Företag i fokus:

Telge Fastigheter i lyckat samarbete mot skadegörelse

291005491_422395166469526_6935582395983185846_n

Foto: Telge Fastigheter.

2017 var ett dyrt år för Telge Fastigheter som hade en nota på 4 473 400 kronor efter all skadegörelse.

Men på bara fem år har bolaget lyckats sänka sina årliga kostnader med cirka tre miljoner per år. Det rapporterade Telge Fastigheter under måndagen.

Uppemot 15 miljoner har sparats in under en femårsperiod tack vare det myndighetsgemensamma samarbetet PAX.

Ett storts samarbete där bland annat polis, kommunkontoren, kommunens säkerhetsavdelning, fältare, Nobina, brandförsvaret och andra fastighetsägare diskutera säkerhetsfrågor, tar fram gemensamma policys, utvecklar lokaluthyrning och mycket mer.

– Vi ses varannan vecka men har löpande kontakt även mellan våra möten och är snabba på att göra punktinsatser när någon part uppmärksammat ökad oro eller stökighet på en plats, säger Krister Mellström, vd Telge Fastigheter.

Under sommaren ska det kommunägda fastighetsbolaget investera ytterligare i bevakning för att få bukt med problemet samt öka tryggheten i Södertälje. Bland annat genom öka närvaron av väktare.

– Väktare gör ett viktigt förebyggande arbete genom att synas och ha dialog med de som gör fel. Deras rapporter ger oss också snabb information om vart vi ska styra Grönytegruppen när något vandaliserats eller om det är stökigt på en plats. Rent och snyggt är otroligt viktigt för den upplevda tryggheten, säger Bobil Oyal förvaltningschef på Telge Fastigheter.

Att bolaget lyckats sänka den årliga kostnaderna för skadegörelse har till stor del att göra med insamlat material från kamera och vittnesuppgifter.

– Varje gång vi har möjlighet polisanmäler vi skadegörelse. Det är en viktig signal, att skadegörelse får konsekvenser, att vi och samhället reagerar, säger Bobil Oyal.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juli 2022 15:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2022 17:24

Mustiga Mauri expanderar till en helt ny bransch

Mauri-scaled-1

Järnasonen Mauri Hermundsson.
Foto: Oliver Martin Henriquez/ TV4

Mauri Hermundsson, känd som en av Sveriges mest inflytelserika sociala medieprofiler, tar klivet in i snacksindustrin med planer på att lansera en egen kollektion från Södertälje.

(Annonslänk)

Med en följarbas på 270 tusen på Instagram och en framstående plats i Maktbarometern, är Mauri Hermundsson inte främmande för framgång.

Rankad som den 13:e mest inflytelserika personen på svenska sociala medier och även känd för sitt populära program ”Uppdrag mat”, fortsätter Järnasonen att göra avtryck. I kategorin Årets makthavare, som inkluderar 100 svenska konton, hamnar Hermundsson på en imponerande 21:a plats, före kända namn som Bianca Ingrosso och Zlatan Ibrahimovic.

Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att Hermundsson planerar att lansera en egen snackskollektion från Södertälje. Enligt LTs uppgifter har han siktet inställt på ett samarbete med den etablerade chipstillverkaren Lantchips i Hovsjö, vilket markerar hans inträde i en helt ny bransch. Med sin starka närvaro på sociala medier och etablerad publik, står Hermundsson inför spännande möjligheter i snacksindustrin.

– Han vill göra något gott till folket – av folket. Han är uppväxt nära fabriken, och det blir ett sett att hålla kvar i hans rötter, säger Varga Moshtagh på Myllra, som hjälper kreatörer och influensers i Scandinavien, till Breakit.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 17:19
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 17:19

MINGELBILDER v.8 – Se vilka som var ute i helgen

Sham

Foto: Shamash Oyal

Se även – Mingelbilder V.5

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 26 februari 2024 16:24
Senast uppdaterad: 26 februari 2024 16:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors