försvinner inte!  

2A346F1E-9E7B-45F9-970E-1180C52A88DD

Illustration/Foto: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg / Alex Ataseven.

Vi måste hålla oss till fakta, just nu sprids det lögner om att djuren skall försvinna på Torekällberget på grund av hotellet – Det är en lögn!

Inte ett djur skall försvinna, om djuren stod ut med en nattklubb i 10 års tid så lär de inte dö av att någon plingar i receptionsklockan! 
Så NEJ, inga djur skall jagas bort!  

Sedan är jag innerligt trött på att höra av ”VI” skall bygga ett värdshus. Vilka är vi? 

Menar folk på fullt allvar att kommunen med skattepengar skall gå in och bygga värdshus som sedan skall drivas med förlust?

Det värdshuset som låg där gick så dåligt att det inte byggdes upp igen efter det brann ned, det var ingen som ville köpa det innan det brann och de är ingen som vill driva ett företag som går med förlust heller, därför återuppbyggdes inte värdshuset.

Sedan säger några att det blir så dyrt med ett hotellbygge och vem skall någonsin bo där?

Bild/Illustration: Södertälje kommun/Kjellander Sjöberg.

Det är inte skattebetalarna som betalar bygget! – Det är inte ”VI” som skall bygga!

”Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden”

Det är ett privat företag, så ”vi” betalar inget för byggnaden, så om nu ingen kommer att bo på hotellet så är det inte skattebetalarnas förlust som i så många andra dåliga affärersom gjorts.

En sak som många glömmer, vi äger inte marken!

Så vi kan inte bygga ett värdshus även om vi skulle vilja göra något så dumt för våra pengar, så även om vi fick köpa tillbaka tomten för dyra pengar så är det inte något värdshus som kommer att byggas i det scenariot. 

Om man fick önska fritt så skulle det ju kunna anläggas en lekpark på tomten om kommunen ägde marken, men nu är det inte vår mark.

Och fakta är att det varit en grusgrop där i snart 5 år och om ni tänker efter så får ni ju faktiskt det som många efterlyser. Ägaren av marken planerar nu att bygga det efterlängtade värdshuset med café.

Det enda kruxet är att han lagt hotellrum ovanpå för att möjligen få det lönsamt, vi får väl se om det går runt eller inte för entreprenören.

”En sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas”

Men en sak är säker, djuren kommer inte att varken försvinna eller störas av att vi tar en fika i det nya värdshuset när det väl är klart. 

Och till er som är arga på oss politikers för att vi tillåter företag att bygga på sin mark så är det ju så detaljplanen ser ut, och att gå emot den för att göra nejsägarna glada vore verkligen populistiskt anser jag.

Något som vi ofta just blir anklagade för att vara, men vi är som vi heter – Realister! 

Och just nu är det så att alla partierna utom två kommer att följa detaljplanen och inte säga nej till det planerade värdshuset med hotellrum på. Faktum är att det endast är ett parti som säger rakt ut nej till etableringen i sin helhet oavsett skönhets tips på utformningen. 

Så till er som blir besvikna på mig vill jag säga; – Jag är ledsen, men jag tror faktiskt på fullt allvar att det kommer att gynna Torekällbergets verksamhet och även djuren om det blir fler aktiviteter och besökare på berget så även dess ekonomi får ett lyft.

Med ödmjuka hälsningar,

Joakim Granberg 
Realistpartiet, ditt lokalparti

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 juni 2022 11:04
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:18

Militära insatser i samarbete med Södertäljepolisen

Militar

Foto: Försvarsmakten.

Ett nytt samarbete mellan militären och Södertäljepolisen tar form för att öka säkerheten och effektiviteten i brottsbekämpningen. Enligt information som har nått Telgenytt kommer militären att spela en aktiv roll i flera olika insatser.

Under veckan har militären, klädd i gröna uniformer och maskerade, varit synlig på flera olika platser i Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt har militären deltagit i fordonskontroller och använt sig av spårhundar, metalldetektorer samt grävningsredskap för att genomföra sökningar i skogspartiet på flera olika platser i Södertälje där misstänkt föremål eller material kan vara gömda.

Dessutom kommer militären att bidra med expertis och resurser för att genomföra noggranna sökningar. Bland annat befann de sig under torsdagen vid 19-tiden i Ronna med en betydande styrka. Enligt ett ögonvittne använde de bland annat metalldetektorer för att utföra en undersökning av ett skogsparti.

Enligt källor till Lt har det rapporterats att minst ett skjutvapen har påträffats i samband med samarbetet mellan Södertäljepolisen och militären.

Även om samarbeten mellan polis och militär inte är ovanliga, är detta första gången som en sådan insats äger rum i Södertälje. Enligt kommissarie Gunnar Appelgren, som Lt har talat med, kommer denna typ av insatser, inklusive vapensökningar, att fortsätta i prioriterade områden.

– Vi har tidigare haft myndighetssamarbete mot den ekonomiska brottsligheten, det är viktigt att vi använder andra myndigheters förmågor när de är starkare än polisens i arbetet mot den organiserade brottsligheten, säger Gunnar Appelgren, till Lt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 15:23
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 15:23

Centrala gymanläggnigen stänger efter inbrott

367756843_849191736763955_8062427036730238903_n

Foto: Alexander Isa /Privat

Under fredagen möttes Actic Parks medlemmar av en stängd anläggning. Anledningen var att verksamheten hade utsatts för inbrott under natten.

– Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger Daniel Ekendahl, platschef på Actic Södertälje Park, till Telgenytt.

Natten mot fredagen blev Actics anläggning vid centralen utsatt för ett inbrott av en obehörig person. Polisen ryckte ut till platsen och påbörjade en utredning av händelsen. Som en försiktighetsåtgärd höll anläggningen stängd under dagen medan polisen undersökte händelseförloppet.

Den obehöriga personen tog sig in genom ett fönster i ett pumphus och fortsatte sedan in i gymmet genom ett städförråd. Detta inträffade innan vår öppningstid, och personen avskräcktes av den automatiska belysningen när gymmet öppnades för er klockan 05:00.

Enligt initiala uppgifter bröt sig tjuven in i anläggningen genom att ta sig in via ett fönster i ett pumphus från innergården, och fortsatte sedan vidare in i gymmet genom ett städförråd. Inbrottet inträffade före öppningstid, och tjuven ska ha avskräckts av den automatiska belysningen vid 05-tiden.

Receptionen på Actic Park Södertälje. Foto: Privat

Trots detta verkar det som om tjuven inte lyckades komma över några värdefulla tillhörigheter. Daniel Ekendahl, platschef för anläggningen, bekräftar dock att mindre skador har uppstått i samband med inbrottet.

– Ingenting verkar ha blivit stulet, och ingen person skadades. Dock har en del av vår dator skadats i processen. Vi har samarbetat med polisen och lämnat över bildmaterial som kan hjälpa till med deras utredning, säger platschefen till Telgenytt.

Övervakningskameror installerade sedan tidigare.
Som åtgärd för att förebygga inbrott har anläggningen sedan tidigare installerat övervakningskameror. Kamerorna är strategiskt placerade för att minimera risken för intrång och underlätta identifiering av eventuellt obehöriga personer.

– Vi vill att ni ska känna er välkomna, trygga och bekväma när ni besöker Actic Södertälje Park. Era träningsrutiner och välmående betyder mycket för oss, och vi kommer att fortsätta arbeta hårt för att säkerställa att ni har en positiv och säker träningsupplevelse hos oss, säger Ekendahl.

Anläggningen kommer att hålla stängt ytterligare ett par dagar och öppnar återigen på tisdagen den 22 augusti. Anledningen är verksamheten haft problem med låssystemet sedan tidigare.

– Det har inget med händelsen att göra. En låssmed har varit på plats för att undersöka och åtgärda problemen och beräknas slutföra det på måndag. Vi vill se till att alla dörrar fungerar som de ska och att ni kan känna er trygga vid varje besök hos oss. Vi beklagar eventuella olägenheter detta kan ha orsakat er. Vi arbetar intensivt för att lösa problemet så snabbt som möjligt, säger Daniel Ekendahl.

Under denna perioden som Actic Park håller stängt kommer medlemmarna att ha tillgång till gymkedjans andra anläggningar i Södertälje.

Tjuven tog sig in i anläggningen genom ett fönster i ett pumphus från innergården. Foto: Privat.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 augusti 2023 12:21
Senast uppdaterad: 19 augusti 2023 12:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors