Företag i fokus:

Kommunens granskning av 7000 anställda anmäls – igen

2022_06_71EDA5D2-8F64-44EB-99C7-2696C8979872

Foto: Alex Ataseven.

Nyligen anmälde experten Staffan Olsson Södertälje kommun till JO, Justitieombudsmannen, för planeringen av att införa årliga bakgrundskontroller av kommunkoncernens 7000 anställda.

Nu anmäls Södertälje kommun till Justitieombudsmannen – Igen

Denna gång är det en privatperson som anmäler satsningen som Boel Godner och Elof Hansjons offentliggjorde i en debattartikel i SvD.

Genom att samarbeta med företaget Nordic Aigis AB, ska Södertälje flera gånger per år hårdgranska alla anställda. Utöver domar kommer kommunen även inhämta uppgifter om åtal som inte lett till domar och om strafförelägganden.

– Jag anser att det är fel, skriver anmälaren i sin anmälan till JO och syftar på kommunens bakgrundskontroller som inleds i höst.

Hårdgranskningen gäller dock inte Södertäljes folkvalda politiker.

– I mitt parti har vi uppförandekod för alla våra kandidater, berättade kommunstyrelsens ordförande Boel Godner(S).

Läs även – Experten JO-anmäler kommunens bakgrundskontroller

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 juni 2022 12:42
Senast uppdaterad: 27 juni 2022 13:01

Efterlyst man greps med kniv i Södertälje

Polis 1

Arkivbild.

På torsdagsmorgonen grep polisen en man med kniv. Det visade sig även att han bar på kniven och fördes i förvar för vidare undersökning.

Tidigt på torsdagsmorgonen strax innan klockan 09 fick polisen larm från boende i Rosenlund som hade observerat ett oroande beteende hos en man. Polisen ryckte snabbt ut till platsen för att undersöka uppgifterna.

När polisen kom till platsen, fann de en man i 40-årsåldern som bar en kniv. Vid en närmare granskning visade det sig att han även var efterlyst. Därför beslutade polisen att ta mannen i förvar och föra honom till polisstationen för vidare undersökning.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 13:02
Senast uppdaterad: 7 september 2023 13:02

Hon blir tillfälligt den nya toppchefen i kommunen

A439EEEF-2480-459B-8510-812DB5737296

Foto: Södertälje kommun/ Alexander Isa

Just nu pågår rekryteringen av en ny stadsdirektör. Under denna tid har Erika Svensson utsetts till kommuens tillförordnade stadsdirektör efter att Stefan Holmark meddelade sin avgång i juni.

Stadsdirektören är en av flera högt uppsatta chefer som nyligen har lämnat Södertälje kommun. Bland dem finns exploateringschefen Sofia Cedergren, som blev utköpt av kommunen, och HR-direktören Johan Lefverström, som enligt uppgifter till Telgenytt antingen har blivit avskedad eller utköpt.

Stefan Hollmar meddelade sin avgång knappt två år efter att han tillträdde tjänsten och gjorde sin sista arbetsdag i kommunen förra veckan. Under tiden rekryteringsprocessen pågår för att hitta en permanent efterträdare har ekonomidirektören Erika Svensson tagit över rollen, vilket Lt var först med att rapportera

(Annonslänk)

– Jag tillfrågades när Stefan sa upp sig, eftersom man av tradition brukar fråga personen som har den roll jag har. Jag svarade att ”det kan jag göra under tiden som rekrytering pågår”, säger Svensson till tidningen.

En stadsdirektör har i uppdrag bland annat att leda och organisera arbetsuppgifter, hantera övergripande frågor samt ta ansvar för verksamheten inom sitt ansvarsområde gentemot kommunstyrelsen, dess utskott och beredningar.

Enligt den avgående HR-direktören Johan Lefverström, som Lt har talat med, hoppas kommunen kunna ha en ny stadsdirektör på plats förhoppningsvis under hösten.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 08:30
Senast uppdaterad: 6 september 2023 20:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors