Företag i fokus:

Centrumföreningen tar krafttag för att öka stadskärnans attraktionskraft

puls1

Bild: Södertälje City.

I en gemensam upplysningskampanj har Södertälje City, tillsammans med 46 städer runt om i landet, slutit upp för ett nationellt initiativ.

Detta för att uppmärksamma den betydelsefulla rollen av att människor rör sig i stadskärnan.

Med kampanjen ”Ingen puls utan din” vill centrumföreningen Södertälje City ha en stadskärna med liv och rörelse, attraktiva butiker, caféer, restauranger och hotell.

Södertälje City anser att ett levande centrum kommer att generera fler arbetstillfällen, mer i skatteintäkter och en ökad trygghet samt livskvalitet för Södertäljeborna.

 – Stadskärnan är en motor för hela kommunen med en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Exempelvis bidrar konsumtion i landets stadskärnor till drygt 30 miljarder i momsintäkter som går till just vård, skola och omsorg, säger Aljosa Lagumdzija, VD på Södertälje City.

Bild: Södertälje City.

Nyligen offentliggjorde Södertälje City en etableringsplan, framtagen med kommunen och flera fastighetsägare, för de kommande fyra åren för att öka attraktionskraften till stadskärnan. Ett av målen är att etablera in biograf i Södertälje innan år 2026.

I kampanjen ”Ingen puls utan din” uppmanas det vidare att handla mer lokalt för att vara med och påverka i olika grad

– Att handla lokalt är att handla hållbart. Ett sätt kan vara att ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla lokalproducerade varor. Samtidigt minskar de övergripande transporterna eftersom man redan i butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka några returer, säger Aljosa.

Aljosa Lagumdzija har tillsammans med fyra andra, bland annat med Björn Bergman, VD för Svenska Stadskärnor, skrivit ett öppet brev till näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson för att lyfta frågorna på nationell nivå.

– Exempelvis utse ett ansvarigt statsråd och utreda samt säkerställa stadskärnans betydelse för hållbar tillväxt och välfärd, avslutar Aljosa Lagumdzija VD på Södertälje City.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 juni 2022 15:30
Senast uppdaterad: 24 juni 2022 16:55

Buss fattade eld i Nykvarn – Flera elever ombord

Räddningstjänst Olycka

Arkivbild

En buss med flera elever ombord drabbades av en brand i motorutrymmet i Nykvarn. Alla ombordvarande evakuerades säkert utan rapporterade personskador.

En rutinmässig skolresa fick ett oväntat avbrott i Nykvarn på torsdagseftermiddagen när en linjebuss började brinna vid 13:46 på torsdagen. Branden, som startade i bussens motorutrymme, upptäcktes medan bussen var i rörelse. Busschauffören agerade omgående genom att stanna fordonet och säkerställa en snabb och evakuering av alla elever som befann sig ombord.

– Bussen började brinna under färd, men ingen person har kommit till skada och bussen kommer bärgas från platsen, säger räddningstjänsten presstalesperson till Telgenytt.

I nuläget är det oklart varför det började brinna, men tack vare chaufförens handlingskraft och de rutiner som följdes kunde en potentiellt farlig situation avvärjas utan skador. En ersättningsbuss anordnades snabbt för att transportera eleverna från platsen, medan räddningstjänsten effektivt släckte branden.

Incidenten resulterade i begränsad framkomlighet i närheten av järnvägsstationen i Nykvarn, men situationen återgick snart till det normala.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 15:28
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 15:28

Larm om brand på vårdcentral i centrum

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand rapporterades på en vårdcentral ovanför kringlangallerian på Köpmangatan under lunchtid på torsdagen. Tack vare snabba insatser begränsades skadorna, och ingen kom till skada.

(Annonslänk)

Vid 12:50 på torsdagen larmades räddningstjänsten om en brand i en byggnad på Köpmangatan. Branden, som utbröt på en vårdcentral belägen ovanför kringlangallerian, hade lyckligtvis redan släckts av närvarande innan räddningstjänsten anlände. Dock var lokalen fylld av rök, vilket krävde att räddningstjänsten genomförde ventilation av utrymmet.

– Det ser ut som att någon har utfört ogräsbränning. I alla fall var det hantverkare som jobbade på platsen, det kan jag säga. Men det var inte en omfattande brand, och den var släckt när vi kom fram. Vi ventilerade så att det inte luktade rök i lokalen, säger räddningstjänsten till Telgvenytt.

Insatsen kunde avslutas relativt snabbt, och räddningstjänsten kunde lämna platsen kort efter deras ankomst. Ingen person rapporteras ha skadats.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 mars 2024 14:32
Senast uppdaterad: 7 mars 2024 14:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors