Företag i fokus:

SOS Alarms nya system kritiseras – ”Livsfarligt”

Ambulans-SOS

Foto: Alex Ataseven.

I februari tidigare i år införde SOS Alarm ett nytt automatiserade system över hela Sverige som mål att förbättra patientsäkerheten, precisionen och effektiviteten i vårdärenden.

Men det nya systemet, STEP, som implementerats hos SOS Alarm kritiseras nu av ambulanspersonal och av fackligt håll som menar att systemet ger missvisande information.

Med det nya automatiserade system, STEP: Säkerhet, Trygghet, Effektivitet och Precision, är målet att förbättra patientsäkerheten, precisionen och effektiviteten i vårdärenden.

 – STEP är livsfarligt! Det är en stor exploderande patientsäkerhetsrisk. Det är ett system i pubertetsstadiet som aldrig skulle ha satts i skarp drift, säger Henrik Johansson, ordförande för Ambulansförbundet till Nyhetsbyrån Siren.

När en person med vårdbehov ringer 112 får SOS-operatören stöd i att bedöma symptom och att ställa rätt frågor för att ringa in sjukdomsbilden så snabbt som möjligt.

SOS Alarms nya, moderna, system bedömer samtalen automatiskt till 112 med syfte att förbättra bedömningen av behovet av ambulansvård.

Foto: Alex Ataseven.

Men enligt en avvikelserapporter, som utförts i flera regioner, vittnar ambulanspersonal att systemet ger missvisande information. Systemet har ett återkommande problem som kan leda till att patienter utan ambulansbehov ges hög prioritet medan de med livshotande symptom kan få vänta längre.

– Man har människor som någon sorts försökskaniner och skickar ambulanser på olika larm och tänker ”det här kanske går bra, för det sa ju det här programmet att det skulle göra”, säger Henrik Johansson från Ambulansförbundet till Siren.

Systemet implementeras trots att det funnits flera indikationer på man förutsåg fel.

– Alla vet att det här är en stor patientsäkerhetsrisk, men ändå envisas man med att köra med det här. Det är ungefär som om vi som ambulanspersonal skulle sluta jobba med HLR eller sluta stoppa blödningar. Det kommer att leda till olyckor och till att någon dör, säger Johansson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 juni 2022 11:00
Senast uppdaterad: 27 juni 2022 21:59

Södertäljebon fick guldbiljett – Tävlar live i ”Idol” på TV4

22

Foto/Montage: Jakob Dahlstrom/TV4, Alexander Isa

Kvalveckan i årets säsong av ”Idol” närmar sig med stormsteg, och en av de talangfulla deltagarna är Antranik Khantarashian från Södertälje. Han gjorde ett starkt intryck på juryn och belönades välförtjänt med en guldbiljett.

– Att vara med idol är det bästa jag vet, säger Södertäljebon till Telgenytt.

Antranik Khantarashian flyttade till Sverige för fem år sedan och hade ett tydligt mål i sikte när han kämpade sig igenom hinder och motgångar för att nå sitt drömprojekt – ”Idol”. Efter tre tidigare försök där han inte fick möjligheten att uppträda framför juryn, fick han äntligen den efterlängtade chansen. Han imponerade direkt och belönades med fyra ”ja” och en guldbiljett till kvalveckan i handen.

Imorgon, på måndag, inleds den första av fem kvällar då det avgörs vilka som tar sig vidare till fredagens finaler och som i slutändan gör upp om titeln som årets Idol-vinnare. Totalt är det 22 deltagare som tagit sig vidare till Kvalveckan. 

(Annonslänk)

När Telgenytt når Södertäljebon Antranik, som studerar vid Södra Latins Gymnasium, är han peppad och ser fram emot att uppträda live på TV, där tittarna kommer att ha möjlighet att rösta och påverka resultatet.

– Jag är väldigt tacksam att jag kom så här långt till kvalveckan och att jag ska sjunga live. Det här bevisar mitt hårda arbete och visar att jag sjunger bra, men det är folket som bestämmer om jag ska vidare eller inte, säger Antranik.

Imorgon, måndag den 25:e klockan 20:00, kommer han att uppträda live på TV4. Där delar han scenen med andra begåvade deltagare och kämpar för sin plats i tävlingen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 19:03
Senast uppdaterad: 24 september 2023 19:03

Motorcykelförare förd till sjukhus efter olycka

Olycka Ambulans

Arkivbild.

På söndagen larmades räddningstjänsten till Enhörna efter ett samtal om en singelolycka. En person fördes till sjukhus.

Det var vid strax innan klockan 15 på söndagen som SOS Alarm fick in uppgifter om en olycka i Enhörna. Polisen och ambulans ryckte snabbt ut till platsen där det visade sig röra om motorcykel som var inblandad i en singelolycka.

Skadeläget är för närvarande oklart, men föraren fördes till sjukhus med ambulans för kontroll, och polisen utreder för närvarande olyckan närmare.

”Polisen har upprättat en anmälan gällande trafikbrott, men det finns ingen misstanke om brott.”, skriver polisen på sin hemsida.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 september 2023 15:27
Senast uppdaterad: 24 september 2023 17:31

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors